AKIRAx77 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Jeg har hatt en media center PC i stuen min nå i tett opp mot 3 år. Jeg må bare si jeg har vært STRÅLENDE fornøyd med den. Og hele filosofien av å ha en slik boks. Så nå er det på tid å oppgradere hele sulamitten (PC, Forsterker og TV). Trodde jeg hadde litt peil på hardware også men jeg har tydeligvis vært litt for lite aktiv i det siste for jeg føler meg ganske lost! Så jeg trenger litt hjelp til å se i noen rettninger. Jeg prioriterer lav støy fremfor ytelse. (passiv kjølt skjermkort, Harddisk som støyer minst mulig) Jeg prioritere godt utseende fremfor fleksibilitet. Jeg vil ha en core2duo CPU som kjører så kjølig som mulig men yter nok til å dra HD. Ett skjermkort som kan avlaste CPUen med å hjelpe å dra HD materiale er enda bedre. Ett skjermkort med HDMI 1.3a (Ikke ett krav, men noe jeg vil ha når det kommer. DVI får duge inntilvidere.) Med tid og stund håper jeg å kunne sette inn ett TV kort for bakkenette eller digitalsendinger fra GET. Jeg har også planer om å unngå hele format krigen ved å sette inn både Blu-ray og HD-DVD drev. Fra starten blir det nok bare DVD. Når en forsterker som støtter HDMI 1.3a er i hus, og jeg har Blu-ray og HD-DVD så kommer spm om hvordan får jeg overført lyden fra PC-en til forsterkeren. Slik jeg forstår har ikke SPDIF nok båndbredde til å ta HD lyd codecs. Finnes det hovedkort med innebygget HDMI for å overføre lyd i HD kvalitet? Hvis ikke...hva må man ha? Hvis det må velges litt dyrer komponenter for kvalitetens skyld er ikke det noe problem. Det jeg har sett litt på foreløpig er: Kabinett: Silverstone SST-LC17 HTPC, Sort Eller Lian Li HTPC, Sort Silverstone er nok første valget pga anbefalingen lengre nede i tråden. Og pga to vifteplasser bak og en forran. Skjermkort: Etter nye innspill har jeg nå revurdert skjermkortet. Anbefalingen går nå mot ett ATI 2600 kort. Denne testen her: Ati 2600 vs Nvidia 8600 har ganske overbevisende argumenter for å gå over til ATI. Så kortet blir da: Msi VGA-Card Radeon HD2600XT 256MB PCI-E 2xDVI HDCP HDTV TV-Out Heatpipe Lydkort: Her har jeg ikke sett noe perfekt enda. Men lest her på forumet om Auzen X-Tension HDMI 1.3 som kommer ganske nærme. Med HDMI inn og ut virker det perfekt. Så inntil det kommer ut kjører jeg SPDIF ut fra hovedkorte. Men når dette kommer og det funker som lovet kjøper jeg det. Auzen X-Tension HDMI 1.3 TVkort: Her finnes det jo ingen god og enkel løsning for digital tv. Så inntil det kommer noe som er plug and play mot GET eller RiksTV så holder jeg meg til den analoge verden og går for det jeg allerede har idag. Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE CPU: Hadde vist valgt en CPU som ikke funket med Gigabyt HK. så da har vi gått tilbake til E-serien. Selv om jeg hadde likt T serien bedre siden de er laptop CPUer. Intel Core 2 Duo E4400 2.0GHz Socket775 Hovedkort: Abit hovedkortet etter nærmere ettersyn er begrenset. Ut fra hva jeg så har det ingen PCI spor. Bare PCI-E. Jeg er tenker i starten at jeg må ha ett Haupauge PVR 500 kort. Ett skjermort og med tid og stunde også ett lydkort som takler HD-Codecs. Det blir det rett og slett ikke plass på. Så da titter jeg nå på flere hovedkort. Gigabyte GA-G33M-S2H Ser ut til å ha akkurat nok slotter. Det har også HDMI (dog ikke 1.3a) men nok til å starte riktig løp. Antar jeg kan bruke HDMI til lyd isteden for Spdif. Så bruker jeg DVI to HDMI på skjermkortet. Abit IL-90MV Core2 Duo Ett riktig så spennende hovedkort! Men begresnet muligheter for ekspansjon. Så det faller nok ut! RAM: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 