Gå til innhold

Ikke løst likevel: Tabbet meg ut med Sandisk Extreme kortleser?

Anbefalte innlegg

Jeg ville ha en raskest mulig kortleser (liten tålmodighet). Kjøpte derfor en Sandisk Extreme kortleser sammen med et 2 GB Sandisk Extreme IV kort. Kortleseren bruker Fire Wire inngangen og skal med et Extreme IV kort da ha en lesehastighet på 40 MB/sek. Men så er det det at jeg har laptop, og av en grunn jeg ikke har forstått så er fire wire pluggen forskjellig på stasjonære og bærbare PC-er.

Det fulgte bare med 6 pins ledning med kortleseren (altså til stasjonær). Pluggen inn i selve kortleseren er av typen 1394b, men hverken Elkjøp eller Expert har ledning med 1394b i ene enden og fire wire fire pins i andre enden.

Vet noen om jeg får tak i dette noe sted? Et paradoks er jo at på selve esken til kortleseren så er det en tegning med kortleseren koblet til en laptop.....

En annen ting: om jeg nå får tak i riktig ledning, vil jeg oppleve lavere hastighet enn 40 MB/sek med fire-pins? (for hva er egentlig grunnen til at stasjonære har seks-pins?)

Endret av FnoFFen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sjekket hos diverse butikker angående løsning på mitt problem, og det ser rett og slett ut som om jeg ikke får brukt kortleseren til lap top. Dette er utrolig surt da jeg betalte nesten 1000 kroner for kort + leser for å oppnå 40 MB/sek. Jeg synes også det er useriøst av Sandisk å ha en tegning med kortleser koblet til lap top utenpå esken :thumbdown:

Hos Foto&Video der jeg kjøpte kortleseren, anbefalte de til lap top Delkin Express Card med 20 MB/sek lesehastighet. Vet noen om det finnes raskere løsninger til lap top (dumt for meg å ha betalt altfor mye for Express IV i stedet for Express III - sistnevnte har hastighet 20 MB/sek)

NB: dreier seg om CF-kort dette - glemte å skrive det.

Er også svært takknemlig om noen kan tipse meg hvor jeg kan ha mulighet å skaffe enten

i) ledning hankjønnet 9 pins Fire Wire til hankjønnet 4 pins Fire Wire eller

ii) overgang mellom hunkjønnet 6 eller 9 pins Fire Wire og hankjønnet 4 pins.

Edit: fant ledning av kategori i) kos Komplett.no

Endret av FnoFFen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så var dette ikke løst likevel. Når jeg kobler kortleseren med kabelen 9-pins mot 4-pins, så skjer ingenting. Jeg får ikke lys i kortleseren og får ingen kontakt med denne i PC-en. Det er FORTVILT! :mad:

Kan noen svare meg på hva dette skyldes? Ingen strømforsyning til kortleser med bare 4-pins kontakt? Jeg vet den virker med 6-pins for jeg har prøvd den på min gamle stasjonære.

Endret av FnoFFen
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom 6 og 4 pins firewire, er ikke at den ene er til stasjonær, og den andre til laptop. Begge deler kan ha begge typer firewire.

Jeg tror forskjellen mellom 6 og 4 pins, er at 6 pins har strøm. Dvs. at om du kobler til en overgang fra 6 til 4, vil det ikke føres strøm til kortleseren, noe den har behov for.

Eneste løsning er å kjøpe et PCMCIA kort med 6 pins firewire. Da vil du kunne bruke kortleseren.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det jeg tror du er ute etter er en FireWire 1394 6 P/F - 4 P/M adapter. Jeg klarer ikke finne den alene noen steder på nett (norske nettbutikker) men den er visstnok en del av et sett som du kan finne her.

[edit]

Flere kabler til firewire kan du finne her, men jeg kunne ikke finne rene overganger, hvis det er det du er ute etter.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Tar opp denne tråden igjen!

Vurderer en Sandisk Extreme Firewire kortleser, men er usikker på om denne fungerer på laptopen jeg bruker (Dell Latitude 820). PCen har en firewire "1394" port.

Noen som kan hjelpe meg med et svar på dette?

Nix

Det er stort set kun Apple som har 6pins firewire (og 9 pins firewire 800) som standard på sine Macbook Pro laptops.

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
Tar opp denne tråden igjen!

Vurderer en Sandisk Extreme Firewire kortleser, men er usikker på om denne fungerer på laptopen jeg bruker (Dell Latitude 820). PCen har en firewire "1394" port.

Noen som kan hjelpe meg med et svar på dette?

Sandisk Extreme Firewire800 bruker IEEE 1394b kabel. Dette er en 9 pins kabel.

Skal du bruke Sandisk Extreme FireWire800 på en laptop må du inn med et Express kort. I tillegg til Express kortet må du bruke en strøm forsyning til å gi kortleseren strøm.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har prøvet flere typer kortlesere mot min MAC, både USB og FireWire.

Endte opp med en enkel kortleser fra Clas Ohlsson

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=34591661

Denne leser et 2 GB SanDisk ExtremIII til en mappe på MACen på 2 min,

og det er rakst nok for meg.

PS!! Du "øker" overføringshastigheten ved å lage en mappe på PC/MAC-harddisken først og så overføre bildefilene fra mappa på kortet.

Flytting av mapper fra et medie til et annet, tar lenger tid ( i allefall på MAC).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...