Gå til innhold

Teori om teleportering


Mad Esc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis man teleporterer seg selv dreper man bare seg selv å lager en klone ikke sant?

 

Ikke en særlig fornuftig transportform spør du meg...

Siden teleportasjon ikke har blitt oppfunnet enda så er det umulig å spekulere i hvordan det fungerer og om det er en foruftig måte å gjøre det på eller ikke

Lenke til kommentar
Hvis man teleporterer seg selv dreper man bare seg selv å lager en klone ikke sant?

 

Ikke en særlig fornuftig transportform spør du meg...

 

 

hvis det er slik, så er det jo ikke noe galt i det, hvis du da ikke merker det.

men som L4r5 så har ingen teleportert noe, og er vel også ganske langt unna å kunne gjøre det, så ingen vet..

Lenke til kommentar
Siden teleportasjon ikke har blitt oppfunnet enda så er det umulig å spekulere i hvordan det fungerer og om det er en foruftig måte å gjøre det på eller ikke
Jeg har lest at det ville fungert på den måten at atomene blir fjernet og skapt på nytt en annen plass, noe i den duren... Det var det jeg tenkte vi skulle diskutere her.. :)
hvis det er slik, så er det jo ikke noe galt i det, hvis du da ikke merker det.men som L4r5 så har ingen teleportert noe, og er vel også ganske langt unna å kunne gjøre det, så ingen vet..
Du mener man ikke merker det hvis man dør??
Lenke til kommentar
tenker mer på at man ikke merker noe i teleporteringen, altså gammel kropp dør, og "du" går inn i en ny kropp.

 

BTW, teleportering handler om flytting av objekter, ikke kopiering, så hvis man lager en klone av deg, og du dør, så er det ikke teleportering, men kopiering...

 

Og hvordan hadde du tenkt deg at man skulle "gå inn i en ny kropp"? :p Sånn jeg ser det er "jeg" akkurat disse atomene jeg har i kroppen... Hvis akkurat de samme type atomene ble satt sammen en annen plass hadde det ikke vært meg men en annen som hadde vært helt lik meg..

 

Vet det, men hvis man bare flytter på seg så er det jo ikke teleportering? Men selvfølgelig, jeg tror ikke teleportering noen gang kommer til å bli virkelig...

Lenke til kommentar
tenker mer på at man ikke merker noe i teleporteringen, altså gammel kropp dør, og "du" går inn i en ny kropp.

 

BTW, teleportering handler om flytting av objekter, ikke kopiering, så hvis man lager en klone av deg, og du dør, så er det ikke teleportering, men kopiering...

 

Og hvordan hadde du tenkt deg at man skulle "gå inn i en ny kropp"? :p Sånn jeg ser det er "jeg" akkurat disse atomene jeg har i kroppen... Hvis akkurat de samme type atomene ble satt sammen en annen plass hadde det ikke vært meg men en annen som hadde vært helt lik meg..

 

Vet det, men hvis man bare flytter på seg så er det jo ikke teleportering? Men selvfølgelig, jeg tror ikke teleportering noen gang kommer til å bli virkelig...

 

aner ikke, det er din teori jeg har prøvd å tolke...

Lenke til kommentar
Blir hukommelsen vår "lagret" på fast materiale i hjernen, DNA eller lignende? Er det fysisk mulig å overføre minner, kunnskaper og slikt til en annen person?

Alt tyder på det. Noen vil sikkert innvende at personligheten sitter i noe som de kaller sjel, men vitenskaplig sett er det ingenting som tyder på noe sånt som en uavhengig sjel eksisterer.

 

Personligheten vår er derfor resultatet av de bindinger og kjemiske substanser som til enhver tid befinner seg i hjernen og ingenting annet. Skades hjernen så forandres også personligheten vår, noe som klart taler i mot at personligheten vår er uavhengig av hjernen. I og med at personligheten vår bestemmes av hjernecellene og de stoffene som finnes i hjernens ulike deler, så betyr dette at en helt lik hjerne (kopiert ned til enkeltatomene) vil ha en helt lik personlighet, de samme minnene og den samme oppfattelsen av verden rundt seg.

