Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål om WDS med WPA krytpering?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 2 rutere av 2 forskjellige merker. Begge skal støtte WDS, men hvordan setter man det opp på "riktig" måte?

1. Må man ha like SSID navn på ruterene eller kan man bruke 2 forskjellige?

(hvis man har like navn, hvordan kan man sjekke hvilken ruter man er koblet opp til?)

2. Kan man kjøre WPA kryptering (så lenge begge rutere støtter dette)?

3. Dette varierer sikkert litt fra produsent til produsent, men skal det holde å slå på WDS også legge til Ruter2 sin mac adresse i Ruter1 og omvendt i Ruter2?

4. Hva skjer hvis Ruter2 går ned, vil man fremdeles ha nett på Ruter1 eller vil en bug i Ruter2 påvirke hele nettet?

Lurer på å kjøpe D-Link DIR-655, men denne støtter ikke WDS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Samme SSID, samme kanal

2. WPA over WDS fungerer ikke på tvers av fabrikkanter.

3. I de fleste tilfeller holder dette. Eneste er at du må velge hvilken av routerne som skal være Master i WDS'et (dvs den som er koblet videre mot internett)

4. Gitt at Router1 er koblet mot resten av nettverket vil klientene fra Router2 koble seg på Router1 gitt at de har signaler. Nettet på Router1 vil da fungere som normalt.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har 2 rutere av 2 forskjellige merker. Begge skal støtte WDS, men hvordan setter man det opp på "riktig" måte?

1. Må man ha like SSID navn på ruterene eller kan man bruke 2 forskjellige?

(hvis man har like navn, hvordan kan man sjekke hvilken ruter man er koblet opp til?)

3. Dette varierer sikkert litt fra produsent til produsent, men skal det holde å slå på WDS også legge til Ruter2 sin mac adresse i Ruter1 og omvendt i Ruter2?

4. Hva skjer hvis Ruter2 går ned, vil man fremdeles ha nett på Ruter1 eller vil en bug i Ruter2 påvirke hele nettet?

Lurer på å kjøpe D-Link DIR-655, men denne støtter ikke WDS.

1. Ja om du vil bruke WPA, nei om du bruker WEP. Dersom du har samme ssid blir det nok litt vanskelig å vite hvilken du er koblet til på.

2. Det skal gå om begge støtter WPA over WDS ja, men dette er langt fra garantert selv om begge støtter WPA vanligvis. Sjekke nettsidene til produsenten av routerene.

3. Teoretisk sett, men i praksis er det ofte en del ekstra krøll og innstillinger som må slåest av/på.

4. Router1 vil fortsette helt som vanlig.

Må advare om at det finnest ingen garanti for at WDS fungerer mellom forskjellige merker. Kan anbefale å google litt rundt og se om det er noen spesielle "quirks" for dine routere.

Lenke til kommentar
Hei.

2. Det skal gå om begge støtter WPA over WDS ja, men dette er langt fra garantert selv om begge støtter WPA vanligvis. Sjekke nettsidene til produsenten av routerene.

Kjenner du til noen suksesshistorier hvor mennesker har fått til WPA og WDS på 2 routere fra forskjellig produsenter (med untak av de som kan kjøres samme OS som f.eks OpenWRT/DDWRT/etc)?

Jeg har undersøkt en del på dette da jeg ville ha WDS mellom min Linksys WRT54GL og min Airport Express. Konklusjonen jeg kom frem til overalt da var at med WPA så ble MAC-adressene kryptert, og uten MAC-adresser er det ikke mulig å få opp WDS'en. Hver produsent har derfor laget sin egen lille finurlige måte å løse dette på, noe som gjør at kompabilitet på tvers av produsenter ikke finnes.

Lenke til kommentar
Hei.

Kjenner du til noen suksesshistorier hvor mennesker har fått til WPA og WDS på 2 routere fra forskjellig produsenter (med untak av de som kan kjøres samme OS som f.eks OpenWRT/DDWRT/etc)?

Jeg har undersøkt en del på dette da jeg ville ha WDS mellom min Linksys WRT54GL og min Airport Express. Konklusjonen jeg kom frem til overalt da var at med WPA så ble MAC-adressene kryptert, og uten MAC-adresser er det ikke mulig å få opp WDS'en. Hver produsent har derfor laget sin egen lille finurlige måte å løse dette på, noe som gjør at kompabilitet på tvers av produsenter ikke finnes.

Du har vel et godt poeng med at WPA over WDS ikke er en standard og derfor relativ ukompatibelt. Bruker bare DD-WRT selv og der funker det finfint, men ja.

Lenke til kommentar

Jeg har kuket lenge med dette. Etter mye banning så resulterte det med følgende oppsett.

Ingen kryptering

SSID slått av

MAC autentisering

har også tenkt på Dlink 655, men som nevnt i tråden her nå så støtter den ikke det. Synd at en tilsynelatende så bra ruter så være så jævla søppel! Men navnet på fabrikanten sier sitt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...