Gå til innhold

Bestillt server, men er fremdeles usikker på OS ol.


Terander

Anbefalte innlegg

Har fått gode svar og god hjelp på dette forumet så langt, og er takknemmelig for det.

Så jeg prøver meg en gang til, og håper igjen på litt god hjelp.

 

Den nye serveren er bestillt, og har nå noen dager til å planlegge software, før den dukker opp i posten.

Det ble følgende spesifikasjoner:

 

1 stk I&S rackkabinett, 4U, EYE4808BK

4 stk Drevramme, 3.5" til 5.25", m/vifte, sort

1 stk MIST, 600W, ATX.2.2, avtagbare kabler, Rev.3 + ekstra kabler

1 stk ABIT AB9 QuadGT, P965, Socket-775, GbLAN

1 stk Intel Pentium 4 550 3.4 GHz Boxed (Rest etter oppgradering)

1 Zalman CNPS9500AT Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775 (Rest etter oppgradering)

2 stk Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 1024MB PC5400 (2 Gb) (Rest etter oppgradering)

1 stk Gainward GeForce 7300GS 256MB DDR2

6 stk Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2

1 stk Maxtor DiamondMax 10, 200GB S-ATA (for OS, rest etter oppgradering)

1 stk Arctic Silver 5 Termisk Pasta 3.5

1 stk Inform UPS, Guard S Compact 1000VA, Line

1 stk Patchkabel UTP CAT6 Grå 5m RJ-45/RJ-45, AWG24

Planen er å sette inn ekstra kontroller og 4 disker til når behovet melder seg.

 

Når det kommer til software har jeg bare fått lest litt gjennom de linkene jeg fikk tips om for noen dager siden.

Ingen ting er dog bestemt enda, da jeg prøver å få alle behovene mine ned i skriftlig form (denne posten).

 

Filserver: Hele cd (gjort) og dvd (gjenstår) sammlingen min skal inn på hardisken, (noen hundre plater)i best mulig kvalitet. Store mengder foto og dokumenter skal lagres på ett sted, lett tilgjengelig. Bruker en laptop i stua som multimedia avspiller, denne ønskes byttet ut med en liten klient som bruker serveren til å spille av på lerret/stereo.

Webserver: Eier pr. i dag flere domener. Ønsker å ha filene som skal være på domenene, lagret på min hjemmeserver.

Mailserver: Er det mulig å sette opp egen mailserver for å slippe unna grensen på 10Mb store vedlegg?

Ekstern tilgang til serveren: Driver å bygge inn en carputer i bilen min. Det er ønskelig å kunne koble seg på serveren for å laste opp/ned filer etter behov. Det er også ønskelig å kunne tilby lagringskapasitet for den nærmeste fammilien (primært foto). Dvs 2 brukerkontoer utenom mine behov.

Overvåkningskameraer: Har ip-kameraer koblet til nettverket mitt, det er ønskelig å lagre video fra disse samt å få tilgang til dem gjennom internett.

Ordbøker: Har kjøpt 2 utrolig gode ordbøker for noen år siden, disse ønsker jeg å ha på serveren. (må kjøre dem i win 9x modus for å få dem til å fungere)(kan til nød installeres på hoved PC-en).

Kommunikasjon: Ønsker å bruke ventrilo/msn ol på serveren.

Scanner:Det er ønskelig å koble scanneren (hp scanjet 5590c) min på serveren. (beggge skriverene er allerede koblet til switchene)

Fjernstyring: Ønsker å kunne logge meg på serveren og kunne styre den over internett.

Backup: Trenger en eller annen form for backup for serveren og nettverket, men aner ikke hva jeg skal satse på.

 

 

 

Så det store spørsmålet. Med tanke på hardwaren på serveren og de ønsker jeg har for den, hvilket OS vil være det mest fornuftige valget?

Eier 2 win XP home og 2 win XP pro lisenser. Skal ha en på hoved PC-en, en på laptoppen og en på carputeren. Den siste kan jeg sette opp på en pc til min søster eller evt bruke på serveren hvis det går.

