Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nødbluss lovlig klokken tolv?

Mannen med ljåen

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en tolvpakning nødbluss for å ha i båten i vår. Har heldigvis ennå ikke fått bruk for dem.

Selgeren sa at det er lov å sende den opp på slaget tolv, nyttårsaften. Ikke fem på tolv. Ikke fem over tolv. Men på slaget midnatt.

Nå var det ikke derfor jeg kjøpte disse greiene hos en seriøs båtforhandler, men i tilfelle skuta mi gikk ned.

Men siden de har en påstemplet holdbarhetsdato, hadde det vært greit om jeg kunne ha det gøy med dem før jeg må kjøpe nye.

Ingen synsing, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke lov. Men likevel gjør mange dette. Grunnen for at det ikke er lov, er jo veldig tenkelig.

Enten så kan han uheldig båteier som sender opp nødbliss ikke få hjelpen han virkelig trenger, siden de aller fleste kun tror at det ikke er nød, siden det er nyttårsaften. Eller så kan en redningsaksjon pågå, pga at de må sjekke om noen er i nød. Og hvem får den regningen om den skyldige blir tatt?

Har hørt at du må søke spesielt om å få bruke nødbluss, selv på nyttårsaften. Hvor du må søke aner jeg derimot ikke. Og er fult mulig jeg tar feil.

Hvis man skal søke, så må man nok ha godkjennelse ifra politiet, tenker jeg. Og mulig brannvesenet?

Lenke til kommentar
hvordan de skal kunne ta noen er jo et bra spm da , mye rart i lufta på nyttår

Hvis ditt største problem er hvor lett det er for politiet å ta deg for noe, ikke hvor lovlig det er, så tror jeg du bør sette deg ned og tenkte gjennom måten du ser på samfunnet igjen.

Lenke til kommentar
hvordan de skal kunne ta noen er jo et bra spm da , mye rart i lufta på nyttår

Hvis du sender opp nødbluss fra ei hytte litt unna alfarvei så er det lett å finne frem til deg, og det er også da lett å anta at blusset slettes ikke er nyttårsfeiring men reelt. Å la være å rykke ut vil da være grov tjenesteforsømmelse, fordi selv om sjansene er store for at det nettopp er nyttårsfeiring, så er det samtidig en ørliten sjans for at det virkelig er noen i nød. Jeg mener å erindre at folk både har fått bot for å sende opp nødrakketer på nyttårsaften, pluss at det er blitt iverksatt søk av samme grunn. Det er slettes ikke kødd eller kult å ta en slik sjanse bare for å se en rød fallskjerm som daler sakte ned. Bruk heller noen ekstra kroner og kjøp deg ordentlig fyrverkeri som både smeller og er fargesprakende og hiv de gamle blussene dine (på en trygg måte da)

Lenke til kommentar

Det burde gå an å lage fyrverkeri med fallskjerm i en annen farge.

For de er jo fine å se på, og jeg forstår at folk er villige til å betale 300 kroner for dem.

Men lovbrudd forsvarer jeg ikke. De kunne jo være gule eller noe, så VET man jo at de er en del av feiringa.

Jeg kjenner til et tilfelle hvor en fiskebåt forliste på nyttårsaften.

Mannen om bord satt på et skjær og sendte opp nødraketter for harde livet. Men ingen kom.

Han ble reddet første nyttårsdag. Skjæret var bittelite og mannen satt på en stein på et par kvadratmeter. Ikke Hawaii, akkurat.

Å sende opp nødraketter ulovlig burde være like straffbart som alle andre former for falske nødanrop.

Det er ikke lenge siden en svenske faket sin egen død for å narre kona Han brukte VHF-radio. Han fikk en regning på to millioner etter at en internasjonal redningsoperasjon fant ham i havn i Danmark.

Men det hadde jo vært greit om man fikk sende dem på slaget midnatt eller noe sånt. Sålenge alle vet at det kun er lov da.

Endret av Kerrigan
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke referere til noe lov, men jeg har vokst opp med at dette er lov.

Jeg vokste opp på øy (fedje), og der har man den såkalte "trafikksentralen" som tar mot nødanrop og ser etter nødbluss. Jeg har aldri selv snakket direkte med folkene som jobber der, men jeg vet at i alle fall en av dem er hyppig med å sende opp nødbluss nyttårsaften, så lenge han ikke er på jobb, så jeg kan ikke forestille meg at det er ulovlig å sende dem opp på slaget tolv nyttårsaften, selv om slik jeg har hørt det, så er det mellom 12:00 og 01:00 det er lov.

Lenke til kommentar

Nå kan det være at dette "problemet" løser seg selv ved all bruk av fyrverkeri (fra private) blir forbudt.

Forøvrigt; nødbluss er nødbluss og er ikke tillatt brukt i andre situasjoner. Feil bruk kan medføre bot og man kan bli gjort økonomisk ansvarlig for omkostningene ved en leteaksjon.

Lenke til kommentar

Hm, vi har også en kasse med nødblusser liggende hjemme.

Om det er lov eller ikke rundt midnatt på nyttårsaften, så ville jeg nå fremdeles ungått å bruke de om jeg har vært på fjellet eller sjøen. Bruker man det blandt hundre andre raketter, så tviler jeg sterkt på at det finnes noen som tar det seriøst.

Lenke til kommentar
Bruker man det blandt hundre andre raketter, så tviler jeg sterkt på at det finnes noen som tar det seriøst.

Det er vel kanskje derfor at det ikke bør gis dispensasjon. Nettopp fordi man ikke vil at folk i alkoholtåka skal foreta sine egne vurderinger om hvorvidt oppskytningsstedet er innenfor leteområdet til redningssentralen eller ikke. Folks slepphendte forhold til fyrverkeri og alkoholbruk i samme situasjon er vel kanskje en av grunnene til at det vurderes å totalforby fyrverkeribruk for privatpersoner.

Lenke til kommentar
Jeg bor på ei øy, og her bruker vi ikke annet nyttårsaften, men her er det "forbudt" å dra ut i båt på nyttårsaften

Litt synd hvis det skjer et eller annet som gjør at dere må til fastlandet fort (f.eks. noen som brenner seg på raketter og må på sykehus), og dere får problemer med båten.

Lenke til kommentar
jeg føler at mitt syn på livet funker meget fint .

Det er ikke så mye ditt syn på livet som din rolle i samfunnet som plager meg.

min rolle ?

Alle har sine roller å spille vet du :)

Dog ikke alle rollene som er like kjekt for samfunnet. Men i ytterste konsekvens er det jo kjekt å vite hvem jeg kan snakke med hvis jeg har en idiotsikker og ulovlig plan for å bli rik og trenger en makker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...