Gå til innhold

Oppgradering: Intelsystem som drar Crysis ++

Anbefalte innlegg

Sitter nå på følgende system i en Yeong Yang cube:

- Abit IC7-G

- 2 x 1GB OCZ PC 4000 DDR

- P4 Prescott 3.2 @ 4.1

- Gainward "bliss" 7800 GS 512 MB m/GT-chip (klokket maks selfølgelig)

- 6 disker hvorav 1 raptor 74 GB

- TT bigwater m/2 radiatorer og modifisert cpu+gpu blokk

- Mist 350 W psu

Dette resulterer i 25-30 fps i crysis demoen i 1024x768 med alt på low og det er jo ikke spesielt spillbart. Det betyr en eneste ting: oppgradering....

Jeg ønsker meg en Q6600, selv om jeg vet at en tokjerne til samme pris med høyere klokkefrekvens yter mer i spill. Jeg skal jo uansett griseklokke cpu. Derfor er Q6600 utgangspunktet.

Jeg har vært ute av sirkulasjon på hardwarefronten en stund, så her følger en del spørsmål:

1. Hvilket hovedkort velger jeg når overklokking og pris er de viktigste kriteriene? Skal ikke ha sli eller crossfire.

2. Bigwaterkjølingen ble kjøpt når PS Data hadde juletilbud og har etter sikring av blokkene fungert smertefritt. Q6600 kjøleren har ikke særlig godt rykte på seg. Derfor ønsker jeg å fortsette å bruke dette til cpu-kjøling (jepp, har ekstra pumpe liggende om det skulle trenges). Passer dette settet på sokkel 775?

3. Hvilken ram velger jeg? Her prioriteres overklokking (må være sertifisert for tilstrekkelig frekvens) og pris. Timings er ikke så veldig viktig. Tenker at 2 GB er passende.

4. Selv om Mist strømforskyningen kun er merket med 350 watt tyder alt på at den klarer å levere en god del mer siden den drar mitt nåværende oppsett. Jeg antar at det nye oppsettet vil bli mindre strømkrevende, så det er neppe noen grunner til å bytte den ut. Med mindre den mangler tilkoblinger som den nye hardwaren trenger. Noen som vet?

5. Skjermkort. Her er det mye for pengene som gjelder, men noe krutt vil jeg gjerne ha og det må minimum være en kraftig oppgradering fra skjermkortet jeg har nå. Hva velges?

Alle tips mottas med takk.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

q6600 er ok cpu. av hovedkort ville jeg vurdert gigabyte p35-ds3r, tester viser at det er veldig overklokkingsvennlig og har faktisk nådd over 500mhz på fsb. skjermkort er det to som gjelder for tiden, og det er 8800gt og 3870 fra ati. 8800gt yter bedre i spill, men ati har bedre egenskaper for hd-film.

350w kan være lite, spesielt med 6 disker og planer om overklokking. kan hende strømmen blir utstabil, og da funker overklokking ikke helt perfekt

ram er ganske billig, så du kan vurdere 4gb, men du kan også vurdere 1066mhz-ram, da har du mer å gå på når du skal overklokke

Lenke til kommentar

1. Anbefaler selv noe innen P5K serien eller x38.

2. Det vet jeg egentlig ikke. På prisguiden fant jeg to versjoner (en 735 og 775)...

3. Har lest mye godt om Crucial Ballistix PC8500, som også er veldig billig. 4gb ram er å anbefale (spesielt hvis du har Vista!)

4. 350W høres i grunn veldig lite ut, men det spørs litt på kvaliteten på strømforsyningen . Har du noe mer informasjon om den (link)? Corsair HX620W er et godt valg hvis du må skifte.

5. Skjermkort... Enkelt... 8800 GT er et veldig lurt valg med tanke på pris versus ytelse.

Forresten, et ca budsjett hadde vært fint.

Endret av heanwi
Lenke til kommentar
8800gt yter bedre i spill, men ati har bedre egenskaper for hd-film.

HD-film kjøres på egen PC, her er det spill som gjelder.

350w kan være lite, spesielt med 6 disker og planer om overklokking.

Så lenge psu drar systemet slik det står i dag drar den nok et nytt system også. Jeg anser det som usannsynlig at det nye oppsettet vil dra mer. 6 disker er peanuts, slik systemet står i dag er det nok skjermkort og spesielt cpu som er de store strømslukerene. CPU`en min er oppgitt til 103W ved stock instillinger, tenk deg hva den drar på 4.1 ghz med økt vcore....regner med at Q6600 ligger omtrent likt ved stock, men lavere i overklokket tilstand. Jeg har for øvrig kalibrert railene på denne enheten, og de er knall stabile ved maks belastning. Så spørsmålet er vel egentlig om det er kommet noen nye tilkoblinger på ny hardware som gjør at jeg ikke får brukt den gamle psu`en.

EDIT:

Har lest mye godt om Crucial Ballistix PC8500, som også er veldig billig.

Har hatt Ballistix i DDR-utgave tidligere, men var plaget med at de ikke ville kjøre på oppgitt hastighet - en vanlig feil fikk jeg forståelse av. Byttet på garanti et par ganger. Dagens moduler er vel neppe utstyrt med denne egenskapen får man håpe...

Forresten, et ca budsjett hadde vært fint.

Budsjettet kan beskrives som tilstrekkelig, men ikke unødig høyt.

EDIT2: Ser ut som 8800GT er mest aktuelt så langt.