 

Fordi den kopierte hjernen på kopitidspunktet var klar over at vedkommende gikk i en teleporteringsmaskin, så vil også kopien i den andre enden huske dette og kopien vil derfor oppleve at vedkommende er den samme personen.

 

Teleportering går altså slik jeg ser det ut på kopiere en fullstendig oppbygging av det som kopieres og gjenskape dette i den andre enden atom for atom. Man behøver derfor ikke å sende de enkelte atomene, men kan nøye seg med å sende informasjonen om de som elektromagnetisk stråling (radiobølger, lys, røntgen o.l.) til kopistedet. Og fordi det er informasjonene som sendes så kan disse informasjonene sendes til flere kopioppbyggingsmaskiner, og jeg-et kan derfor gjenskapes flere steder eller samme sted flere ganger.

 

F.eks kan datamaskinen på kopistedet lage en reservekopi hvis den første utgaven blir utsatt for en ulykke og dør. Utgave nummer to vil da oppfatte det som han/hun nettopp ble kopiert på avsenderstedet, selv om det går flere år før kopi nummer to bygges opp. Kopi to vil heller ikke vite noe om at kopi én har forulykket i det kopi to kommer ut av kopioppbyggingsmaskinen, men vedkommende kan selvsagt fortelles om dette, og forbedre sitt handlingsmønster slik at kopi nummer to overlever en tilsvarende trussel.

 

I ytterste konsekvens kan en teleporteringsmaskin derfor brukes som en kopieringsmaskin for å lage et stort antall like utgaver av den teleporterte personen, enten at kopiene gjenskapes ulike steder, eller at det skapes en hær av helt like kopier på samme sted. Dette siste kunne være ypperlig hvis den teleporterte personen var f.eks en spesielt dyktig elitesoldat (eller en spesielt dyktig fotballspiller).

Lenke til kommentar

var det ikke noen forskere som greide og teleportere en lys stråle, og greide og bevise at det var samme stråle som hadde gått fra A til B?

 

skjedde vel for 2-3 år siden...

 

Men somsakt, forskning på dette nivået går sakte da dette er ny teknologi, selv om ideen er gammel.

 

 

Teleporterings ideen:

Deg, orginalen, blir praktiskt talt revet i biter, analysert bit for bit av en maskin.

 

Du sendes til neste maskin som setter sammen en "deg", bare at du vil bli en klone av degselv, orginalen er på dette tidspunktet, destruert.

 

Her kommer et anen paradox inn i bildet:

De som har sett "TimeCop" og slike filmer, samt "The Fly" så er det flere faktorer i Sci-Fi verdenen som de tar til etteretning.

 

1.: Renhet ved sending, dvs kun genetisk mattriale fra 1. individ bør sendes om gangen, for og ungå kryss blanding av DNA (Ref: hunden i "The Fly").

 

2.: Degradering av DNA, om dere husker fra "TimeCop" så ble DNA'et degradert hver gang han reiste i tid, teknologien der er noe av det samme som er i tanken ved teleportering, dvs at en har ett fast antall reiser med teleportering før DNA'et blir ustabilt.

 

Er dette faktorer som vil være viktige IRL?

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
var det ikke noen forskere som greide og teleportere en lys stråle, og greide og bevise at det var samme stråle som hadde gått fra A til B?

Husker det jeg og. Men kan ikke skjønne at det kan ha vært på samme måten, for da måtte det vært en måte å bygge opp lys fra avleste koder fra kildelyset?

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Kan det være flere måter av teleportering inn i bildet?

 

kan være at lyset ble "skutt" på en sensor, og i den andre enden ble akkurat samme lys stråle gjenskapt, med samme form og styrke?

 

men hva brukte de for og igjenskape lyset? en lyspære/laser stråle?? eller noe teknologi som vi ikke vet om enda?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...