 

Takker Masterboy for tipset om linux og raid5 i denne posten, og har bestemt meg for å gå for raid 5.

Er dog bekymret for linux driver støtte, til den hardwaren som nå er kjøpt inn.

 

Noen som kan gi meg den beste løsningen for mitt behov?

Kan linux brukes på denne maskinen og med disse ønskene? Hva med Windows Home Server?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg skulle sette opp en filserver for vel et år siden, vurderte jeg frem og tilbake mellom Windows Server 2003 og Linux. Jeg gikk tilslutt for Ubuntu Linux Server Edition og er svært glad for det i dag. En slik serverdistrobusjon som jeg har valgt er riktignok uten grafisk brukergrensesnitt, men jeg ble fort vant til å bruke kommandolinje. Hvis du vil, kan du også selvfølgelig installere GUI.

 

For det første er softwareraidstøtten i linux så veldig mye bedre enn i Windows, særlig når du tenker på å kjøre RAID 5. Det er større fleksibilitet ved at du f.eks. kan utvide RAID 5 sett med flere disker uten å måtte kjøpe dyre hardwarekontrollere. (Det betyr mye for meg).

 

Linux har også så vidt jeg vet god mulighet for web- mailservere med f.eks. Apache og Postfix.

 

All styring av serveren gjøres enkelt ved bruk av ssh, altså tilgang til kommandolinje over nettverk, gjerne også over Internett.

 

Når det gjelder IP-kamera og scanneren er jeg mer usikker. Jeg vet ikke om du her får til det du vil med Linux. Kanskje er Windows et bedre valg akkurat her. MSN og Ventrilo vet jeg heller ikke helt hvordan det er med. Du får tak i en IM-klient til Linux som støtter MSN, men det finnes så vidt jeg vet ingen Ventriloklient til Linux.

 

Hardwarestøtten i Linux er etter min erfaring ganske god, men det er jo ikke sikkert at du ikke vil støte på problemer. Hva med å prøve ut Linux først og eksperimentere litt? Det er jo gratis og enkelt å få tak i. Hvis det ikke er noe særlig, kan du jo alltids gå over til Windows...

Lenke til kommentar

Vurderer veldig sterkt å prøve ubuntu, om det ikke er bedre alternativer.

Er dog ikke fan av kommando linjen så grafisk grensesnitt er et krav.

 

Halve ideen med denne serveren vår å få fjernet mest mulig fra hoved maskinen min.

Så hvis linux bare klarer å ta over halvparten av oppgavene av det windows klarer, vil jeg nok ende opp med windows i en eller annen form.

 

Det begynner også å bli et kostnads spørsmål, da oppgradering av hovedpc og kjøp av server har gjort lommeboka betraktelig slankere...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ikke, IKKE kjør alt dette på en maskin hvis nettsidene og de andre tjenestene er viktige. Hvis du likevel vil gjøre det, så anbefaler jeg FreeBSD, og så kjøre de forskjellige tjenestene i forskjellige jails, eller Solaris, hvor du kjører i forskjellige containers.

Lenke til kommentar
Ikke, IKKE kjør alt dette på en maskin hvis nettsidene og de andre tjenestene er viktige. Hvis du likevel vil gjøre det, så anbefaler jeg FreeBSD, og så kjøre de forskjellige tjenestene i forskjellige jails, eller Solaris, hvor du kjører i forskjellige containers.

 

Målet med nettsidene (eller webserveren) er i bunn og grunn høyere lagringskapasitet uten å måtte betale en formue.

Har lyst til å sette opp fotosidene mine igjen, og de inneholder veldig mange bilder med noe informasjon om hvert bilde.

Hadde tenkt meg å lagre thumbnails på web området og de større bildene på serveren min, da disse tar endel plass.

Alternativet er å kutte ut dette oppsettet og sette det opp som tidligere, ved å bruke mine 3 domener med inntil 4 Gb lagring på hver. Mye mindre up-/download med å ha det på egen server, men blir det problematisk kutter jeg ut denne.

