Gå til innhold

Hvilket kamera bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe mitt første speilreflekskamera, men er usikker på hvilket som er best å kjøpe. Siden det virker som folk her ikke har noe imot å hjelpe til med valg av kamera, er det jo like greit å spørre=)

 

Jeg har tenkt til å bruke rundt 5000 - 8000 kr.

Jeg er nybegynner når det gjelder fotografering, så det bør ikke være for avansert.

Kameraet skal brukes mest til å ta bilder av natur, dyrene mine, familie og selvsagt til bruk i ferier og ved bursdager ol. Jeg elsker å ta bilder av landskap, men vet ikke om det har mye å si på valg av kamera? Det er viktig at kameraet ikke er for stort, siden jeg har ganske små hender (har hørt at det har mye å si), og jeg vil også kunne ha det med meg på tur uten at det tar alt for stor plass.

 

Etter å ha lest om diverse kameraer på internett, har jeg lagt min elsk på Canon EOS 400D, så vil gjerne vite mer for/mot når det gjelder det. Vil også gjerne ha forslag til andre kameraer som kan være aktuelle.

 

Takk på forhånd! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha lest om diverse kameraer på internett, har jeg lagt min elsk på Canon EOS 400D, så vil gjerne vite mer for/mot når det gjelder det. Vil også gjerne ha forslag til andre kameraer som kan være aktuelle.

 

Takk på forhånd! =)

Jeg er også nybegynner med speilrefleks...og har fått mange gode råd og tips her, også til utstyr. Så jeg valgte EOS 400D, og er veldig glad for det. Ved siden av objektiv som fulgte med har jeg kjøpt et macro, stativ og fjernutløser, og diverse annet kommer etter hvert. Mange kjekke lærebøker har jeg fått tips om her også, og de begynner å komme til nytte.

RandiA

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Hvordan var kameraet etter at du kjøpte det? Var det vanskelig å forstå, eller er det mulig å ta bra bilder uten å være proff? Hvilke lærebøker er det du har fått tips om? Hadde vært fint å lese om fotografering også!:)

Faren min har et stativ som jeg tror jeg kan bruke, men andre tips om utstyr er fine=)

Lenke til kommentar

Man må bare sette i gang og øve, øve da. Jeg brukte søkefunksjonen her og fant mye tips, også bøker. Så skrev jeg meg på et 18-timers fotokurs. Manualen som følger med fant jeg viktig å lese, og prøve alt som stod der. Ellers kjøpte jeg en del fra Amazon, den enkleste og beste var vel: Canon EOS digital Rebel XTi (Michael Guncheon), Magnar Fjørtoft: Digital fotografi i praksis, men du finner alle dise bøkene i en annen tråd her under "bøker"...etc.

PS Her fant jeg forresten Boktråden.

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Går også å susler med tanken om et digitalt speilreflekskamera...

Var i dag innom en fotoforetning, der ble jeg anbefalt Olympic E-510... Jeg var imponert, dette var litt dyrere enn EOS 400, men jeg synes at de ekstra kronene det koster så ut til å være vel investerte...

 

Jeg sitter igjen med to "kanditater": Nikon D40(x) og Olympic E-510..

 

EOS synes jeg ikke var like god å holde og operere...

Lenke til kommentar
Går også å susler med tanken om et digitalt speilreflekskamera...

Var i dag innom en fotoforetning, der ble jeg anbefalt Olympic E-510... Jeg var imponert, dette var litt dyrere enn EOS 400, men jeg synes at de ekstra kronene det koster så ut til å være vel investerte...

 

Jeg sitter igjen med to "kanditater": Nikon D40(x) og Olympic E-510..

 

EOS synes jeg ikke var like god å holde og operere...

Har du råd til E-510, så er det et godt alternativ. Fordeler er Live-view, bildestabilisering og et godt kit-objektiv. Har litt ekstra penger., så kan du kjøpe E-510 med 2 objektiver, standard-kit'en og en tele-zoom.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hmm... *skjekker ut to nye kandidater* (antar det er olympus du mener)

 

Olympus E-510 er ikke så mye dyrere. Er fortsatt innenfor den ramma jeg har satt meg:) Det ser ut som det tåler mer enn EOS 400D også, men det kan jo bare være meg. Leste i en test av bildekvaliteten blir bedre med EOS 400D.

 

Tror jeg synes Nikon er bedre enn Olympus. Menyen virker mer oversiktlig, og det virker som et bedre kamera for en nybegynner. Nikon D40x tror jeg ikke er verdt pengene i forhold til D40.

 

Var det noen andre bra Nikon kameraer i samme prisklasse i butikken du var i eller?

Lenke til kommentar

Har tenkt til å kjøpe Canon EF 55 – 200, hvis jeg ender opp med å kjøpe Canon EOS 400D. Blir bare mer og mer usikker på hva jeg skal kjøpe nå... Må få dratt en tur i en fotobutikk for å kjenne på alternativene i morgen tror jeg:)

 

Hvordan er linsa som følger med Olympus E-510?

Endret av Pecas
Lenke til kommentar
Har tenkt til å kjøpe Canon EF 55 – 200, hvis jeg ender opp med å kjøpe Canon EOS 400D. Blir bare mer og mer usikker på hva jeg skal kjøpe nå... Må få dratt en tur i en fotobutikk for å kjenne på alternativene i morgen tror jeg:)

 

Hvordan er linsa som følger med Olympus E-510?

Jeg vil fraråde deg Canon EF 55-200. Jeg har den, og den er direkte dårlig. En Tamron 55-200 vil være både bedre og billigere.

 

Tom

Lenke til kommentar

De har Olympus E-510 med 14-43mm F/3.5-5.6 + 40-150mm F3.5-4.5 på japan foto til 7999 kr. Er det noe å anbefale?

 

Når det gjelder Olympus E-510 får den ikke noe bra karakter i tester pga dårlig bildeskarphet, pris og funksjoner. Bildeskarpheten har kanskje noe med objektivet å gjøre?

Endret av Pecas
Lenke til kommentar
Hmm... *skjekker ut to nye kandidater* (antar det er olympus du mener)

 

Olympus E-510 er ikke så mye dyrere. Er fortsatt innenfor den ramma jeg har satt meg:) Det ser ut som det tåler mer enn EOS 400D også, men det kan jo bare være meg. Leste i en test av bildekvaliteten blir bedre med EOS 400D.

 

Tror jeg synes Nikon er bedre enn Olympus. Menyen virker mer oversiktlig, og det virker som et bedre kamera for en nybegynner. Nikon D40x tror jeg ikke er verdt pengene i forhold til D40.

 

Var det noen andre bra Nikon kameraer i samme prisklasse i butikken du var i eller?

Det eneste som i mine øyne drar ned E510 er som med de fleste kamera basert på fourthirds, det vil i denne sammenhengen si alle kamera fra Olympus, sliter litt mer med støy på høy ISO enn konkurransen fra Canon og Nikon.

 

Dette var et langt større problem på de to foregående kameraene (E500 og E400, jeg har sistnevnte), og støyen er langt fra så ille nå, helt akseptabel for å si det helt ærlig. Men det er et faktum at du får mer bildestøy på høye ISO.

 

Jeg vil ikke avskrekke deg fra å handle Olympus, jeg har et E400 selv og er knakende fornøyd, men du bør være klar over negative sider ved kameraet også.

 

Jeg hadde virkelig ikke sagt nei takk til et E510, jeg syns det er velbygget, det føles velbygget, det har et meget godt grep (for denne klassen i alle fall) og det har en del fine funksjoner, som bildestabilisering i kamera og LiveView. Ellers er det verdt å nevne sensorrens, hver gang du slår på kameraet vil sensoren ristes slik at støv som kan ha kommet på den blir ristet løs. Det fjerner ikke alt, men det vil hjelpe mye.

 

Kan ikke si at jeg opplever bedre bildekvalitet fra hverken Nikon eller Canons konkurrenter, men det er subjektivt. Unntak for ISO-støy.

 

Jeg ville kjøpt.

Lenke til kommentar
Hvordan er linsa som følger med Olympus E-510?

Olympus har bedre kit-objektiver enn konkurrentene. SÅ kit'ene til Olympus er gode tilbud

 

Med Canon, så bør du kjøpe tredje-parts. Sigma eller Tamron; Ser du på Nikon D40, så bør du gå for den litt dyrere 18-70mm.

 

Tom

Hvis man skulle bytte ut det kit objektivet på EOS 400D til noe tilsvarende og bedre, hvilke alternativer har man? Finnes det noe med IS ? Det ville vært en fordel. Noe som ikke er all verdens dyrt? (Synes den IS funksjonen på min ixus 850 er ganske gunstig). Jeg har foreløpig kjøpt et macro objektiv, men med tid og stunder (når fotograferingen blir bedre) tror jeg at jeg vil ha et nytt "kit" objektiv. Det som følger med er ganske OK, blir jo bra bilder med det, men jeg forstår allerede nå :!: at det kan bli enda bedre.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...