Finholt Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Bygde pc for litt siden, med E6750 cpu på et Asus P5N32-E SLI PLUS hovedkort. Jeg har bygget to PC-er tidligere på AM2 platformen, og boxed viftene på disse har vært rimelig stillegående. Men denne synes jeg bråker alt for mye, snakker her om vibrasjonsstøy. Jeg kjenner vibrasjonen skikkelig godt i den svarte plastikken over selve vifta, og i det som er festa i denne. Jeg kjenner ikke vibrasjonene så godt i selve kjøleribba. Jeg kjenner heller ikke vibrasjonene så godt i de fire beina som er festa til hovedkortet, og har dobbeltsjekka at disse sitter ordentlig. Vil dette si at det er selve vifte som bråker? Eller er det noen romslige fester og går et eller annet sted? Endret 16. oktober 2007 av Finholt Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Her er et videoklipp (avi). Ca 11MB, jeg tar ut og inn kontakten til cpu-vifta. Lenke til kommentar
Holten Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Kanskje den er defekt? Uansett en fordel å bytte til en ny kjøler. Boxed er no' dritt.. Endret 16. oktober 2007 av Holten Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Jeg syns det høres ut som den viften er defekt. En del blåse-støy må man belage seg på ved høyt turtall, men vibrasjoner skal det ikke være mye av. Jeg opplevde dessverre det samme på min siste Opteron Boxed, det var uballanse i viftebladene, og dermed betydelig mer (og anderledes) støy enn med andre like kjølere jeg har bygget med før. Så jeg ville byttet den viften. Av ting du selv kan gjøre er det vel fint lite utover å påse at den ikke tar borti noe, eller er løs i festene. Jeg vet ikke hvilken vifte som følger med E6750 (har en i bestilling, men ikke fått enda) med den som følger med E6600 syns jeg generelt har en ok støynivå. Men den som følger med Q6600 som ser lik ut, bortsett fra at kromningen på finnene går mot klokka, støyer en god del mer. Man ser også at E6600 viften er merket med 12V 0,20A, mens Q6600 viften er merket med 12V 0,42A. Så sitnevnte bruker dobbelt så mye strøm, og bråker deretter. Uansett, det er snakk om blåselyd, ikke vibrasjoner, og jeg vel gjette at du har den stillegående typen med din E6750. Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Dersom det er en feil på kjøleren, så går vel det på reklamasjon? Ja, jeg har belaga meg på å ha noe støy i forbindelse med luftsirkulasjon, det kommer en ikke utenom. Men det var den vibrasjonsstøyen jeg reagerte på. Har ikke hatt det problemet før, men har heller ikke bygd intel-pc tidligere heller, så vet ikke om det er ment å være sånn. Når jeg dytter på vifta når PC-en er av, så ser det ut til at den går fritt, går ikke borti noe. Spørs om det ikke blir en mail til komplett i morgen..? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det er definitivt en reklamasjonssak Finholt. Send mail, og avtal retur. Det høres som sagt ut som uballanse, og i så fall blir det bare værre og værre, og viften blir fortere slitt også. Har forøvrig akkurat montert inn min nye E6750 og jeg tok en titt på viften med tanke på det jeg skrev her. Det er som jeg trodde den 0,20A stille varianten som følger med. Så bytter du viften, og du har kald nok luft inn til at du slipper de helt høye turtallene, skal du ikke ha noe mer støy enn med dine tidligere AMD systemer. Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Jeg fikk forslag om å: Men sjekk om du kan skru fast vifta. Den er festet i 4 skruer. Hvis denne ikke er festet ordentlig kan det oppstå vibrasjoner. Men jeg finner ingen skruer, hvor er disse? Noe kluss med lenker, så har sendt en til så kanskje de får sett på klippet :-/ Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Man må dessverre ofte gjennom diverse "standardsvar" før man kommer noen vei i slike saker. Intel's boxed har som du er inne på ingen skruer, den er bare klipset fast i kjøleren. Så her tror jeg de snakker om AMD (hvor jo viften er skrudd fast i kjøleren) Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Ja, hadde igrunn ikke ventet annet ;-) Og det var det jeg og kom fram til, at det var klipsa på plass. Pussig, skriev da tydelig hvilken cpu det var snakk om Endret 24. oktober 2007 av Finholt Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Enkleste løsningen her er jo å oppgradere ribbe og vifte med en gang... disse boxed-kjølerne til intel er ikke best uansett. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Enkleste løsningen her er jo å oppgradere ribbe og vifte med en gang... disse boxed-kjølerne til intel er ikke best uansett. Det er jeg helt enig i! Lenke til kommentar