Når det gjelder kjølingen går det jo faktisk an å prøve og se om det passer, og i motsatt fall kjøre med boxed til jeg får handlet det nødvendige.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Hei!

Anbefaler Mushkin ram (netshop selger disse) - et forholdsvis rimelig minne med høy ytelse.

Forøvrig er det nok skjermkortet som er det viktigste av alt på systemet for høy ytelse i Crysis, og som heanwi sier - da er en 8800GT som du evt. kan overklokke det beste valget!

Men 350W PSU høres lite ut for et slikt system. Vil vel da ca 170 watt på psu+hk, 70w på harddiskene og kanskje 150+ watt på skjermkortet. Du burde prøve å se, hvis systemet blir ustabilt vet du nok hvem som er synderen...

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Tester tyder mer på at Ballistix klarer å kjøre hastigheter høyere enn hva som er oppgitt.

Slenger med en rask omtale :http://www.xsreviews.co.uk/reviews/ram/crucial-ballistix-pc8500/1

Selv har jeg OCZ FlexXlc 9200 og er veldig fornøyd. De kjører stock hastigheter (pluss litt til) på standard spenning uten problem, men for høyere hastigheter må du gi på litt.

Så spørsmålet er vel egentlig om det er kommet noen nye tilkoblinger på ny hardware som gjør at jeg ikke får brukt den gamle psu`en

Jeg tror 8800GT bruker 6 pins kontakt så hvis du har det er det nok ikke noe problem. Finnes også adaptere, 2x 4pin til 1x 6pin (tror jeg).

Lenke til kommentar

Regner med at systemet slik det står i dag drar i overkant av 400 watt uten antydning av spenningsfall på noen av railene, så jeg akter i alle tilfelle å prøve - om den lar seg koble til ny hardware da. Det er uansett såpass lenge siden jeg har tittet inn i burken at jeg nesten har glemt hva som står der - men jeg tror faktisk at skjermkortet jeg har nå også bruker en 6-pins kontakt.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten update rundt dette med PSU:

Med forrige oppsett (se første innlegg) dro jeg opp mot 470W fra veggkontakten med 2x prime og rthdribl kjørende. Minnene kom strømmendepå når jeg fant fram måleren, hehe... Nå har jeg redusert til 3 disker foreløpig pga begrensede IDE-tilkoblingsmuligheter på P5K-kortet. Har ikke kjøpt skjermkort enda pga. leveringsproblemer fra produsenten (ja, jeg venter gjerne noen dager for å spare en 500-lapp :) ), men kjører med et gammelt pci-skjermkort.

Har overklokket til 8x430 = 3440 mhz, vcore 1.5125 - noe som gir 1.4 idle og 1.34 under load på alle kjerner.

På idle drar systemet 175 W, og med prime blend kjørende på 4 kjerner dras det 315W. Når jeg kjører max heat, power consumption trekker systemet 330W.

Nå er det vel ikke 100% reelle tall jeg leser av, men det er ikke så veldig viktig siden jeg vet at psu er stabil minst opp til den drar 470W fra veggen. Jeg har jo minimum 140W å gå på til skjermkort, og om man regner inn en effektfaktor på 0.8 havner jeg på 112W. Høres lite ut, men så må vi huske at spill ikke utnytter 4 kjerner, og de som utnyttes tynes ikke så intensivt som i prime - ergo lavere effektforbruk og mer til overs til skjermkortet. Og så må jeg ikke glemme pci-skermkortet som står i nå, det drar sikkert 20W som blir "frigjort til" det nye. Videre er jeg ganske sikker på at psu klarer litt mer siden det ikke var antydning til at railene droppet når den trakk 470W fra uttaket.

Tror det går fint med 8800GT som er oppgitt til maks 105W, selv med bios vgpu mod og overklokking. Jeg er overbevist om at det er kraft nok til å drive en disk til i samme slengen også... :)

PS: Denne strømforskyningen kalibrerte jeg selv for noen år siden. Startet opp pc mens psu lå åpnet på benken ved siden av, rigget et provisorisk stativ med en vifte slik at kjølingen var ivaretett - og tok opp hardware monitor i bios. Deretter var det å justere på diverse pot`er mens jeg observerte spenningene endret seg på skjermen. Justerte 12v til 12.3, 5v til 5.3 og 3.3v til 3.4.

Husker at det gav uttelling i form av økt stabil frekvens fra 207 til 215 mhz på et par rimelige Twinmos PC3200 brikker.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Det er en stor post her hvor bra ballistix yter.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=761199

SLI.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=60485

CROSSFIRE.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=60699

SLI er det oppsettet som yter best og gir mest for pengene i dag.

SLI test over 20k 3dmark06 med stock kjøling på skjermkort er veldig bra.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=164238

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så optimistisk at jeg tror psu holder til 2 skjermkort - det får greie seg med et 8800 GT til 15-1600.

Det ble faktisk 2x1GB Ballistix PC8500. Kjører dem med timings som er godkjent for 400mhz på 430mhz. Da holdt det ikke med 2.2v, måtte opp på 2.25. Regner med at det blir et par brikker til utpå nyåret.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ny update på dette med psu: Har nå fått på plass et Foxconn 8800 GT som jeg foreløpig kjører på 720/2000. Med Prime på alle 4 kjerner i "max power consumption" og med rthdribl kjørende viser måleren 450W. Det er 20W mindre enn det gamle systemet. Når Crysis kjører ligger det mye rundt 380W, men hopper opp på 400 sporadisk. Med andre ord; PSU holder.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...