Harddisker: Fikk tips om disse diskene her: Western Digital Caviar GP 1TB S-ATA II. Teknologien virker veldig lovende. Isteden for 2x500 GB går jeg heller for 1x1TB som bruker nesten 1/4 så lite strøm og dermed også utvikler MYE mindre varme. Artikkelen fremhever diskene som ideele for HTPC bruk. Western Digital Caviar GP 1TB S-ATA II DVD/Blu-ray/HD-DVD Spiller Fikk inn tips om en LG dual format spiller. Den ser meget lovende ut. Både i pris og test. Les testen her: LG GGC-H20L (Blu-ray/HD DVD Combo Drive) :: Articles :: www.hardwarezone.com®. Og den kan kjøpes fra Netshop: LG GGC-H20L Blu-Ray og HD-DVD leser PSU Jeg går for en Zalman 360w strømforsyning. Men tror dere det er nok til å dra det jeg har her? Zalman strømforsyning, 360W Kjøling: Jeg setter min lit til flere sakte vifter enn få raske. Så jeg tenker å makse ut antallet som passer i kabinette. Det betyr to 92 mm vifter forran for innsug av denne typen: Cooltek vifte, 41m³/time, 12 dB(A). Og to 80 mm vifter bak for utblåsning av denne typen: Papst vifte, 33m³/time, 12 dB(A) I tillegg er det jo CPU vifte og PSU vifte. Samtlige håper jeg å klokke ned så alle viftene jobber sammen med stille. Ser jeg at jeg har for mye kan jeg kutte ut en av front viftene etterhvert. OS: Microsoft Windows Vista Home Premium w/Media Center AKIRA Endret 7. januar 2008 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Forsket litt mer og ser at Western Digital Caviar SE16 500GB får gode reviews for å være en stille HD. Men jeg har hatt litt dodgy erfaringer med WD. Er det noen som kan anbefale den eller en annen disk? Jeg ser for meg å ha 2x500 GB inne i kabinette. Western Digital Caviar SE16 500 GB. AKIRA Lenke til kommentar
karakas Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 8800 og 7950 har ikke HD-dekoding, såvidt jeg vet er det bare 4 grafikkkortmodeller som har dette. (mulig det har kommet noen integrerte kort, men ikke som jeg har fått med meg) Nvidia 8500/8600 Ati 2400/2600 Disse gjør at CPU'en ikke trenger å arbeide så kraftig for å spille av HD-materiale, noe som fører til lavere effektforbrukt, kaldere CPU, og mindre behov for kjøling. De er derfor en selvfølge for alle som bygger htpc. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Ja, stemmer...jeg har forhastet meg bittelitt ser jeg. Jeg fant en guide da jeg postet hvor 8800 og 7950 var de som var listet opp som gode HD kort...men etter å ha lest mer ser jeg at faktisk 8500/8600 er basert på en nyere kjerne teknologi som gir bedre HD støtte. Men det er jo bare bra..for det betyr jo bare enda kjøligere kort enn ett 8800. AKIRA Lenke til kommentar
karakas Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Billigere og langt bedre Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Hardware listen er kraftig revurdert og oppdatert i første posten. Trenger gode innspill på PSU og CPU! AKIRA Endret 17. oktober 2007 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 jeg ville valgt et annet hoverkort asus p5k-vm har dette selv. hovedgrunne er undervolting. går helt ned til 1,05V som er tilstrekkelig på de fleste cpuer. noe som fører til minimalt med varme skjermkort: 2400XT cpu: E4400 det jeg har erfart av psuer er at få er stille nok til og brukes i htpc. ville gådd for en 300W F/S og enten modda eller bytta vifta. bruker selv en vifte som surrer rundt på 700rpm og det holder det. selv meg tungt system angående kabinett, er det en fordel med 12 cm vifter. Antec NSK2480 men kommer med sølv front som er litt teit. må opp i 1500,- for og få dette med svart front link den