Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med å skrive reaksjonslikninger.

Anbefalte innlegg

Hei!

ar nettopp hatt forsøk, og her skal vi skrive de kjemiske likningene i form av Oksidasjon og Reduksjon.

Kobber reagerer med sølv ioner = sølv belegg.

Sink reagerer med sølv ioner = sølv belegg

Kan det med spenningsrekka osv, men det jeg sliter med er kjemiske likninger, å balansere likninger.

Noen som ville ta bryet og vist meg reaksjonen i oksidasjon og reduksjon form for begge? Takker meget :).

Håper noen kunne skrevet reaksjonslikningene :).

EDIT: Skriveleif, mente sølv ioner istedet for aluminium ioner, my bad :)

Endret av Lakrits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir vel aluminiumbelegg og ikke sølvbelegg.

(jeg skjønner at du mener sølv-farget, men det kan lett misforståes)

Aluminiumioner i løsningen (Al3+) blir redusert til metallisk aluminium og avsettes på kobberet og sinken som er plassert i løsningen. I tillegg finner vi ioner av det faste stoffet (i utgangspunktet) i løsningen.

3Zn (s) + 2Al3+ (aq) --> 3Zn2+ (aq) + 2Al (s)

3Cu (s) + 2Al3+ (aq) --> 3Cu2+ (aq) + 2Al (s)

Hvis noen kyndige mennesker oppdager noen feil i mitt resonnement ber jeg om at de snarest retter opp.

Håper allikevel at det er noe fornuft i det jeg har sagt.

Lenke til kommentar

Aluminiumioner i løsningen (Al3+) blir redusert til metallisk aluminium og avsettes på kobberet og sinken som er plassert i løsningen. I tillegg finner vi ioner av det faste stoffet (i utgangspunktet) i løsningen.

Hvis noen kyndige mennesker oppdager noen feil i mitt resonnement ber jeg om at de snarest retter opp.

Oi, unnskyld. Mente sølv fra begynnelsen av. Unnskyld for å ha brukt tiden din. Men kunne du vise det med Sølv istedet (Ag)?

Som sagt, så er kobber og sink mer edelt enn aluminium. Jeg mente Sølv, som er et av de edleste stoffene :).

Tusen takk!

Endret av Lakrits
Lenke til kommentar

Sorry, dette er feil. Al er mindre edelt enn Zn og Cu

Lenke til kommentar

OK, her er reaksjonslikningene: dette var bedre

Cu(s) + 2Ag^+ (aq) ------> Cu^2+ (aq) + 2Ag(s) dvs sølvbelegg

Zn(s) + 2Ag^+ (aq) --------> Zn^2+ (aq) + 2Ag(s) sølvbelegg

altså Ag er mer edelt enn Cu og Zn og avsettes som fast (s=solid) materiale/belegg.

Ag har høyere potensial (V=volt) enn Cu og Zn.

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar
Du har naturligvis rett.

Jeg surrer med de spenningsrekkene.

De er motsatt rettet i det formelheftet mitt, så jeg roter med det.

Blir det mest riktig å si at aluminium ligger høyt eller lavt på spenningsrekka?

På den rekka med reduksjonspotensial havner den langt nede.

Godt spm.; hvis spenningsrekka er kolonne (vertikalt) er Al høyt oppe. Men Al er langt nede iforhold til elektrodepotensialet (V), hvis spenningsrekka snus på hodet.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo naturligvis den rekka med elektrodepotensialet som er mest vanlig å bruke.

Men i 2KJ og delvis 3KJ baserer man seg mye på den Z-regelen, hvor hjørnene på z'en indikerer mulige reaksjoner, men den er jo vanskelig å bruke hvis rekka er snudd.

Det er allikevel mye nyttigere å bygge forståelsen sin litt videre så man ikke må være avhengig av en z-regel! :p

Lenke til kommentar

Mg, Al, Zn, Fe, Ni, Sn, Pb, H2, Cu, OH-/H2O, Ag, Au, Pt

<--- Mindre edel | Mer edel ------>

Mer edel: Gir vanskeligere fra seg elektroner (mer "rene")

Mindre edel: Gir lettere fra seg elektroner (ikke "rene").

Er jo en grunn til at de mindre edle stoffene ble oppdaget senere, siden de ikke forekommer 'rent' i naturen ;).

Takk for hjelpen folkens, dere er kunnskapsrike :).

Endret av Lakrits
Lenke til kommentar

Så konklusjonen med ord må bli at både Cu og Zn i metallisk (redusert) form klarer å redusere sølvioner (Ag+), men ingen av de hadde klart å redusere aluminiumioner (Al3+), hvis det var aluminiumioner i løsningen.

Reaksjonslikningen har allerede blitt nevnt, når det er sølvioner i løsningen, og hvis det er aluminiumioner i løsningen vil de ikke reduseres, og likningene i #2 vil derfor ikke skje.

Noe i den duren?

Lenke til kommentar

Går bare 1. året. Men siden Ag er gir vanskeligere fra seg elektroner, så det er derfor belegget kommer over på de mer svake stoffene.

Har ikke kommet lenger, utenom elektrolyse og galvaniske elementer. Kan bare fortelle fra mitt ståsted :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...