Gå til innhold

klokke problemer,X3210 asus p5k-vm

Anbefalte innlegg

driver og klokker på et hovedkort ASUS P5K-VM alle de jeg har lest om som har prøvd kortet både her på forumet og ute i verden gjør 500+ i fsb. mer er det stopp på 430 litt over dette fryser maskina under prime, litt over dette igjenn er det no boot...

har klokka en E6600 og en X3210 på samme hk med samme minnet. det har alltid vært stopp rundt 430fsb, også med E6600 og mit gamle P5B var det stop på 430fsb. så jeg tenkte at det måtte jo være minnet, så jeg kjøpte Crucial BallistiX PC2-8500 hos komplett for 750,.- de skulle gå langt over 860 effektivt men også med disse stoppet det på fsb 430.

da fikk jeg en lys ide om og sette opp devider og ja de boota greit over 1000mhz, alltså ikke minnet. sjekka også corsair brikkene og disse også dro greit avgårde i 920++ mhz. burde jo sjekka dette før så hadde jeg kke trengt og kjøpt de Crucial BallistiX brikken :p

men uansett, hva er det som stopper? eneste jeg kan tippe er at det er en FSB wall, eller noe annet lurt?

hisen forvirret overklokker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

e6600 er kjørt på asus p5b og asus p5k-vm, på begge korta er det stopp på 430fsb, og begge med corsair 6400 minne.

x3210 går til 430 på p5k-vm, der stopper det på 430 uansett hvilket minne jeg bruker.

som jeg sa er lite og stille på i bios, volt til cpu og minne, og forskjellige ting man kan disable har disabla det meste som går ann.

skal prøve og sette 8500 minnet i maskina med p5b og e6600 og se om det samme skjer da.

hovedkortet har neppe fsb swall da de jeg har sett rundt meg når 500+ lett

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

P5K-VM har ingen konfigurerbar strap i de bios jeg har prøvd. (om du likevel skulle ha det, er den i jumperfree config - strap to NB eller noe sånt)

Sånn rent ut fra sannsynelighet er jeg ening i det Fluesopp sier, altså hk som stopper deg, men helt sikker kan du jo faktisk ikke være uten å enten prøve cpu i et annet hk du VET klarer høyere fsb, eller med en cpu du VET klarer høyere fsb...

Som du vel vet klarer jeg over 500fsb med samme hk, og E6600, så hk har jo potensiale for å klare dette, men slike ting er jo litt avhengig av tilfeldigheter også, eller flaks om du vil... :whistle:

Lenke til kommentar

da kan det jo faktisk tyde på at det er tilfeldigheter som stopper meg :hmm:

at min E6600 har en fsb wall og mitt hovedkort ikke liker quad cpu på høyere fsb enn 430mhz, da ligger tilfeldighetene på dette at de faktisk stopper ca likt...

for og være helt ærlig er jeg imponert at det faktisk går så så langt, er jo ikke mosfet kjølere og bare små heatsinks på chipsett. så med andre ord har jeg vel hele tiden hatt en følelse av at ting blir litt varmt

men skulle så gjærne sett en fsb opp til 460-480 med en Q9450, regner med at det blir ganske vanlig og se 3,8+++ som 24/7 klokk på de nye prosessorene

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Generelt vil jeg si det er "feil" å anta at sitt hk "lett" klarer en gitt FSB utifra andres erfaringer.

Det kan godt være at man har fått ett "søplekort", dvs. ett kort av en gitt modell som er fra "bunnen" av alle produserte mtp klokkbarhet.

Vil si at mitt 1.gen GA-965P-DS4 er ett slikt eksemplar.

"Alle" sier (og mange har bevist) at det "skal" klare FSB500.

Det gjør mitt såvisst ikke... på langt nær.

Quadcore er ikke tema, men det er det få P965-hk uansett som klarer å klokke særlig over FSB=400.

Uansett:

Har man kjøpt seg en Q6600 med MP=9 vil jeg si det er ett "luksusproblem" å ikke klare FSB=500. :)

Lenke til kommentar

så det er altså mulig og få hovedkort som klokker dårlig på linje med cpu som gjeør det. det har jeg faktisk ikke hørt om før, men kan jo ikke klage på 430+ på et m-ATX heller. sånn når man tenker på hvor lite klokke venlige de bruker og være

tenker mest på de nye intel cpuene hvor det koster latterlige 700 dollar og komme seg fra 8 til 9 i multiplier.

Fluesopp: hva klarer du av fsb på det super hovedkortet ditt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...