 

Mailserver. Denne har jeg egentlig ikke behov for, men irriterer meg over begrensningen på 10 Mb store vedlegg.

Ønsket var å kunne sette opp en mail server for familie og venner som gjorde at man slapp unna denne begrensningen.

 

Filserver, ekstern tilgang til denne, fjernstyring, backup, og kommunikasjon er det viktigste å få opp på serveren.

De andre funsjonene er ønsker, som kan løses på andre måter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg vil anbefale deg å kjøre FreeBSD eller Solaris, og kjøre de forskjellige tjenestene i separate jails/containers. Det er faktisk en del hackere som "øver" seg på sånne hjemmeservere. Så lenge du gjør dette så er alt sikkert, for om noen skulle hacke seg inn til webserveren så kommer de ikke seg videre enn til roten til webserveren. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker min server til så og si alt du ønsker å bruke den (minus webkamera...) og jeg hadde uten tvil gått for Windows 2003 server.

Da får til tilgang til serveren via Remote Desktop både internt og eksternt. Du kan sette den opp som webserver med IIS.

Du kan skaffe deg gratis mail server programvare (men de er så som så i kvalitet), men likevel.

 

Har kjørt Windows 2003 server nå i flere år og er utrolig fornøyd. Bakdelen er at den koster litt da (ca 3000 kroner)

 

Nå har jo Window Home Server kommet på markedet, og er en del billigere (ca 1200 kroner). Den er jo basert på Windows 2003 server, men etter å ha testet det en stund (var beta tester) fant jeg ut at Windows 2003 server er det jeg kommer til å bruke fremover. Mye pga at jeg er vant til å bruke den, og at den er stabil.

 

Jeg kjører i tillegg Wmware på serveren min og har bl.a WinXP test maskiner osv kjørerende på hovedserveren. Så kan du kjøre ordbøkene dine osv via remote desktop der også (med XP pro lisensene dine)

WMware er gratis, du trenger bare gyldige lisenser til operativsystemene du legger inn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg bruker min server til så og si alt du ønsker å bruke den (minus webkamera...) og jeg hadde uten tvil gått for Windows 2003 server.

Da får til tilgang til serveren via Remote Desktop både internt og eksternt. Du kan sette den opp som webserver med IIS.

Du kan skaffe deg gratis mail server programvare (men de er så som så i kvalitet), men likevel.

 

Har kjørt Windows 2003 server nå i flere år og er utrolig fornøyd. Bakdelen er at den koster litt da (ca 3000 kroner)

 

Nå har jo Window Home Server kommet på markedet, og er en del billigere (ca 1200 kroner). Den er jo basert på Windows 2003 server, men etter å ha testet det en stund (var beta tester) fant jeg ut at Windows 2003 server er det jeg kommer til å bruke fremover. Mye pga at jeg er vant til å bruke den, og at den er stabil.

 

Jeg kjører i tillegg Wmware på serveren min og har bl.a WinXP test maskiner osv kjørerende på hovedserveren. Så kan du kjøre ordbøkene dine osv via remote desktop der også (med XP pro lisensene dine)

WMware er gratis, du trenger bare gyldige lisenser til operativsystemene du legger inn.

Hvorfor gå for en dårlig e-postløsning når det finnes mye bedre open-source alternativer? I det hele tatt, hvorfor gå for et operativsystem som koster flere tusen kroner, og som egentlig ikke er noe særlig, når man kan få det beste gratis? Skal trådstarter ha grafisk grensesnitt på serveren hvis han velger GNU/Linux / *BSD / UNIX så er det bare å installere en VNC server, så har man samme tilgang som med Remote Desktop.

Lenke til kommentar

Windows server 2003 frister. Da tenker jeg at det er et windowsmiljø som kanskje ikke er altfor ukjent eller vrient å finne frem i. Det å kunne ha ordbøkene på serveren teller også mye for min del, og ser for meg bedre support for utstyr programmer. Vet ikke om det er tilfellet i realiteten, men er en følelse jeg har. Er vel også et vanedyr og litt redd for det nye.

 

Har dog lastet ned Ubuntu Server i dag, for å se hva dette er.

Nå trenger jeg altså et GUI for å få et skrivebord lignende det man er vant med fra windows?

Trenger så vidre VNC Server, for remote access.

En IM-klient til Linux som støtter MSN for tilgang til chat.

Mdadm for å få opp raid

 

Får prøve å lese litt mer på forumet for å finne ut hva mer jeg trenger og hvor man får tak i dette.

Bør vel i allefall prøve en linux for å se hva det går ut på.

Lenke til kommentar

Gah, nå husker jeg hva jeg følte 1. gang jeg startet MS DOS og så markøren blinke.

 

(Erm... ok... hmm... hva nå... hvor er tlf nr til han som kan fortelle meg hva jeg skal skrive her? commodore 64 kommandoene funker ikke...)

 

MEN Ubuntu Server var betydelig enklere å installere enn det jeg hadde forestillt meg.

Fordømt enkelt å installere firefox også!

 

Gjenstår bare å finne de vanligste kommandoene og hvordan starte programmene...

 

Noen gode "total noob"/"idiot prof" guider på forumet for dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Gah, nå husker jeg hva jeg følte 1. gang jeg startet MS DOS og så markøren blinke.

 

(Erm... ok... hmm... hva nå... hvor er tlf nr til han som kan fortelle meg hva jeg skal skrive her? commodore 64 kommandoene funker ikke...)

 

MEN Ubuntu Server var betydelig enklere å installere enn det jeg hadde forestillt meg.

Fordømt enkelt å installere firefox også!

 

Gjenstår bare å finne de vanligste kommandoene og hvordan starte programmene...

 

Noen gode "total noob"/"idiot prof" guider på forumet for dette?

Google it!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Google it!

 

"Google it" gav meg utrolig mange bortkastede timer, da jeg egentlig ikke viste hva jeg lette etter.

Dog med god hjelp fra en hjelpsom nordmann, fikk jeg endelig serveren opp å gå.

 

Har ikke renskrevet notatene jeg har gjort underveis, med deler de likevell i tilfelle det er noen som kan like lite om linux som meg, men likevell ønsker å prøve på Ubunu Server.

 

-----

 

Mens jeg har ventet på komponentene til den nye filserveren, har jeg satt opp en webserver på min eldste maskin.

 

Målet er å sette opp en webserver ved å bruke Ubuntu Server, samt kunne føre

over filer fra en Win XP maskin i samme nettverket.

 

Dersom det er noe som er feil oppfordrer jeg de av dere som har bedre kunnskaper om å komme med rettelser.

Skriv gjerne en fortsettelse på denne posten, da jeg foreløpig ikke har lært mer enn det jeg har skrevet i denne posten.

 

-----

 

Installeringen av Ubuntu Server er betydelig lettere enn jeg hadde forestillt meg, så dette klarer alle som har

litt kunnskap om data. Det er viktig å huke av for LAMP og Samba under installeringen.

(LAMP = Linux, Apache, MySQL and PHP server)

 

Selve installeringen tar jeg ikke med da det er utrolig mange gode guider med

bilde for bilde av installeringen.

 

Ubuntu Server er ferdig installert og systemet har startet opp.

La oss si du under installasjonen gav workgroupen navnet server.

Du ser nå en sort skjerm med en blinkende markør og lurer på hva i all verden du skal gjøre nå.

 

 

 

Ubuntu 7.10 server tty1

 

server login: _

 

 

Det første du gjør er å logge inn med brukernavnet og passordet du oppgav under installasjonen.

 

 

server login: username

Password: password

 

Last login: ...

Linux server...

 

The programs included with the Ubuntu system are free software;

the exact distribution terms for each program are described in the

induvidual files in /usr/share/doc/*/copyright.

 

Ubuntu comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extent permitted by

applicable law.

username@server:~$ _

 

 

Gjort, men hva i all verden gjør jeg nå?

Vel, har du brukt MS-Dos / CMD i windows, vil du kjenne deg litt igjen, dog har ikke

disse noe som helst med linux å gjøre.

 

 

 

Grunnleggende kommandoer:

 

pwd (Print working directory) Viser deg den fulle banen til katalogen der du står

cd (Change Directory) for å gå inn i en annen katalog, f.eks "cd home" Går inn i katalogen home

cd ~ Går til root-katalogen (til brukeren)

cd .. Går en katalog opp

ls Lister opp alle filer og kataloger som ligger i den katalogen du står

ls -a Lister opp allt i katalogen inkludert skjulte filer/kataloger

ls -l Lister opp alle filer med rettigheter

ls -al lister opp begge de to ovenstående

sudo Gir deg superbruker rettigheter (midt mellom admin(root) og user)

editor Program for å redigere filer

cp (CoPy) for å kopiere en fil/katalog

mv (MoVe) for å flytte en fil/katalog eller gi den et nytt navn

rm (ReMove) for å slette en fil/katalog

chmod for å endre rettighetene på en fil/katalog

ctrl+c avslutte alle kommandoer som er satt i gang

 

Viktig!

Hvis du ikke bruker "-i" bak "cp" vil du hvis det allerede finnes en fil kalt XXXXX, overskrive denne.

Det er i linux ikke mulig å angre på dette!

Ved å bruke "-i" vil du bli spurt om du ønsker og overskrive filen hvis den allerede eksisterer.

 

 

 

La oss få en oversikt over katalogene som ligger på hardisken din etter installasjonen.

~$ forran markøren angir bl.a at du ikke står i root på hardisken.

Bruk "cd .." til du kommer til root "/"

 

 

username@server:~$ pwd for å se hvilken katalog du befinner deg i

/home/brukernavn den fulle banen til katalogen du befinner deg i

username@server:~$ cd .. for å gå til katalogen "/home"

username@server:/home$ cd.. for å gå til root "/" på harddisken

username@server:/$ _ root på harddisken

 

 

La oss så se hvilke kataloger og filer som ligger her.

 

 

username@server:/$ ls

bin cdrom etc initrd lib media opt root srv tmp var

boot dev home initrd.img lost+found mnt proc sbin sys usr wmlinuz

brukernavn@server:/$ _

 

 

En utrolig kjekk ting med kommandolinjen i linux, er måten tabulator tasten fungerer på!

Det er to måter å skrive på, for å gå inn i en gitt katalog:

cd /etc/network/[ENTER]

cd /e[TAB]n[TAB][ENTER]

Dette er noe jeg falt for momentant! Sparer deg for mye skriving i lengden.

 

Da har vi nok kunnskap til å kunne bla gjennom de forskjellige katalogene på maskinen.

La oss få maskinen opp på intranettet.

 

Det første vi kan gjøre er å se om nettverkskortet er installert og har kontakt med nettverket.

Komandoen "ifconfig" kan brukes til å finne ut om du har nettverkskort installert.

 

username@server:/$ ifconfig

 

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:01:80:59:CC:DA

inet addr:192.168.127.3 Bcast:192.168.127.255 Mask:255.255.255.0

inet6 addr: fe80::201:80ff:fe59:ccda/64 Scope:Link

UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

RX packets:1440979 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:1231742 errors:294 dropped:0 overruns:0 carrier:294

collisions:551337 txqueuelen:1000

RX bytes:1528230979 (1.4 GB) TX bytes:656538980 (626.1 MB)

 

lo Link encap:Local Loopback

inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0

inet6 addr: ::1/128 Scope:Host

UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1

RX packets:2188 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:2188 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:0

 

Det som er intressant her er linjen:

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:01:80:59:CC:DA

 

Den forteller at det er et netverkskort i maskinen kalt "eth0".

La oss sjekke at dette har kontakt med nettverket.

 

 

username@server:/$ sudo ethtool eth0

 

Settings for eth0:

Supported ports: [ TP ]

Supported link modes: 10baseT/alf 10baseT/Full

100baseT/Half 100baseT/Half

100baseT/Full

1000baseT/Full

Supports auto-negotiation: Yes

Advertised link modes: 10baseT/alf 10baseT/Full

100baseT/Half 100baseT/Half

100baseT/Full

1000baseT/Full

Advertised auto-negotiation: Yes

Speed: 100Mb/s

Duplex: Half

Port: Twisted Pair

PHYAD: 0

Transceiver: internal

Auto-negotiation: on

Supports Wake-on: pumbg

Wake-on: g

Current message level: 0x00000033 (51)

Link detected: no

 

username@server:/$ _

 

 

Det er den siste linjen som er av interesse her, der skal det stå "yes", ikke "no" som vist.

Dersom du har et Realtek 8168/8169 nettverkskort vil du mest sannsynlig ha "no" her.

Grunnen til dette er wake-on-lan funksjonen til kortet.

Problemet løses ved å slå av PC-en og dra ut strømkablen og nettverkskabelen, vente

i ett minutt og koble til igjen. Wake-on-lan skal da være resatt.

Har du windows og linux på maskinen vil dette komme hver gang du har brukt windows.

Det finnes guider på hvordan du kan løse dette dersom du har dualboot med windows.

(http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=538448&highlight=link+detected)

Har du "Link detected: yes" går vi vidre, hvis ikke må du løse dette først.

 

 

Jeg liker å ha fast ip-adresse på alle enhetene i nettverket

 

La oss si du har følgende adresser på nettverket ditt.

192.168.0.1 - routeren

Subnet Mask: 255.255.255.0

DHCP IP Address Range: 192.168.0.100-192.168.0.199

192.168.0.2 - hovedmaskinen din

192.168.0.3 - serveren du nå setter opp

 

Fra internett leverandøren din har du følgende adresser:

IP Address : 84.211.248.90

Subnet Mask : 255.255.252.0

Default Gateway : 84.211.248.1

Primary DNS Server : 84.208.20.110

Secondary DNS Server : 84.208.20.111

Kabel-leverandør: get.no

 

La oss redigere nettverksinstillingene på maskinen, skriv:

 

username@server:/$ sudo editor /etc/network/interfaces

 

I denne filen finner du de følgende linjene og redigerer de som følger:

 

auto lo

iface lo inet loopback

 

auto eth0

iface eth0 inet static

address 192.168.0.3

netmask 255.255.255.0

gateway 192.168.0.1

 

gateway adressen er viktig dersom du har noe annet....

 

"CTRL"+"X" og "Y" for å lagre og avslutte.

 

Skriv:

username@server:/$ sudo editor /etc/resolv.conf

 

Rediger de følgende linjene

 

nameserver 84.208.20.110

nameserver 84.208.20.111

 

"CTRL"+"X" og "Y" for å lagre og avslutte.

Ettersom det er gjort endringer i innstillingene, må vi restarte, skriv:

 

username@server:/$ sudo /etc/init.d/networking restart

[sudo] password for username: (skriv inn passordet du oppgav under installasjonen)

* Reconfiguring network interfaces... [ OK ]

username@server:/$ _

 

 

Serveren skal nå være på nett.

For å teste om dette stemmer kan du bruke kommandoen "ping".

 

username@server:/$ ping 192.168.0.1

PING 192.168.0.1(192.168.0.1) 56(84) bytes of data.

64 bytes from 192.168.0.1: icpm_seq=1 ttl=64 time=4.02 ms

64 bytes from 192.168.0.1: icpm_seq=2 ttl=64 time=0.129 ms

64 bytes from 192.168.0.1: icpm_seq=3 ttl=64 time=0.112 ms

 

Stoppes med "CTRL"+"C"

Ser det slik ut har du nå maskinen på intranettet og routeren svarer på pingen du sendte.

La oss prøve igjen.

 

username@server:/$ ping vg.no

PING vg.no(193.69.165.21) 56(84) bytes of data.

