Gå til innhold

Kritikk på hjemmeside for ett lite firma

Anbefalte innlegg

Har tatt på meg å sette opp ei lite hjemmeside for firmaet til en slektning, bare en helt enkel side slik at folk kan se hvem de er og hva de gjør.

Siden jeg suger på det å finne fine farger og former så benyttet jeg meg av en template, men jeg trenger fortsatt litt kritikk for å få ett godt resultat.

Jeg har satt opp tre forskjellige alternativer av samme templaten, der forkjellene ligger i hvordan menyen ser ut.

http://iku.freehomepage.com/index.html

http://iku.freehomepage.com/Copy%20of%20index.html

http://iku.freehomepage.com/Copy%20of%20Co...of%20index.html

Alle linker åpner med ny innformasjon i hovedruta. Og bildet var bare ett som fulgte med templaten, mulig jeg må finne ett nytt der.

Ting jeg ønsker feedback på:

- Ser sida grei ut for ett firma, eller ser det mer ut som hjemmeside for en privatperson?

- Hvilken meny ser best ut? Hva kan jeg erstatte den første "Welcome!" delen og "site news" delen medpå alternativ 1?

- Eventuellt andre innspill på hvordan menyen bør se ut?

- Fargene passer bra sammen, men passer de i en slik sammenheng? Hvilke andre farger kunne jeg eventuellt brukt?

Andre ting?

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ting jeg ønsker feedback på:

- Ser sida grei ut for ett firma, eller ser det mer ut som hjemmeside for en privatperson?

- Hvilken meny ser best ut? Hva kan jeg erstatte den første "Welcome!" delen og "site news" delen medpå alternativ 1?

- Eventuellt andre innspill på hvordan menyen bør se ut?

- Fargene passer bra sammen, men passer de i en slik sammenheng? Hvilke andre farger kunne jeg eventuellt brukt?

Andre ting?

Det er bra start, siden ser ikke så uprofesjonelt ut. Den siste menyen likte jeg. Bare bytt litt mer, bilde og mer tekst så begynner det å ligne :)

Lenke til kommentar

Du har valgt å benytte xhtml 1.1 strict. Slik jeg har forstått det spiser du ikke html definisjoner til frokost, så jeg vil anbefale deg å bytte til transitional.

Jeg får ikke utkastet til å validere på w3c.org. Du har valgt strict og da er ikke frames definert, samt at jeg ikke kan se at du benytter frames.

Siden ser helt grei ut visuelt.

Ellers har jeg ett tips med pdf. Hvis du vil gjøre det enkelt for deg selv, så kan linkene med for eks. pedagogisk program peke til pdf filer. Disse kan bruker generere selv i OpenOffice, slik at terskelen for vedlikehod blir svært lav. Svakheten ved dette er at pdf ikke er særlig vennlig for mobil og blinde. Mulig du kanskje andre planer på hvordan innholdet skal vedlikeholdes?

Lenke til kommentar

tsg1zzn:

Ja, synest også det er litt mye åpen plass i menyen, derfor jeg liker denne best:

http://iku.freehomepage.com/index.html

Men har ikke noe å hive inn under første Welcome! og Site News

Og da kanskje med

# Veiledningssentralen

# Jobbmentor

# Skreddersydd yrkes- og fagopplæring

i samme størelse som "Pedagogisk Program".

Det med linjene la jeg også merke til men skjønner ikke hvorfor det er sånn. Av en eller anna grunn så er det ett større område mellom toppen av tekstruta og "Welcome" enn det er mellom toppen av ruta og "Velkommen.

Og engelsken skal selvfølgelig bort ja, klarte bare ikke å finne ut hva jeg skulle ha der istedenfor, mulig jeg bare går for "Våre Tilbud".

FrodeNilsen:

Det med PDF-filer er ikke så dumt, men dette kan vel fort kræsje litt med designet. Har ikke tenkt så mye på oppdatering av sida da det først og fremst vil være en side med informasjon om firmaet på lik linje med f.eks. denne:

http://www.tannlegekontor.com/

Og derfor mener jeg at det ikke er så stort behov for enkel oppdatering for de, så tror jeg går for enkleste utveg med å bare la de sende meg annen info og så kan jeg legge det til.

Og anngående xhtml 1.1 strict og transitional så har jeg egentlig ikke valgt hverken det ene eller det andre egentlig, har bare funnet en template og arbeidet ut fra den.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Bytt blå med en skarpere rød eller rødrosa farge.

Hvorfor det? Bl? er jo en fin, fin farge og gir ofte et langt mer profesjonalt preg enn andre farger.

Syns siden var helt grei. Kanskje litt lite spennende ogs? en del ting som sikkert kan gj?res bedre, men ellers var den helt grei for en side som ikke skal bes?kes daglig.

Men en ting. F? vekk reklamen. Den gj?r siden veldig rotete og gj?r at siden blir tatt mye mer useri?st. Du kommer antagelig heller ikke til ? f? inn noe serlig penger p? det. S? hvis jeg var deg ville jeg tatt det bort.

Lenke til kommentar

Dette designet er i utgangspunktet ganske bra :) likte godt blåfargen og synes ikke du skal bytte den som noen før her har foreslått. Blå er en meget profesionell farge etter min mening.

Men slik siden er nå så fungerer den bare under oppløsningen 1024 x 768. Har man mindre oppløsning vil man få en utrolig irriterende horisontal scrolling - har man høyere oppløsning vil innholdet og marginene bli feil med bakgrunnen. Dette bør snarest fikses

Denne feilen med marginene i 1280 x 1024 kan enkelt bli kvitt ved at du fjerner "padding-right: 130px;" fra <body> :)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med at innholdet blir feil med bakgrunnen. Det vil si, jeg har problemene når jeg ser den på freehomepage, men ikke når jeg åpner fila lokalt, så tror det er reklama som ødelegger.

Og er det så mange som kjører med mindre enn 768 vertikale striper da?

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med at innholdet blir feil med bakgrunnen. Det vil si, jeg har problemene når jeg ser den på freehomepage, men ikke når jeg åpner fila lokalt, så tror det er reklama som ødelegger.

Og er det så mange som kjører med mindre enn 768 vertikale striper da?

Er mulig det er reklamen som ødelegger, men uansett er det ikke noe heft å fjerne padding fra body da ;p

Det er helt riktig at det ikke er mange som sitter på skjermer mindre enn 768, men mange som bruker IE og surfer aktivt har gjerne bookmerke fanen på siden av selve vinduet noe som fører til mindre viewport enn 768. Det er jo et helt klart mindretall som gjør det, men tenkte bare jeg skulle si ifra slik at du var klar over det :thumbup:

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...