HoffiIKT Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Er det noen som vet hvilken linje jeg må gå på vgs og universitetet for å bli spillutvikler/designer? er 15 år og skal søke neste halvår så er litt nysgjerrig på hva jeg skal gå. Lenke til kommentar
vStyle Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Jeg tenkte det samme. Går på VG1 nå, det skulle holde med studiespesialiserende. Andre året velger du IT. Etter det kan du velge høyskole/universitet. Selv skal jeg prøve å komme inn på NITH. Ser veldig bra ut Lenke til kommentar
HoffiIKT Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Jeg tenkte det samme. Går på VG1 nå, det skulle holde med studiespesialiserende. Andre året velger du IT. Etter det kan du velge høyskole/universitet. Selv skal jeg prøve å komme inn på NITH. Ser veldig bra ut takk var usikker Lenke til kommentar
vStyle Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Du får høre med rådgiver om andre fag du kan velge 2. året på VGS, though. Du kan ikke velge bare ett. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) IT på VG2/VG3 er ikke relevant til noe som helst. Her snakker vi access-programmering og designe websider i frontpage. Har selv vært i kontakt med flere utviklere hos bla. Funcom, de fleste var rimelig flinke allerede i en alder av 15. Edit: Ønsker du å bli spillutvikler tar du matematikk og fysikk på VGS. IT gjør ingenting, med mindre det finnes fag du synes virker mer interessante. Endret 8. november 2007 av Jonas Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det er jo en viss forskjell på design og utvikling. IT som fag på vgs er latterlig enkelt og det de lærer der bør du faktisk kunne klare å lære deg på egenhånd. Lenke til kommentar
vStyle Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Hvilken matematikk må man ta da? R eller X? Og hva har egentlig spillutvikling med fysikk å gjøre? Ja, jeg er nub. Endret 8. november 2007 av ExiliuM Lenke til kommentar
Scumtron Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) IT-Universitetet i København har en toårig masterpåbygning for spillutvikling. Kan anbefale IT-U på det varmeste, kompetente folk og moderne skolebygning. Det er offentlig skole, så den er gratis. For å komme inn kan du f.eks. ta et treårig høyskoleingeniør-løp i Norge først. Ellers har Högskolan på Gotland i Sverige programmer for speldesign och programmering og speldesign och grafik. Har ei venninne som studerer (noe annet) der, og det er visst et veldig godt sosialt miljø. Vet ikke riktig hva som kreves for å komme inn, men hun jeg kjenner kom inn på et bachelorstudium med allmennfag fra VGS i Norge. Endret 8. november 2007 av Scumtron Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 For å få en realistisk fysikkmotor er det jo selvsagt viktig å kunne fysikk og bruke fysikkformlene. Spillet skal jo bli realistisk. Spillfiguren skal jo blant annet ikke kunne hoppe unaturlig høyt/løpe ekstremt fort uten videre. Samtidig skal vinduer osv. knuse realistisk og mye mer. Så hvis du skal utvikle en fysikkmotor er du nødt til å kunne en del fysikk for å få det til å bli realistisk. Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Litt avhening av hvordan det er med skole eller jobb, så kan det kanskje være interessant på Game Camp 23.11? http://gamecamp.no/Events/default.aspx Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 IT på VG2/VG3 er ikke relevant til noe som helst. Her snakker vi access-programmering og designe websider i frontpage. På vilbli.no står det jo at ein skal lære om programmering, deriblant med variablar, funksjonar, klassar osv. Kan ein det i access-programmering? Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Litt avhening av hvordan det er med skole eller jobb, så kan det kanskje være interessant på Game Camp 23.11?http://gamecamp.no/Events/default.aspx Oi! Visste jeg ikke om.. Også på skolen min da gitt Går på spilldesign på NITH. Eneste du trenger er Studiekompetanse (ikke sikekr om det har skifta navn nå jeg) + masse penger Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 IT på VG2/VG3 er ikke relevant til noe som helst. Her snakker vi access-programmering og designe websider i frontpage. På vilbli.no står det jo at ein skal lære om programmering, deriblant med variablar, funksjonar, klassar osv. Kan ein det i access-programmering? Ja, man kan gjøre dette i access, men det vel først og fremst java man programmerer på VGS. Det jeg skrev var ikke helt korrekt i forhold til læreplanen, ville bare poengtere at faget er helt ubrukelig og at skal man bli spillutvikler burde man allerede ligget langt over nivået der. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Nå trenger en da strengt tatt ikke kunne noe programmering fra før med tanke på studiene, som uansett starter på helt basic programmering, så lenge en jobber hardt under studiene kan du bli en like god spillprogrammerer som en som kunne C++ som 15-åring. HTML og access er vel ikke helt relevant nei, kan jo eventuelt se litt på java, c, c++ hvis du faktisk vil lære deg å programmere. På vgs. burde du ha matte og fysikk da dette er relevant for programmering generelt og spesielt spillprogrammering. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Det det går mest i på NITH hvertfall er Java, C++ og ASP.NET Lenke til kommentar
vStyle Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Hvordan er NITH? Noe du vil dele med oss? Hvilken matte må man ta andre året på vgs, btw? Matte R? Endret 21. november 2007 av ExiliuM Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hvordan er NITH? Noe du vil dele med oss? Hvilken matte må man ta andre året på vgs, btw? Matte R? Du burde ta den vannskeligste matten, men du trenger det ikke. NITH er en bra skole. Noen forelesere er jo selvfølgelig bedre en andre, men alt i ant er de flinke. En del det første halvåret kan være litt kjedelig om du kan litt pc fra før, men det er også veldig morsomme ting du gjør i andre fag. F.eks. går det ene faget vårt kun ut på å være kreativ Foreleseren der er sprø! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Går alle forelesningane på engelsk? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Går vel på norsk antar jeg, men bøkene er nok på engelsk men det gjelder de fleste studier. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Alle forelesningene og sånt er på norsk, og noen av bøkene er på engelsk, ikke alle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå