mske Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg ønsker å endre det slik at det er Windows XP som booter automatisk, istedenfor Ubuntu 7.10, men når jeg prøver å lagre endringene jeg har gjort i filen, får jeg beskjed om at jeg ikke har tilgang til å lagre i den mappen. Jeg bruker den samme brukeren som jeg lagde når jeg installerte ubuntu. (regner med den er med administratortilgang?) Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Den vanlige brukeren din har ikke administratortilgang nei, dette er av sikkerhetshensyn. For å endre systemfiler eller utføre kommandoer som krever høyere rettigheter skriver du sudo før kommandoen, du blir da bedt om passordet ditt. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Korrekt kommando for å editere menu.lst er: sudo gedit /boot/grub/menu.lst Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Fakstisk er rett kommando da gksudo gedit /boot/grub/menu.lst Ellers kan man lage surr i brukerrettighetene å ende opp med ubrukelig /home. Kanskje noen her som har fått "din sesjon varte mindre enn 10 sek" meldinga før her. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Sudo er like rett som gksudo. gksudo brukes riktignok når man starter via f.eks alt+f2. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Fakstisk er rett kommando da gksudo gedit /boot/grub/menu.lst Ellers kan man lage surr i brukerrettighetene å ende opp med ubrukelig /home. Kanskje noen her som har fått "din sesjon varte mindre enn 10 sek" meldinga før her. Sudo er da riktig kommando. Har aldri vært borti gksudo (bruker ikek Ubuntu), men det høres ut som noe Gnome-greier. EDIT: Ikke påstå at jeg følger med. Endret 9. november 2007 av haalo Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 gksu betyr at man kan kjøre fra launcheren (alt+f2) istedet for en terminal. med gksu får man opp en boks grafisk der man skal taste inn passordet. Basicly samme tingen som sudo i en terminal. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 gksu betyr at man kan kjøre fra launcheren (alt+f2) istedet for en terminal. med gksu får man opp en boks grafisk der man skal taste inn passordet. Basicly samme tingen som sudo i en terminal. Gnome-greier, med andre ord (går utifra at det er et GTK-program på grunn av g-en) . Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Bevis på at sudo for grafiske programmer kan rote det til Har skjedd meg flere ganger. Det er ikke ofte det skjer, men det er vel like greit å ta forhåndsregler Lenke til kommentar
haalo Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Bevis på at sudo for grafiske programmer kan rote det til Har skjedd meg flere ganger. Det er ikke ofte det skjer, men det er vel like greit å ta forhåndsregler Heh, nå ble jeg bare ennå mer skeptisk til sudo-opplegget. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hmm.. Det vil jeg si er rart."din sesjon varte mindre enn 10 sek"-meldinga har jeg aldri fått.Alltid brukt sudo fra terminalen. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hmm.. Det vil jeg si er rart."din sesjon varte mindre enn 10 sek"-meldinga har jeg aldri fått.Alltid brukt sudo fra terminalen. Du kan visst ende opp med at root tar over rettigheter på brukerspesifike konfigurasjonsfiler til det aktuelle programmet. Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Korrekt kommando for å editere menu.lst er: sudo gedit /boot/grub/menu.lst Korrekt og korrekt. Det er mange muligheter her. Så lenge du skaffer deg root-tilgang på en eller annen måte så kommer du i mål med å kunne endre på menu.lst. Lenke til kommentar
mske Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Takk, det virket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå