Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreens dukker opp ved jevne mellomrom (IRQL NOT LESS OR EQUAL)

Anbefalte innlegg

Har hatt problemer med bluescreens de siste månedene..

Har fått disse meldingene:

IRQL NOT LESS OR EQUAL

Andre ganger får jeg:

THE SYSTEM HAS DISCOVERED A CRITICAL ERROR AND NEEDS TO BE SHUT DOWN

eller noe tilsvarende, ofte uten noe forklaring, av og til sier det bare "klikk" og maskinen restarter av seg selv..

Når jeg sender Windows feilrapport, får jeg en av disse meldingene:

Windows has encountered a problem with a device driver. (Oppdatert alle drivere i Hardware Manager)

Windows has encountered a problem with the antivirus program. (Har reinstallert Avast og oppdatert/scannet alt)

Windows has encountered a problem with 3rd party software. (Men vil visst ikke si hvilket program.. har reinstallert XP)

Jeg byttet harddisk (Nå Raptor), reinstallerte Windows XP SP2 og alle drivere, og sjekket at alt satt som det skulle inni maskinen, støvsuget, byttet strømforsyning til 550W og viftene virker som de skal.. men det forsetter likevel.

Ofte går det 5-10 sekunder etter Windows har startet før bluescreen kommer, men av og til kan maskinen være på i en time eller to uten problemer, virker helt tilfeldig når bluescreen kommer, det kommer ikke ved spesielle aktiviteter.

Kan det være RAM'en eller grafikkortet kanskje ?

Mitt oppsett:

AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester''

Asus A8N-SLI Deluxe

OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512) Rev 2

Point Of View GeForce 6600 GT 128 MB PCIe

Chieftec 550W Strømforsyning

Western Digital Raptor 150 GB

Seagate Barracuda 7200.8 400 GB S-ATA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start med og kjøre denne noen timer.

Sett korrekt spenning og timings i bios husk 2T.

Memtest86+ 1.70

Ati tool

Viker fint på nvida grei og test temp.

Stop 0x0000000A or IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL - This message is typically due to faulty or incompatible hardware or device driver. It could be cause by software being incompatible, requesting use of too high of an IRQ .

Ta med stop meldingen 0x......

Se her

Start-kjør-eventvwr.msc

Se etter rød-gul ikon dobbelklikk for mer info.

Se etter finavn(da drivere helt klart kan lage denne feilen)

Sjekk hovedkort som hårek sier.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

fjern nforcedriverne til hovedkortet, installer de på nytt, denne gang uten networkmanager/firewall når valget kommer opp, den krasjer med windowsfirewall å hva enn annet du måtte bruke,dermed får du den feilmeldinga. det var allefall grunnen på en av mine PC-er med samme feilmelding,verdt et forsøk? goodluck :)

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg beskjed om at Logitech driveren "LUsbFilt.sys" har krasjet maskinen, men hvis jeg avinstallerer den, virker ikke musen.. tror ikke det er det som har krasjet maskinen tidligere heller.

Har også fått beskjed om "Registry Error" etter en BluScreen, i tillegg til de andre meldingene.

Hvordan ser spenningene dine ut på strømforsyningen (mål gjerne med multimeter om du vet hvordan du bruker det). En sviktende strømforsyning kan gi mye rare feil.

Strømforsyningen er helt ny, er vel neppe den.. ?

Hadde nettopp tilsvarende problem, med IRQL blåskjerm. Etter å ha prøvd alt annet uten hell tok jeg en nøye inspeksjon av hovedkortet, og fant at kondensatorene ved siden av CPU var sprukket. Det var et nesten 4 år gammelt Asus kort.

http://www.careyholzman.com/

Har du Asus A8N-SLI Deluxe du også.. ?

Se her

Start-kjør-eventvwr.msc

Se etter rød-gul ikon dobbelklikk for mer info.

Se etter finavn(da drivere helt klart kan lage denne feilen)

"The Event Log File Is Corrupt"

Har sett i denne manageren tidligere, men har fått intetsigende feilmeldinger.

Mevon/Sesteen:

Var en WD Raptor det og ja, SATA-pluggen løsnet og da var det game over, kun IBAS kan fikse den, for 6 til 10.000. :nei:

Vil nok prøve å bytte ut RAM'en...

deca_23: Ja, skjedde tidligere også, så jeg avinstallerte nForce greiene.. men forsatt BluScreens.

Lenke til kommentar

Var jeg deg, prøv et annet disk merke. I vista har WD og spesialt raptor diskene gitt merkverdige feil. Jeg brukte 14 dager i sommer og testa alt, bortsett fra disk. WD diskene ble bytta til samsung funka alt. WD diskene fungerer fortsatt perfekt med xp på en annen maskin.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Hello and welcome to Techspot.

0x00000024: NTFS_FILE_SYSTEM

A problem occurred within NTFS.SYS, the driver file that allows the system to read and write to NTFS file system drives. There may be a physical problem with the disk, or an Interrupt Request Packet (IRP) may be corrupted. Other common causes include heavy hard drive fragmentation, heavy file I/O, problems with some types of drive-mirroring software, or some antivirus software.

I suggest running ChkDsk or ScanDisk as a first step; then disable all file system filters such as virus scanners, firewall software, or backup utilities. Check the file properties of NTFS.SYS to ensure it matches the current OS or SP version. Update all disk, tape backup, CD-ROM, or removable device drivers to the most current versions.

Du må jobbe systematisk.

Gi tilbakemelding har du kjørt memtest86+ 1.70 noen timer.

Kjør denne Hd Tune

http://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm

Fra recovery console.

http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/...al117.html#what

Chkdsk /f

Chkdsk /r

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...