Gå til innhold

A beginners guide please :D


Anbefalte innlegg

Hei!

Er helt ny på fotografering, og skal snart velge et kamera og kjøpe, (speilrefleks) men for å få et innblikk i hva jeg bør velge, så bør man jo vite litt om hva de forskjellige tinga betyr. så her kommer en del spørsmål:D

 

1) Hva er ISO, og hvordan velger man verdi i de forskjellige situasjoner? når bruker man 100 og når bruker man 3200?

 

2) hva menes med talla på den linsegreia? feks: 7.4-22.2mm?

 

3) hva er hvitballanse, og hvordan stiller man den inn i forskjellige situasjoner?

 

4) Hva er eksponering? 0 / +1 / -2 og hvordan bruke man det?

 

5) hva er lukkertid? og hva slags "mål" har man for å bestemme kvalitet på bilder i mørke?

 

6) Hva annet bør man vite om kamera før man kjøper?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Er helt ny på fotografering, og skal snart velge et kamera og kjøpe, (speilrefleks) men for å få et innblikk i hva jeg bør velge, så bør man jo vite litt om hva de forskjellige tinga betyr. så her kommer en del spørsmål:D

 

1) Hva er ISO, og hvordan velger man verdi i de forskjellige situasjoner? når bruker man 100 og når bruker man 3200?

 

2) hva menes med talla på den linsegreia? feks: 7.4-22.2mm?

 

3) hva er hvitballanse, og hvordan stiller man den inn i forskjellige situasjoner?

 

4) Hva er eksponering? 0 / +1 / -2 og hvordan bruke man det?

 

5) hva er lukkertid? og hva slags "mål" har man for å bestemme kvalitet på bilder i mørke?

 

6) Hva annet bør man vite om kamera før man kjøper?

 

Takk for svar!

 

1)

ISO er følsomheita til sensoren, dess høgara verdi, dess lysare bilder, men ein må vere litt obs, for med høgare isoverdi følger også meir støy, og lavare dynamisk omfang.

 

iso 100 blir brukt når det er lyst for å få minimalt støy, og maksimalt dynamisk omfang,

Iso 3200 blir brukt når det er så mørkt at ein ikkje får lyst nok bilde utan,

 

2) tallene på linsa er brennvidda, lavare verdi er større utsnitt og visa versa. sjå på det som ''zoom'' fra kompaktverdenen.

 

3) hvitbalanse er fargen på lyset der du fotograferer, som oftest vil ein at hvitt skal vere hvitt, sjølv om det faktisk ser gult ut i det aktuelle lyset, Auto-WB-en i dagens kamererar fikser dette svært bra, og om du vil vere på den sikre siden kan du fotografere i beste kvalitet (RAW) for å kunne stille inn hvitbbalansen i etterkant.

 

4) eksponering, er sjølve bildet ein tar, med ein viss balanse mellom heilt lyst, og heilt mørkt, dei verdiane du oppgir vil du omtrent forstå etter første eksponering du tar med ditt fremtidige kamera så trur ikkje eg treng å gå nærmere inn på det.

 

5) lukkertid er den tiden ein utsett sensoren (filmen) for lys. sjå på det som om du skal fylle et glass med vatn, du har berre ei bestemmt mengd med vatn som er konstant heile tida, så du må sjølv justere kor lenge du skal holde glaset under springen for ikkje å få for lite, eller for mykje vatn.

 

6) oj! det er alt for mykje til at eg kan skirive om her, det kan vere lurt å lese fotokompendiet som ligg her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

 

 

og til slutt: Ikkje vent for lenge med å kjøpe, det er lett å gå seg vill i jungelen med tester, brukererfaringer og fanboys som vil prakke på deg samme kamera som dei sjølv kjøpte.

 

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Bra spørsmål!

 

Når du kjøper det kamera, så vil jeg sterkt anbefale at du tar deg en tur i en kamerabutikk og klår på kameraene. Se i søkeren. Hvor stor er den? Hvor lys er den? Hvor lett er det å bestemme hva som er i fokus? Hvor godt ligger kamera i hånden din?

 

Videre er det best å ha et kamera som skyter med grei kvalitet på ISO 800 (og helst høyere). Blitz er en kjip nødvendighet når det er for mørkt, og høy ISO (800, 1600, 3200) samt stor blender ( f/3.5, f/2.8, f/2, f/1.4,) gjør at du kan ta bilder i så svakt lys at andre må bruke blitz.

 

Det er best med en normalzoom (som altså går fra moderat vidvinkel til moderat tele) som ditt første objektiv (noen nybegynnere kaller det "linse" ;) ).

 

Du bør bruke sånn ca 5000-8000 på ditt første speilrefleks¸ med mindre du er gadgetglad, rik og/eller har store ambisjoner. Og ja, sånn ca alle kameraene er akseptable og ingen peker seg soleklart ut, så det er ikke så lett å velge!

 

(edit per francis' pirking)

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Videre er det best å ha et kamera som skyter med grei kvalitet på ISO 800 (og helst høyere). Blitz er en kjip nødvendighet når det er for mørkt, og høy ISO (800, 1600, 3200) samt stor lukker ( f/3.5, f/2.8, f/2, f/1.4,) gjør at du kan ta bilder i så svakt lys at andre må bruke blitz.

 

[pirke]

Du mente vel at stor blender gør at man kan ta bilder i svakt lys....

[/pirke]

 

 

Francis

Lenke til kommentar

har lest kompendiumet, meget interresant, men har fortsatt spørsmål.

Hvilken iso skal jeg bruke i hvilke omgivelser? ser jo at i tester bruker de 1600 om dagen, og 100 med blits om natten, så min ide om at iso er: dess mørkere = ta på høy iso er feil! så jeg skjønner ikke prinsippet!

 

og dette med zoom skjønner jeg heller ikke. ser at sigma zoom-objektiver med tallet 300 på slutten bare har 4-4,3X optisk zoom!

Jeg hadde et videokamera med 10x zoom en gang, og håpte jo på å få et til kameraet mitt med en 30-50x zoom, men alle virker som har under 5x som er utrolig lite! her trenger jeg en forklaring tror jeg!

 

og automatisk hvitballanse? kan jeg bare ha med meg et A4 ark som jeg stiller inn til, så blir hvitballansen 100% perfekt hele tiden?

 

kan man regne ut zoomen? hvis man har 18-55 hva blir det? og hva om man har 75-300? eller er dette andre tall?

 

Hvilken faktor er viktigst når man tar bilder i mørket og man ikke bruker stativ fordi det er bevegelig det man skal ta bilde av? og man heller ikke bruker blits?

 

mange spm her, men jeg er jo newbie da ;)

Lenke til kommentar

Det er en viss sammenheng mellom lukker tid og ISO nivå. Altså hvis du har satt ISO nivået til 100 vil du trenge lengre lukker tid i mørke omgivelser for å få nok lys(vanskelig å formulere). I motsetning til viss du setter ISO nivået til 3200, da kan du ha mye kortere lukker tid.

 

Hvis du skal ta bilder i mørke omgivelser uten blits og stativ, må du nok presse ISO verdiene oppover. Sannsynligheten for at man får ett bra bilde er liten, så derfor tar man som oftest maaaaange bilder.

 

Man kan regne ut zoomen, jeg bare vet ikke hvordan :)

 

Hehe, jeg har sett videokameraet med 50x zoom(hvor 40x av dem er digitalt :p)

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Med så mange spørsmål så trur eg noko av det enklaste er dersom du kjøper deg ei bok som tek for seg dei grunnleggande begrepa innanfor fotografi og kamera.

 

Høg Iso er for bilder der du må ha kort lukkartid, der det er mørkt eller du tar bilde av noko som beveger seg raskt. At dei brukar iso 1600 i testar midt på dagen er berre for å vise kor mykje støy som kjem av det.

 

Zoom kan du strengt tatt berre dr**e i. Du blir berre forvirra dersom du skal blande brennvidder (18-55) og zoom. Lær deg kva dei forskjellige brennviddene betyr, så er det mykje enklare. Eit 18-55 objektiv er eit "normalobjektiv" som går frå grei vidvinkel til moderat/kort tele.

Kort fortalt: Vidvinkel=stor bildevinkel. Du får med mykje i bildet

Tele: Liten bildevinkel. Du får med lite i bildet.

 

Hvitbalanse? Ta bilder i Raw så kan du justere det i etterbehandlinga, eller bruke dei forinstilte som er i kameraet.

 

Skal du ta bilder i mørket/om natta av ting som bevegar seg så må du ha blits. Då er det neppe nok med høg iso og stor blendar.