truaim Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Har du fått klipset fast kjøleren skikkelig, den er hard som f%&n og få på plass og du må trykke veldig hard for at den skal "kneppe" på plass med alle pinnene? Hvis en av disse pinnene ikke sitter vil den vibrere noe voldsomt. Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Ja, den sitter som støpt, og den satt på ferdig montert. Fikk mail i dag, ny vifte på vei Jeg viste de også et klipp av harddiskene mine, som gir fra seg en skippe/hakke lyd en gang iblandt. Har såvidt nevnt det i denne tråden, nest siste avsnitt i første post. Jeg må bare finne ut av om det kommer fra begge diskene eller bare den ene. Er det noen annen måte å finen ut av det på enn å holde på disken og håpe på at "feilen" intreffer? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Enkleste løsningen her er jo å oppgradere ribbe og vifte med en gang... disse boxed-kjølerne til intel er ikke best uansett. Nja, de er selvsagt ikke best, men jeg ser egentlig ingen grunn til å bytte ut boxed E6750 viften om man ikke har spesielle behov. Kjører min på 3,4Ghz og viften ligger da på 900-1100rpm ved idle/surf, og 2000rpm ved full load Prime. Støynivået er da absolutt akseptabelt vil jeg si. Men det var bra du får en ny da Finholt, så får vi håpe det blir mer stille med den. Og unasett om du skulle få lyst til å investere i en bedre kjøler, kan det jo være greit å ha orginalviften ved eventuelt salg/oppgradering i fremtiden, hvor man kanskje ønsker å beholde superkjøleren man har kjøpt PS, tror kanskje truaim snakket om festet i hk, de man trykker ned for låsing. Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 (endret) Da har jeg henta ny kjøler! Trudde jeg bare skulle få vifta, men fikk hele kladden. Nå får ikke jeg skifta før i morgen, og jeg regner med jeg bør rense cpu for kjølepasta fra den gamle kjøleren før jeg setter på den nye, men med hva/hvordan? Vanskelig å få av? Eller er det ikke nødvendig? Endret 3. november 2007 av Finholt Lenke til kommentar
Holten Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Se litt her du! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=847644&hl= Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 6. november 2007 Forfatter Del Skrevet 6. november 2007 (endret) Brukte bare noe dopapir, uten noe væske, gikk fint det også. MEN, det bråker bra enda! Kanskje bittelitt mindre, men fortsatt godt hørbare vibrasjoner. Hvis jeg tar tak i den svarte plastikken utapå vifta, og prøver å dra hele vifte den litt i fra kjøleren eller om jeg presser sammen to av de svarte som går fra midten og ut til siden, så opphører vibrasjonsstøyen ganske mye. Men kommer selvsagt tilbake så fort jeg slipper. Er dette uvanlig støy, eller skal det være sånn og at det er jeg som er så innmari kresen? Skal Intels kjølere bråke mer enn AMDs? Er det forskjell på hvilken vei den blir innstallert? Endret 6. november 2007 av Finholt Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Vannkjøling, vannkjøling, vannkjøling. Evt en god Zalman-vifte. Hadde selv boxed-vifte på maskinen min da jeg nettopp hadde gått over til 775, og den bråkte altfor mye i mine ører. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Brukte bare noe dopapir, uten noe væske, gikk fint det også. MEN, det bråker bra enda! Kanskje bittelitt mindre, men fortsatt godt hørbare vibrasjoner. Hvis jeg tar tak i den svarte plastikken utapå vifta, og prøver å dra hele vifte den litt i fra kjøleren eller om jeg presser sammen to av de svarte som går fra midten og ut til siden, så opphører vibrasjonsstøyen ganske mye. Men kommer selvsagt tilbake så fort jeg slipper. Er dette uvanlig støy, eller skal det være sånn og at det er jeg som er så innmari kresen? Skal Intels kjølere bråke mer enn AMDs? Er det forskjell på hvilken vei den blir innstallert? Folk har gitt deg råd om å kjøpe en skikkelig kjøler. Gjør det..... Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Folk har gitt deg råd om å kjøpe en skikkelig kjøler. Gjør det..... Beklager, jeg lagde en ny tråd, men glemte å lenke til den. Her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=860925&hl= Edit: Det ble en Thermalright Ultra120 Extreme uten vifte som fikk jobben, og den innfrir! Endret 18. desember 2007 av Finholt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå