Gå til innhold

Hvilket redigeringsprogram er best for deg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...og det er fordi jeg aldri jeg prøvd noe annet:p

her er jeg enig, har liksom ikke prøvd noe annet enn PS. Prøver meg litt på Aperture nå, men er jo ikke likt, og det skremmer meg, hehe :p Men er jo ikke sikkert PS er enklest og "best" fordet... Jeg er åpen for å prøve andre ting også, derfor greit å høre hva andre bruker.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Lightroom til å organisere og redigere bildene mine, og Photoshop hvis jeg trenger å gjøre noe spesielt. Forstår meg ikke helt på alle som bruker Photoshop til "vanlig" redigering, da jeg selv synes det er fullstendig uegnet med tanke på arbeidsflyt (pluss at jeg liker redigeringskontrollene i Lighroom mye bedre, og jobber MYE fortere der), men det er kanskje bare meg :p

Lenke til kommentar
Lightroom til organisering og RAW konvertering. Lightroom er konge, gode organiseringsmuligheter, topp på svart-hvitt konvertering, meget god RAW motor. Photoshop brukes sjelden da Lightroom gjør det meste av det jeg trenger å redigere.

Støtter dette. Men jeg lurer litt på hvordan jeg kan ta sikkerhetskopi av bildeendringer jeg gjør i LR. Noen som vet? Det må være en database eller noen filer som knytter endringene til originalfilen et sted?

Lenke til kommentar
PS CS2 til redigering, alt av redigering. Neat Image plug-in selvfølgelig også ;)

 

Har installert LR, men etter å prøvd å åpnet et bilde fant jeg ikke hverken crop, lys/fargejusteringer eller skalering så nå ligger den bare å tar plass. Blir nok avinstallert i løpe av uken.

 

Skal du prøve ut Lightroom, så må du nok investere en del tid. Lese dokumentasjon, se på demostrasjonene, og prøve ut. Har man brukt andre programmer, så blir Lightroom forvirrende. Men det er også PS , for en nybegynner.

 

Tom

Lenke til kommentar
PS CS2 til redigering, alt av redigering. Neat Image plug-in selvfølgelig også ;)

 

Har installert LR, men etter å prøvd å åpnet et bilde fant jeg ikke hverken crop, lys/fargejusteringer eller skalering så nå ligger den bare å tar plass. Blir nok avinstallert i løpe av uken.

 

Skal du prøve ut Lightroom, så må du nok investere en del tid. Lese dokumentasjon, se på demostrasjonene, og prøve ut. Har man brukt andre programmer, så blir Lightroom forvirrende. Men det er også PS , for en nybegynner.

 

Tom

 

Installerte det bare for støyfjerningens skyld, PS CS2 er nok for meg...

Lenke til kommentar
Har installert LR, men etter å prøvd å åpnet et bilde fant jeg ikke hverken crop, lys/fargejusteringer eller skalering så nå ligger den bare å tar plass. Blir nok avinstallert i løpe av uken.

 

He he, me too. Måtte prøve det siden "alle" snakket om det, men gadd ikke bruke mye tid på det.

 

Rawshooter Premium til konvertering, PS CS 2 dersom noe mer trengs å gjøres, men uansett oppskarping og evt støybehandling her.

 

RS er et program jeg har blitt utrolig avhengig av, og et av få program jeg ikke klarer meg uten.

Lenke til kommentar
Har installert LR, men etter å prøvd å åpnet et bilde fant jeg ikke hverken crop, lys/fargejusteringer eller skalering så nå ligger den bare å tar plass. Blir nok avinstallert i løpe av uken.

 

He he, me too. Måtte prøve det siden "alle" snakket om det, men gadd ikke bruke mye tid på det.

 

Rawshooter Premium til konvertering, PS CS 2 dersom noe mer trengs å gjøres, men uansett oppskarping og evt støybehandling her.

 

RS er et program jeg har blitt utrolig avhengig av, og et av få program jeg ikke klarer meg uten.

 

Er ikke konvertereni PS god nok?