 

Les kompendiet en gang til, dersom det er noko du ikkje forstår (uttrykk eller lignande) noter dei opp, og søk på dei enten her i forumet eller på google eller der du vil. Skaff deg ei god bok om foto og les. Skaff deg eit kamera og gå ut å ta bilder.

Lenke til kommentar
har lest kompendiumet, meget interresant, men har fortsatt spørsmål.

Hvilken iso skal jeg bruke i hvilke omgivelser? ser jo at i tester bruker de 1600 om dagen, og 100 med blits om natten, så min ide om at iso er: dess mørkere = ta på høy iso er feil! så jeg skjønner ikke prinsippet!

Det er tester. ISO 1600 på dagen er noe de gjør for å vise forkjellen i støynivå mellom ISO 100 og ISO 1600 tatt under samme lysforhold.

 

Når du bruker blitz, så er ISO 100 en grei ISO-verdi fordi bildekvaliteten er best ved ISO 100. Om motivet er langt unna, så kan du strekke rekkevidden av blitzen ved å øke ISO-verdien.

 

og dette med zoom skjønner jeg heller ikke. ser at sigma zoom-objektiver med tallet 300 på slutten bare har 4-4,3X optisk zoom!

Jeg hadde et videokamera med 10x zoom en gang, og håpte jo på å få et til kameraet mitt med en 30-50x zoom, men alle virker som har under 5x som er utrolig lite! her trenger jeg en forklaring tror jeg!

 

Det er svært vanskelig å få til et skarpt objektiv med gode optiske egenskaper med mye zoom. Zoom betegner forholdet mellom korteste brennvidde og lengste brennvidde. Brennvidden bestemmer "hvor mye som kommer med". Ved 18mm, så får du med mye - det blir et vidvinkelbilde. Ved 55 mm får du med mindre - og ting kommer nærmere. Bildet blir et fulloppløselig utsnitt av bildet du hadde tatt på 18mm. Om du skjønner. Det vil bli forklart bedre enn jeg makter i en skikkelig fotobok.

 

Og ja, du finner objektiver på 18-180 mm. Det er 10x zoom. De er praktiske walkabout-objektiver, men du får ikke superskarpe bilder med dem. Fysikken setter grenser. Dessverre.

 

Og 55/18 = sånn ca 3.05. Så det blir 3.05 zoom på et 18-155mm objektiv. Slik regner du ut zoom.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt en kikk på de kamera produsentene som ligger under "FourThirds"-standaren. Du kan lese mer om det her: http://www.four-thirds.org/en/

 

Det geniale med denne "åpne" standaren er at du ikke er bundet til å handle objektiv fra samme leverandør som du har handlet kamera.

 

Produsenter som bruker denne åpne standaren er Fuji, Kodak, Leica, Olympus, Panasonic, Sanyo og Sigma.

 

Det vil si at du kan kombinere Kamerahus og Objektiver på tvers av produsentene, UTEN kvalitetstap! Alle er ORGINALE til hverandre.

 

Går du for en produsent innenfor FourThirds standaren i dag vil du få det største utvalget av objektiver og tilbehør enn noen annen.

 

Flere og flere produsenter kommer mest sannsylig til å inngå avtaler under denne standaren, og det gir deg som bruker ett enda større utvalg i fremtiden. + at, går du lei av ditt gamle kamera en gang i fremtiden og vil bytte til en annen leverandør, er du fri til det (innenfor FourThirds Standaren)

 

Lykke til med valget;)

Lenke til kommentar
Det geniale med denne "åpne" standaren er at du ikke er bundet til å handle objektiv fra samme leverandør som du har handlet kamera.

*kremt* Vi som er så dumme at vi har valgt noen av produsentene med proprietære fatninger lider vel ikke akkurat under mangel på tredjepartsleverandører vi heller? Det er bra du setter åpen i anførselstegn, for Four Thirds er ikke åpen på samme måte som f.eks Linux, og de to store aktørene - Olympus og Panasonic - har jo gjort sitt for å undergrave åpenheten. På Olympus fungerer eksempelvis den innebygde bildestabiliseringen i f.eks E-510 kun med originaloptikk, og bildestabilisatoren i Leicaobjektivene er forkrøplet om man ikke setter dem på hus fra Panasonic eller Leica (kun Mode 1, ikke Mode 2)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...