Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vurdering av htpc

Anbefalte innlegg

Heisan!

Har brukt de siste dagene til å tråle gjennom både dette forumet og avforum.no for å se på ulike løsninger til en htpc. Nå har jeg selv satt sammen et forslag som jeg håper på å få bestillt i morgen kveld om jeg ikke får noen andre forslag her.

htpchs6.gif

Kommentarer til komponentene:

DVD-brenner:

Billig, kommer for det meste til å spille fra HD og andre maskiner tilkoblet nettverk.

Kabinett:

Her er jeg noe usikker. Jeg ser det finnes et stort utvalg av kabinett, og her på hw.no har jeg faktisk ikke funnet noen andre som har dette kabinettet. Har lest et par tester og det får svært gode tilbakemeldinger, spesielt LCD biten har fått skryt. Syntes også kabinettet ser veldig bra ut, samt at det har godt med I/O og støtter ATX.

HK:

Greit HK med FW og usb. P35 brikkesett, støtter DD3 og quadcpu om jeg vil oppgradere i fremtiden.

Minne:

Ukens tilbud på komplett - billig.

CPU:

Billig og bra.

Skjermkort:

Har ingen erfaring med HIS. Grunnen til at jeg valgte dette fremfor andre HD2600 kort er at det visstnok ska kjøle svært bra og tilnærmet uten støy. Kjøleren tar imidlertid ganske stor plass, men både kabinett og hk virker romslig nok til dette.

Alternativer kunne feks vært dette kortet fra Sapphire.

Link til test på HIS kortet.

Kommer uansett til å velge et HD basert kort fra ATI da dette har fått svært god kritikk i forhold til avspilling av HD materiale og det er det jeg kommer til å gjøre for det meste. Maskinen skal i utgangspunktet brukes på en 32" fra Tatung og på sikt vil den nok benyttes på en 1080 TV av noe slag. Har prøvd å velge komponenter som varer en stund, men samtidig lar seg oppgradere ved behov.

Setter pris på tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, dette var svært likt oppsettet mitt! Jeg satt nettopp sammen en HTPC jeg også!

Dette er det jeg har erfart hittil:

DVD-brenneren, i mitt tilfelle en tilsvarende brenner fra NEC bråker en god del, så jeg tror jeg vil satse på og ta backup av DVD-samlingen min (jeg regner med det er lovlig?) og spille fra HD'n. Ellers er den veldig rask, ikke det minste problem med den. Men nå kan det jo være litt forskjellig med samsung i forhold til NEC.

Hovedkortet var et av mine valgalternativer, men jeg så litt i lommeboken og kjøpte P5B i stedet, litt billigere men ellers ganske likt. Det kommer helt sikkert til å passe perfekt.

Jeg har samme prosessoren, og den er jeg veldig fornøyd med, særlig siden kjøleren som kom med faktisk er ganske stille! Billig, kjapp, stabil, hittil har den holdt seg under 45'C under belastning, og ligger i skrivende stund på 22'C. Santnok har jeg ikke skrudd ned på viftene enda, men det blir!

Ram, knall.

Jeg kjøpte Sapphire 2600 HD og er godt fornøyd med det, det bråker ikke like mye som jeg trodde det ville. Kortet du valgte er vel noe av det samme, bare hakket bedre? Uansett, hvis du bare skal bruke HTPC'n til å spille av HD-filmer så har jeg hørt andre si at det vil tilstrekkelig med f.eks det integrerte skjermkortet i fatality-hovedkortene, så der kan du kanskje spare inn noen kr hvis det er ønskelig.

Silverstone er etter min mening et flott merke. Jeg har et annet silverstonekabinett selv og er strålende fornøyd med det. Fjernkontroll er et stort pluss da, det har ikke jeg. Men så kostet kabinettet mit nesten halvparten av hva ditt koster.

Du har ikke nevnt PSU eller TV-kort?

Lenke til kommentar

Godt å høre at du har tilsvarende selv Marius5051. Jeg har nå bestillt ovenstående, la også til en Samsung spinpoint 500 gig harddisk.

Strømforsyning hadde jeg tenkt å kjøpe på microplex, har sett på litt forskjellig, men tror det blir en 500 watts mist med avtagbare kabler.

TV-kort har jeg fra før, et relativt gammelt analogt kort. Står litt å venter for å se hva som skjer i forhold til mpeg4 tuner.

Jeg skal stort sett se film, spille musikk og surfe med maskinen, men håper å kunne bruke den bittelitt til RTS spill som feks Company of Heroes og World of Conflict etc. Skjermkortet er ikke i toppklassen for spill, men tror det skal klare å dra ting rundt på middels details.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...