64 bytes from 193.69.165.21: icpm_seq=1 ttl=248 time=18.4 ms

64 bytes from 193.69.165.21: icpm_seq=2 ttl=248 time=15.6 ms

 

--- vg.no ping statistics ---

2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 3000ms

rtt min/avg/max/mdev = ...

 

Dersom det ser omentrent slik ut, har maskinen også internett tilgang.

Får du ikke kontakt må du sjekke router innstillinger og brannmuren din.

Ettersom nettverket nå er oppe og går, skal også webserveren din fungere.

Dersom du skriver IP adressen til webserveren i nettleseren din skal du få

opp standard-siden på denne.

 

 

 

 

Glimrende, men hvordan overføre filer til serveren?

Default dokumentroot for web sidene i Ubuntu, er /var/www

For å føre over filer til denne katalogen på en enkel måte, benytter vi Samba.

La oss sette opp Samba:

 

sudo editor /etc/samba/smb.conf

 

De intresante linjene er:

 

[global]

 

workgroup = ett_eller_annet

bytt til

workgroup = MSHOME_hvis_dette_er_det_du_bruker

 

På slutten legger du til følgende linjer:

 

[www]

path = /var/www

write list = @www

force directory mode = 0775

 

NB! Dersom du ønsker å dele cd-romen på nettverket, fjerner du ";"

forran alle linjene som tilhører gruppen [CD-ROM]

 

Lagre filen og avslutt editoren.

 

 

 

Skriv følgende for å opprette en ny brukergruppe:

sudo groupadd www

 

Skriv følgende for å opprette brukeren din i brukergruppen:

sudo usermod -a -G www ditt_bruker_navn

 

Skriv følgende for å opprette et passord:

sudo smbpasswd -a ditt_bruker_navn

 

For å gi deg selv tilgang til mappen www:

cd /var

 

Bytt bruker-gruppe fra root til www på katalogen www:

sudo chgrp -R www www

 

Angi skrive/lese/kjøre tilgang for gruppen www:

sudo chmod g+rwx www

 

Det er nå nødvendig å restarte Samba:

/etc/init.d/samba restart

 

Du skal nå ha tilgang til mappen fra resten av nettverket ditt.

Ved å bruke mine nettverkssteder i XP, er det nå enkelt å overføre filer til serveren.

 

Ønsker du å få tilgang til serveren fra internett må du se etter følgende temaer:

Port forwarding i routeren din.

DNS instillinger hos domene-leverandøren din.

 

 

 

 

 

Gikk det litt kjapt med oppsettet av Samba, og brukerrettighetene?

La oss ta en kjapp innføring i tilgangsrettigheter for filer/kataloger:

 

 

username@server:/etc/apache2/sites-available:$ ls -al

drwxr-xr-x 2 root root 4096 2007-11-11 09:29 .

drwxr-xr-x 7 root root 4096 2007-11-07 22:00 ..

-rw-r--r-- 1 root root 1183 2007-10-05 00:54 default

username@server:/etc/apache2/sites-available:$ _

 

 

Her har vi endel informasjon, la oss bryte den opp og se hva den sier:

 

-rw-r--r-- Type og tilgangsrettigheter (totalt 10 tegn)

1 Antall katalog oppføringer som refererer til filen (directory entries that refer to the file)

root Eieren av filen

root Bruker-gruppen filen tilhører

1083 Filstørrelse i bytes

2007-10-05 00:54 Dato og tid for siste endring av filen

default Filnavn

 

La oss se nærmere på filtype og tilgangsrettigheter, selv om denne ser rotete ut er det et system.

"-rw-r--r--" er delt opp i 2 hoveddeler hvor den siste er delt inn i 3 nye under deler.

 

Hoveddel 1 består av 1 tegn, og kan bestå av følgende:

d = directory

- = regular file

l = symbolic link

s = Unix domain socket

p = named pipe

c = character device file

b = block device file

 

Neste hoveddel er delt opp i 3 nye deler:

1 del består av 3 tegn, og forteller om eierens tilgang til filen/katalogen

2 del består av 3 tegn, og forteller om bruker-gruppens tilgang til filen/katalogen

3 del består av 3 tegn, og forteller om alle andres tilgang til filen/katalogen

 

Hver av disse 3 delenes tegn sier:

1 tegn, lese tilgang

2 tegn, skrive tilgang

3 tegn, kjøre tilgang

 

Tegnene som brukes i disse delene er:

r = lese tilgang (Read permission)

w = skrive tilgang (Write permission)

x = kjøre tilgang (Xecute permission)

- = ingen tilgang (no permission)

 

La oss da oppsummere filen "default":

"-rw-r--r-- 1 root root 1183 2007-10-05 00:54 default"

 

Gruppe 1:

1 del: Dette er en vanlig fil

2 del: Eieren har tilgang til å lese og skrive til men ikke kjøre filen

3 del: Brukergruppen har tilgang til å lese men ikke skrive til eller kjøre filen

4 del: Alle andre har tilgang til å lese men ikke skrive til eller kjøre filen

 

Gruppe 2:

1 katalog oppføring refererer til filen (katalogen vi nå står i)

 

Gruppe 3:

root er eier av denne filen

 

Gruppe 4:

root er brukergruppen som har tilgang til denne filen

 

Gruppe 5:

filen er 1183 bytes stor

 

Gruppe 6:

Filen ble opprettet/endret den 2007-10-05 klokken 00:54

 

Gruppe 7:

Filen heter: default

 

 

Litt kort om filnavnene i linux, med det samme vi er i gang.

Linux har ikke filetternavn slik som windows og det skilles mellom store og små

bokstaver i filnavnet. Dvs, "Default" og "default" vil være to forskjellige filer i Linux.

 

 

 

La oss ta litt om chmod samtidig, la oss bryte opp følgende kommando:

 

sudo chmod a+rw default

 

sudo for å få tilgang til å gjøre endringer til filen

chmod kommandoen for å gjøre endringene

a endringene skal gjelde alle brukere (hvilke brukere)

+ hva skal kommandoen gjøre (legger til tilgang)

rw hvilke tilganger skal settes (lese og skrive rettigheter)

default filen endringene utføres på

 

La oss se på alle mulighetene:

 

Hvilken bruker?

u bruker/eier (user/owner)

g brukergruppe (group)

o andre brukere (other)

a alle brukere (all)

 

Hva skal gjøres?

+ Legg til tilatelse (add this permission)

- Fjern tilatelse (remove this permission)

= sett nøyaktig denne tilatelse (set exactly this permission)

 

Hvilke tilatelser?

r lese

w skrive

x kjøre

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Det ser ut som om du taklet det greit da! Var ikke meningen å være kjip når jeg skrev Google it, men siden du ønsket å finne ut av kommandoer osv så tenkte jeg google var greit. Jeg har selv lært meg enormt mye i GNU/Linux ved å søke på google, finner nesten alltid svar på det jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Prøv den Nye Windows Home server da, skal være veldig enkelt

 

Var ikke for å klage, kommentaren din var god den :)

Google er vel det eneste man lærer av, spesielt når man trenger så mye forskjellig informasjon.

Det største problemet var å finne ut hvilken rekkefølge man måtte gå frem.

At det var et problem med nettverkskortet mitt gjorde ikke starten lettere, men er desto mer fasinert over hvor enkelt linux er bygd opp. Forstår godt hvorfor det er så mange som sverger til dette OS'et.

 

Linux er nok det beste valget for web serveren jeg nå har satt opp.

Tror det kommer linux på laptopen også, må bare lære litt mer først.

Selv om det er mye å sette seg inn i, tror jeg at det absolutt er verdt det!

 

Filserveren er jeg enda litt i tvil om, men tror det kommer windows server på denne, grunnet annen programvare og hardware som jeg ønsker å kunne koble til.

 

Finner lite informasjon om windows home server, så hvis noen vet om en sammenlikning mellom home server og windows server er jeg veldig interessert.

 

 

 

Takker igjen for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...