Gå til innhold

Hvilken Valuta kurs blir brukt? Hvilken periode?

Anbefalte innlegg

Vet at toll.no sine kurser blir brukt til å beregne en vare kjøpt i utlandet sin pris i norske kroner. Også at de setter opp faste kursverdier for ca 1 uke om gangen.

Men det jeg ikke har funnet ut av er hvilken periode som blir brukt for beregning.

Det jeg mener er om de tar utgangspunktet i når pakken er sendt, eller om de bare tar å beregner verdien ut ifra den kursverdien de har den perioden/uken da de motar pakken for å sjekke den.

Eventuelt om faktura/bevis for den aktuelle dato-en betalingen ble gjort vil bestemme hvilken periode de tar utgangspunkt i?

Si at jeg bestiller et produkt som i dag når jeg faktisk bestiller har en verdi på 199 kr med periodens valutakurs.

Hvis da pakken kommer fram i en periode som har en høyere kurs (slik at verdien blir over 200,-) eller evt om de beregner fra når pakken ble sendt, og pakken ikke ble sendt før en ny valutakurs periode ble inført og verdien igjen ble over 200,-.

Vil jeg da kunne med å vise/sende dem utskrift fra faktura eller lignende som viser til dagen varen ble betalt, kunne få dem til å beregne verdien til det den var i forhold til satsene da betalingen ble gjort; dvs 199 kr, og dermed slippe å fortolle og betale moms?

Endret av Nutcracker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men hvis kursene stiger slik at varen du har kjøpt går over 200kr og tollerne vil ha penger av deg, så kan du henvise til fakturaen(kredittkort utskrift) av det du har betalt for varen er under 200kr, og problemet ditt er ute av verden

Har du prøvde dette selv eller kjenner noen som har gjort det?

§ 2. Transaksjonsverdien av innførte varer.

1. Tollverdien av innførte varer skal være transaksjonsverdien, det vil si den pris som faktisk er betalt eller skal betales for varene ved salg for eksport til Norge ...

§ 10. Omregningskurs.

1. I de tilfelle hvor omregning av valuta er nødvendig for å fastsette tollverdien, skal omregningskursen som brukes være den som til enhver tid er fastsatt av Toll- og avgiftsdirektoratet i samråd med Finansdepartementet.

2. Omregningskursen som brukes skal være den som gjelder på innførselstidspunktet.

Forskriftene.

Edit: Fjernet noe misvisende tekst etter Q-tip sin oppklaring.

Ha en fin dag. :)

Endret av huffadhemi
Lenke til kommentar
men hvis kursene stiger slik at varen du har kjøpt går over 200kr og tollerne vil ha penger av deg, så kan du henvise til fakturaen(kredittkort utskrift) av det du har betalt for varen er under 200kr, og problemet ditt er ute av verden

Har du prøvde dette selv eller kjenner noen som har gjort det?

På den ene siden så:

§ 2. Transaksjonsverdien av innførte varer.

1. Tollverdien av innførte varer skal være transaksjonsverdien, det vil si den pris som faktisk er betalt eller skal betales for varene ved salg for eksport til Norge ...

men på den annen side:

§ 10. Omregningskurs.

1. I de tilfelle hvor omregning av valuta er nødvendig for å fastsette tollverdien, skal omregningskursen som brukes være den som til enhver tid er fastsatt av Toll- og avgiftsdirektoratet i samråd med Finansdepartementet.

2. Omregningskursen som brukes skal være den som gjelder på innførselstidspunktet.

Forskriftene.

Tollverdien vil da være verdien i den valuta varene er kjøpt. Har du f.eks. kjøpt noe i USD, er det USD-verdien tollvesenet tar utgangspunkt i. Det du har betalt for varen vil være omregnet med bankens kurs, derfor er det alltid tollvesenets veiledende kurser i den perioden varen ankommer som gjelder. Altså er begge utdragene konsistente.

Lenke til kommentar
*snip*

Tollverdien vil da være verdien i den valuta varene er kjøpt. Har du f.eks. kjøpt noe i USD, er det USD-verdien tollvesenet tar utgangspunkt i. Det du har betalt for varen vil være omregnet med bankens kurs, derfor er det alltid tollvesenets veiledende kurser i den perioden varen ankommer som gjelder. Altså er begge utdragene konsistente.

Selvfølgelig, jeg blingset på den. Jeg tenkte faktisk pris i norske kroner. Takk for oppklaringen. :thumbup:

Så kan vi slå fast at det utfra regelverket ikke nytter å komme løpende med noen kvittering.

Endret av huffadhemi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...