Gå til innhold

Rakettmorroa er over, nyttårsaften ødelagt?

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182845

Det er trist å tenke på de rundt 25 personene vi vil få til behandling etter årets nyttårsfeiring og minst like trist fordi det blir trolig akkurat like mange året etter, sier Bull.

Han mener totalforbud mot fyrverkeri er det eneste som kan hindre øyeskader og blindhet.

Tåpelig. Helt idiotisk. Som å kreve at folket skal inn til byen for å se på juletreet fordi i løpet av jula velter 5 av alle juletrær landet rundt..

Som noen sier, i forbudstider er man oppfinnsomme som aldri før. Og som om det ikke dukker opp ett par hjemmelagde raketter selv om vanlige raketter er lovlige. Skal jeg love at man kommer til å lage mye rart neste år.

Hva tenker de på? Store bygdekommuner. Folk sitte inne og slapper av, drikker litt og spiser middag. Koser seg. Og går ut og sender opp raketter rundt 12.

Istedenfor kan de ikke drikke, de må faktisk ut og kjøre i vinterføre for å få lov til å se raketter.

25 personer årlig av 4,5 millioner som blir skadet. Latterlig.

Skal vi begynne å forby allt fordi noen klarer å skade seg på det? Gjerne med alkohol involvert?

Og "pinnerakettene" som blir forbudt, står vel for mesteparten av disse rakettene.

Vet ikke det er noen oversikt, men for vanlige husstander er vel dette rundt 90% av rakettoppskytningen ville jeg tro?

Hjemme i gården er det gjerne ett batteri eller to og masse pinneraketter. Da disse er greie å spre utover og velge litt hvordan man skal skyte opp selv.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dritkjipt, spør du meg. Skal si justisministeren kommer opp med mye idioti for tiden. Først skjenketidene, og nå dette.

Fyrverkeri er jo, for meg, det jeg forbinder med nyttårsaften. Er ikke så glad i å fyre det opp selv, men synes det gir en vanvittig flott stemning. Nesten litt ærefrykt når man ser opp mot himmelen, en iskald og frostklar nyttårsaften, og det smeller rundt deg. Så åpnes champagnen klokka tolv og festen er et faktum :p

Nå kan det jo hende jeg ville hatt et helt annet syn om jeg hadde bodd en annen plass, for nyttårsaften her i Tromsø er et fint syn (såfremt man ikke befinner seg på østsiden av øya). Kan se om jeg finner et bra bilde etterhvert.

Lenke til kommentar

Det ender jo bare opp med at vi får "rakettbatterier" med én rakett oppi, tipper jeg. Så kjøper man de som vanlig, men alle fyres av direkte fra bakken fremfor fra et stativ med en pinne. Og de som pleier å skyte på hverandre med pinner begynner å skyte rundt med batterier i stedet; like mange skader.

Det er hvertfall hva jeg tipper.

Lenke til kommentar
Dette var på tide. Fyrverkeri og alkohol sammen fører aldri til noe godt. Skjer altfor mange ulykker på nyttårsaften, og enda flere nesten-ulykker.

Dessuten tror jeg fyrverkeriet blir mye bedre hvis det blir én stor oppskytning i regi av kommunen.

Hva med de som bor i utkantnorge da? De må altså måtte kjøre opp til flere timer for å se på litt usselt fyrverkeri utfor et gamlehjem på en knøttliten parkeringsplass?

Lenke til kommentar

Hele sjarmen med nyttårsaften I norge i motsetning til mange andre land er at det vlir et hav av fyrverkeri når alle får lov til å fyre opp. Alle som har sett Oslo en nyttårsaften vet hvordan fantastisk syn dette er. Kommunen hadde aldri klart å sette opp pyroingeniører på 1000 steder omkring i Oslo for deretter å få de til å fyre opp alt de har på måfå.

Lenke til kommentar
Dette var på tide. Fyrverkeri og alkohol sammen fører aldri til noe godt. Skjer altfor mange ulykker på nyttårsaften, og enda flere nesten-ulykker.

Dessuten tror jeg fyrverkeriet blir mye bedre hvis det blir én stor oppskytning i regi av kommunen.

Og hvordan regner du med dette funker for litt mer spredde bygdesamfunn?

Og med tanke på at det dukker opp mye hjemmemekket vært år. Hvordan tror du det blir nå? Folk kommer til å mekke fra bunnen eller dele opp batterier i enda større grad enn før og ender vel opp med flere skader enn før dette forbudet.

Skal vi også forby biler fordi alkohol pluss bil fungerer dårlig?

Lenke til kommentar

ser for meg en litt større kontroll av fyrverkeri vil fungere bedre, raketter flyr jo i alle retninger fordi folk er fulle når de skytes opp, pluss at disse styrepinnene fort kan knekke. mens stødige batterier er mye tryggere. disse store trekassene er vel noe av det tryggeste man kan bruke, de velter skjeldent, og lager et forrykende tøft show.

hvis man forbyr fyrverkeri vil det garantert være folk som sender opp ulovligt, da antagelig importert ukontrolerte varer, som ingen har styring på i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ikke et sekund for tidlig. For all del, det er flott med fyrverkeri på nyttårsaften, men jeg skjønner ikke når det ble en menneskerett å få lov å sprenge av seg fingrene. Det er så forbanna bortkastede ressurser at legevakter og sykehus skal bruke tid og penger på skader knyttet til idioti knyttet til fyll og sprengstoff (og de stakkars menneskene som blir utsatt for sistnevnte uskyldig) fordi at noen synes det er så gøy å demontere raketter, skyte raketter inn i folkemengder, sprenge raketter innendørs, skyte opp raketter i fylla, you name it. I tillegg har man luringer som skyter raketter på hus så de brenner ned.

Når det gjelder raketter har tvilen kommet tiltalte til gode i mange år. De har gjort flere tiltak for å prøve å redusere skadeomfanget (f.eks med brillene de delte ut i fjor) men det funker rett og slett ikke. For dem som synes det er greit å slippe å være målskiver for raketter fra romjulen til midt ute i januar er det faktisk ganske greit. Jeg driter i om det er kommunen eller noen lokale som skyter opp fyrverkeri der jeg bor. Fordelen er at de ansvarlige fra kommunen er

1) Edru

2) Har blitt kurset i pyroteknikk

3) Har ingen interesse av å sprenge postkasser/skyte inn i folkemengder/fyre av raketter innendørs, i underganger etc.

Totalforbud kan selvsagt unngås hvis folk bare følger reglene rundt fyrverkeri. Man skulle tro at entusiastene ville lagt seg i selen for en trygg feiring i fjor (da også dette var oppe) men det virker ikke sånn. Kanskje dette er det som skal til?

Lenke til kommentar

Javel.

Nå er det helst batteriene som blir plukket ifra hverandre. De som fortsatt er lovlige. Og de som gjør dette, er de som gjerne finner på å lage noe hjemmelaget fyrverkeri/sprengstoff hvis det andre skulle bli ulovlig. Enten det eller så henter de inn fra utlandet på en eller annen måte.

Hvor mye ressurser blir sløst bort den ene tiden i året i forhold til hva vi må ut med for å behandle andre alkoholrelaterte skader resten av året? Eller alle andre slags ting som folk kan finne på å skade seg på?

Hvordan skal denne samlingen av godkjente oppsendere funke på steder der ikke alle bor rundt enn sementklump og ser allt uansett? Som gjelder store deler av Norge?

Lenke til kommentar
Kanskje dette er det som skal til?

Det har jeg ingen tro på.

Man går fra å ha en viss kontroll til ingen kontroll på fyrverkeri.

Folk kommer til å sprenge av seg kroppsdeler likevel på hjemmelaget eller ulovlig importert sprengstoff hvis det blir et forbud.

Endret av Piperenser
Lenke til kommentar

Jeg forholder meg ganske likegyldig til om vi får ha raketter eller ikke.For meg så har så har fyrverkeri et pengesluk i flere år i en ellers så kaotisk og travel tid.Men det er synd at vi må ha et forbud får at slike ulykker ikke skal skje,dumt for de som er ansvarlige og liker å sende opp egne rakketter.Husker det var skikkelig stas med fyrverkeri når jeg var liten men har vokst ifra det.

Jeg regner med at det blir et felles fyrverkeri i byene som pleier å ver med spennende å se på.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...