Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Prøvde oppdatere BIOS, men det gjekk til h.......

Anbefalte innlegg

I dag så skulle eg prøve å flashe Biosen, men det skjedde ingenting når programmet kjørte. Eg tok ein hard og brutal POWER OFF. Når eg starter maskinen igjen så fekk eg feilmelding

'Award BootBlock BIOS v1.0

Copyright © 2000, Award Software, Inc.

BIOS ROM checksum error

Keyboard error or no keyboard present

Detecting floppy drive A media...

Drive A error. System halt.'

Er det nokon som har nokon tips på kva eg kan gjøre? Eg har reklamasjonsmuligheter på maskinen. Kan repratøren finne ut at eg har tuklet med Biosen? Er det einaste muligheten å levere maskinen inn og spille dum at dette skjedde plutselig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heia! Kommer du inn i BIOS da?

I såfall, prøv deretter og "load defaults"

Om den er i prosessen å flashe biosen, så er løpet kjørt for den biosen. Da må du enten kjøpe ny bios brikke til hovedkortet eller bare nytt MB.

Er jeg redd for.

Kva betyr MB? Eg kommer ikkje så lang at eg kan trykke del for å komme inn på Biosen.

Det virker jo som om den ikke er helt dau. Så det kan jo være muligheter.

Men først, hva hovedkort har du? Hvilken bios versjon hadde du? Og hvilken ville du oppgradere til?

Hovedkortet heitte MS 7010. Bios verisjonen veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
MB= MotherBoard, altså hovedkort på norsk

MS 7010? Sier meg lite. Ingen produsent? Asus, MSI, gigabyte?

MSI MS-7010 VIA-K8T800

Du vet ikke hva versjon av Bios du skulle flashe?

Har du flashet bios før?

Hvor langt var du kommet før du tok av strøm?

Var den begynt å flashe?

Lenke til kommentar
MB= MotherBoard, altså hovedkort på norsk

MS 7010? Sier meg lite. Ingen produsent? Asus, MSI, gigabyte?

MSI MS-7010 VIA-K8T800

Du vet ikke hva versjon av Bios du skulle flashe?

Har du flashet bios før?

Hvor langt var du kommet før du tok av strøm?

Var den begynt å flashe?

Det stod noko om minne som var det første bildet, men det skjedde ingenting på søylediagrammet. Alt stod stand bye.

Lenke til kommentar

Vist du var kommet forby der du skriver inn versjon, og navn på bios, og trykket videre, så den er på vei til å starte. Selv om den ikke er begynt, så har prosessen begynt og da er det ikke bra å ta av strømmen.

Og nå fungerer ikke PC-en å starte skikkelig?

da vil jeg beklage å si at du må kjøpe nytt hovedkort eller ny bios brikke.

Lenke til kommentar

Reset CMOS først! Se i manualen hvordan du gjør. Det er en 2 pins jumper som skal flyttes ett hakk og tilbake igjen. Eventuelt kan du ta ut det lille flate batteriet 10 sekunder eller så og sette det inn igjen.

Alt dette gjøres _UTEN_ strømkabelen tilkoblet maskinen!

Lenke til kommentar
Vist du var kommet forby der du skriver inn versjon, og navn på bios, og trykket videre, så den er på vei til å starte. Selv om den ikke er begynt, så har prosessen begynt og da er det ikke bra å ta av strømmen.

Og nå fungerer ikke PC-en å starte skikkelig?

da vil jeg beklage å si at du må kjøpe nytt hovedkort eller ny bios brikke.

Da får eg sende den inn på rep. Trur du verkstaden kan finne ut at det er meg som har gjort feilen eller at det kan vere ein tillfeldig feil på hovedkortet/Biosen?

Å flashe Biosen. Kan det vere at det såg ut som den hadde hengt seg opp, men den jobbet med noko? At eg ikkje skulle ha slått av PC-en? Bruker PC-en lang tid å flashe biosen?

Lenke til kommentar
grunn til at den spø om diskett er fordi den leter etter ny bios som den kan flashe inn der fra booten din! legg over den biosen du prøvde og flashe på diskett.. og slå av og boot på nytt.. da skal det gå av seg selv!

problemet er at eg ikkje har A disk(floppy)

Lenke til kommentar
Som HEE sier, du er i en recovery mode på BIOSen din. Den vil da automatisk lete etter en diskett med BIOS-filen. Du har ikke reklamasjon, da dette kun skjer ved feil-flashing av BIOS.

Da må eg vell ha A-disk(floppy) da? Den vill vell ikkje søke på nokon andre disker? CD-rom, USB penn?

Den går i syklus. Starter opp og eg får den feilmeldingen som eg starter tråden med og så reesetter den og samme feilmedlingen kommer på nytt. Dette gjør den heile tiden.

Tok ut batteriet i 15 minutter, men dette hjalp ikkje.

Lenke til kommentar
Som HEE sier, du er i en recovery mode på BIOSen din. Den vil da automatisk lete etter en diskett med BIOS-filen. Du har ikke reklamasjon, da dette kun skjer ved feil-flashing av BIOS.

Da må eg vell ha A-disk(floppy) da? Den vill vell ikkje søke på nokon andre disker? CD-rom, USB penn?

Den går i syklus. Starter opp og eg får den feilmeldingen som eg starter tråden med og så reesetter den og samme feilmedlingen kommer på nytt. Dette gjør den heile tiden.

Korleis får eg denne filen i funksjon?

Filene heiter Autoexec.bat, W7010VM7.123 og AWFL826B

Endret av balder
Lenke til kommentar

Spørr den etter floppy så må du nok bruke det ja. Viss det er som flere over sier at Biosen er i recovery modus så vil det ikke hjelpe å ta ut batteriet nei.

Diskettstasjon er ikke noe pes å skaffe, finner du ikke en i en gammel pc på en miljøstasjon eller lignende så er det ikke mer enn 74,- for en ny en, her f.eks Er ihvertfall billigere enn å levere hovedkortet på reperasjon. :)

EDIT: Burde stå noe om hvordan du skal gjøre det enten i manualen til hovedkortet, eller i en teksfil som fulgte Biosen, eller på nettsiden som du lastet ned biosen fra.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...