Gå til innhold

50mm f/1.8 for 999,- på Japan Foto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tenker også på å kjøpe dette, noen som har erfaringer med det? Det bør være bedre enn kit-objektivet mitt for at jeg skal kjøpe det (D80 kit, 18-70mm). Nå tenker jeg på skarphet.

Det er et av de skarpeste objektivene Nikon har, og brukes ofte som referanseobjektiv i komparative tester. Den eneste ulempen med å kjøpe det er vel at man fort kan bli i overkant kritisk til tidligere objektiver ;)

Lenke til kommentar

Jeg maser nok en gang om at det finnes egne ressurser langt mer egnet enn dette forumet for å finne erfaringer om objektiv.

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...oduct/97/cat/12

http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...t=12&page=2

http://photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_50_18/index.htm

Og for å sjekke om prisen er et "kupp" eller ikke, så kan jeg absolutt anbefale prisguiden:

https://prisguiden.no/product.php?productId=8707

Oppsummert: Objektivet er bra, og man får det til ca. 1000,- andre steder også, om man har tålmodighet til å vente et par ekstra dager. Grei pris, men ikke ekstraordinært.

Og objektivet fil fungere meget bra sammen med D50.

Endret av egeulf
Lenke til kommentar

Helt standard pris.

Kanon objektiv (og da mener jeg ikke utseende montert på kamera :p )

Jeg tok bryllupsbilder med det 50mm f/1,8, ett Tamron 90mm f/2,8 og 18-70mm Nikkor.. I forhold til 50mm ble de andre "ubrukelige"...

Kort sagt, løp og kjøp!

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Er dette ett kupp?

Linkie

Hvordan vil dette kunne fungere med mitt D50?

Kan absolutt anbefale dette objektivet. Bruker dette i den pågående oktoberfesten (se link i signatur), sammen med D50. Dette var det første objektivet jeg kjøpte etter kitobjektivet. Som andre her sier, så går det for å være Nikons skarpeste i forhold til pris.

Ang. prisen, så er dette tilnærmet normal markedspris.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte dette objektivet i sommer og må si meg enig i at bildene blir fine , men jeg lurer på hvorfor jeg ikke får brukt blender justeringen som er på det ??

kamera viser error hvis den ikke står på 22 .

Jeg er nybegynner i dette så det er mulig dere synes spørsmålet er dumt , men jeg må bare spørre .

Kamera er et D50

Mvh

Henrik

Endret av Henrix
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte dette objektivet i sommer og må si meg enig i at bildene blir fine , men jeg lurer på hvorfor jeg ikke får brukt blender justeringen som er på det ??

kamera viser error hvis den ikke står på 22 ?

Det er bare for gamle kameraer uten elektronisk blenderjustering (og litt mer proffemodeller som også har mekanisk blenderjustering). Når det monteres på et "billig" kamera som D50, D70(s) eller D80, vil det ikke virke med blenderringen i andre posisjoner enn f/22. Du kan likevel justere blender på kameraet, som med andre objektiver uten blenderring.
Lenke til kommentar

kamera viser error hvis den ikke står på 22 ?

Det er bare for gamle kameraer uten elektronisk blenderjustering (og litt mer proffemodeller som også har mekanisk blenderjustering). Når det monteres på et "billig" kamera som D50, D70(s) eller D80, vil det ikke virke med blenderringen i andre posisjoner enn f/22. Du kan likevel justere blender på kameraet, som med andre objektiver uten blenderring.

... og blender justeres da via Aperture (A) mode. Med andre ord, ha på f/22 på objektivet, skru på A, og scroll med hjulet for å justere blender fra f/22 til f/1.8.

Lenke til kommentar
Jeg tenker også på å kjøpe dette, noen som har erfaringer med det? Det bør være bedre enn kit-objektivet mitt for at jeg skal kjøpe det (D80 kit, 18-70mm). Nå tenker jeg på skarphet.
Det er et av de skarpeste objektivene Nikon har, og brukes ofte som referanseobjektiv i komparative tester. Den eneste ulempen med å kjøpe det er vel at man fort kan bli i overkant kritisk til tidligere objektiver ;)
Å si at det er noe av det skarpeste til Nikon er å overdive kraftig, men at du får et meget godt objektiv til en smukk pris er det ingen tvil om.

Hvordan er Canons utgave av denne i forhold? Altså 1.8II til omtrent samme pris.
Den er også bra. Det eneste som trekker ned er at den har plast-fatning, og ikke metall.Tom
Dette stemmer heller ikke. Nikons 50 f1.8 er også produsert i plast, men virker mye bedre i kvaliteten enn Canon's 50 f1,8. Nikons 50 mm f1,4 er derimot produsert i herlig metall som er deilig å bruke.
Lenke til kommentar
Hvordan er Canons utgave av denne i forhold? Altså 1.8II til omtrent samme pris.
Den er også bra. Det eneste som trekker ned er at den har plast-fatning, og ikke metall.Tom
Dette stemmer heller ikke. Nikons 50 f1.8 er også produsert i plast, men virker mye bedre i kvaliteten enn Canon's 50 f1,8. Nikons 50 mm f1,4 er derimot produsert i herlig metall som er deilig å bruke.

tomsi42 påpeker at 50 F1.8 har metall-fatning, han har ikke skrevet noe om at hele objektivet er laget i metall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...