Lenke til kommentar
Har installert LR, men etter å prøvd å åpnet et bilde fant jeg ikke hverken crop, lys/fargejusteringer eller skalering så nå ligger den bare å tar plass. Blir nok avinstallert i løpe av uken.

 

He he, me too. Måtte prøve det siden "alle" snakket om det, men gadd ikke bruke mye tid på det.

 

Rawshooter Premium til konvertering, PS CS 2 dersom noe mer trengs å gjøres, men uansett oppskarping og evt støybehandling her.

 

RS er et program jeg har blitt utrolig avhengig av, og et av få program jeg ikke klarer meg uten.

 

Er ikke konvertereni PS god nok?

 

Nei, og den er for tungvindt. I RS er det slideshow, kurver, fill-light, kontrast for høylys/skygger, mulighet for kopiering av alle innstillinger og konvertering av mange bilder samtidig. Husker ikke alle forskjellene, for det er en stund siden jeg sist sammenlignet, men resultatet synes jeg blir mye bedre i RS.

 

Adobe kjøpte opp Pixmantec som lagde Rawshooter, så nå kommer det ikke flere oppdateringer. Veldig synd siden D300 ligger rimelig høyt på ønskelista mi så jeg må lete etter et like godt alternativ en eller annen gang......

Lenke til kommentar
Har installert LR, men etter å prøvd å åpnet et bilde fant jeg ikke hverken crop, lys/fargejusteringer eller skalering så nå ligger den bare å tar plass. Blir nok avinstallert i løpe av uken.

 

He he, me too. Måtte prøve det siden "alle" snakket om det, men gadd ikke bruke mye tid på det.

 

Rawshooter Premium til konvertering, PS CS 2 dersom noe mer trengs å gjøres, men uansett oppskarping og evt støybehandling her.

 

RS er et program jeg har blitt utrolig avhengig av, og et av få program jeg ikke klarer meg uten.

 

Er ikke konvertereni PS god nok?

 

Nei, og den er for tungvindt. I RS er det slideshow, kurver, fill-light, kontrast for høylys/skygger, mulighet for kopiering av alle innstillinger og konvertering av mange bilder samtidig. Husker ikke alle forskjellene, for det er en stund siden jeg sist sammenlignet, men resultatet synes jeg blir mye bedre i RS.

 

Adobe kjøpte opp Pixmantec som lagde Rawshooter, så nå kommer det ikke flere oppdateringer. Veldig synd siden D300 ligger rimelig høyt på ønskelista mi så jeg må lete etter et like godt alternativ en eller annen gang......

 

Er rawshooter gratis?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Lightroom til Raw konvertering og organisering fordi er det fantastisk enkelt og greit.

Veldig lett å sette seg inn i, veldig god arbeidsflyt, fantastisk på å sortere/rangere bilder slik at du vet hvilke bilder som du ønsker å bruke MER tid på i Develope modulen. Samt mulighet for å gjøre kjappe endringer i eksponering osv på ett eller flere bilder samtidig i Library modulen.

 

Til mer krevende redigering som ikke kan utføres i Lightroom bruker jeg Corel Paint Shop Pro X2 av den grunn at det har et bra intuitivt brukergrensesnitt. Det har stort sett de samme mulighetene som Adobe Photoshop men til en brøkdel av prisen (530kr ved dagens $kurs).

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Av den lille tiden jeg har bruker jeg mesteparten av tiden til å lære meg kamera og instillinger her skikkelig. Har kjøpt meg en monsterbok om Photoshop men jeg gir nesten opp. Jeg har ikke tid til å sette meg å leke med for å lære hvordan dette fungerer.

 

Ser at dette monsteret av et program er håpløst for en som bare skal justere horiosonet i et bilde så den blir rett og kanskje justere lyset i bildet uten å rote meg bort i menyer jeg ikke vet hva er. Driver ikke profesjonelt, kun bilder til venner, familie osv. Hva bør jeg gå for?

 

Uten å bruke 2 ukesverk på å lære meg et program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...