kommer forestem med en fin psu da på 430W. dette kan du sette 2 stk 12cm noctua vifter i siden på og regulere de litt ned har alltid vært opptatt av dette med stillhet, og til slutt står man alltid på hardiskene. alltid de man sitter og hører på når det er ferdig modda så jeg driver og konverterer til 2,5" sånn etter hvert. men vil du ha 1TB lagring kan dette bli litt dyrt Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Glimrende innlegg!! Sitter fortsatt på jobb så skal se på dette senere ikveld. Usikker på om jeg tør å begi meg ut på å modde en PSU... Men ja...det oppsette jeg har idag er det fortsatt HDene som jeg hører mest. Men da er jeg jo også litt vant til det! AKIRA Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Fikk denne linket til meg under en diskusjon her om dagen ang. streaming til konsoll eller HTPC som media center. Var først litt skeptisk da man kan bygge en helt ok HTPC til ikke langt over samme summen, og da får man samtidig en fullverdig PC. Men denne saken spiller da altså det meste av formater man får tak i, har et pent utseende samt fjernkontroll. Diverse ulemper man får med en HTPC (størrelse, støy) er mer eller mindre totalt eliminert med denne saken. Verdt å kikke på, selv om du sier du liker filosofien bak en fullverdig PC som media center. Endret 18. oktober 2007 av Superslask Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Fikk denne linket til meg under en diskusjon her om dagen ang. streaming til konsoll eller HTPC som media center. Var først litt skeptisk da man kan bygge en helt ok HTPC til ikke langt over samme summen, og da får man samtidig en fullverdig PC. Men denne saken spiller da altså det meste av formater man får tak i, har et pent utseende samt fjernkontroll. Diverse ulemper man får med en HTPC (størrelse, støy) er mer eller mindre totalt eliminert med denne saken. Verdt å kikke på, selv om du sier du liker filosofien bak en fullverdig PC som media center. Slike løsninger er alltid spennende. Men de ser jeg mest på som extendere. Til soverom, stue nr 2..osv. Slik jeg har det idag har jeg mer enn ofte måtte minimere MCE og sjekke bank, sjekke mail, brenne noen DVD-er med video..osv. Synes sånt er meget praktisk! Men gode tanker mann!! AKIRA Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 å modde psu er lite skummelt. bare ta av lokket og skifte vifte. er vel den tryggeste pc modd jeg noen ganger har gjort. mye mere skummelt og bytte cpu kjøler sjekk ut kabb og hoverdkort jeg linket til, har god tro på de Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) jeg ville valgt et annet hoverkort asus p5k-vm har dette selv. hovedgrunne er undervolting. går helt ned til 1,05V som er tilstrekkelig på de fleste cpuer. noe som fører til minimalt med varme Hei, leser denne reviewen av hovedkortet. Det er ett par ting jeg er litt stressa over. Jeg vet jeg kommer til å trenge i tillegg til skjermkortet (som er passiv kjøt og dermed vil ta en del plass) og dermed vil det i følge reviewen: The first PCI slot will be blocked by a dual slot graphics card. Da sitter jeg igjen med en slott, men jeg trenger to. En til Lydkort (Som kan dekode HD lydcodec fra Blu-ray og HD-DVD) og en til TV tuner. Det var også litt skuffende at den ikke har HDMI. Den kunne jeg i såfall brukt til lyd og sluppet lydkort. SPDIF har ikke nok båndbredde til HD lyd. Hva mener du om disse tingene? skjermkort: 2400XT cpu: E4400 Jeg er nok en nvidia mann. Pluss jeg har fått med meg at de har litt bedre drivere for media center. Men link gjerne til noe konkret som sier noe om 2400XT vs 8600. Eller valgte du 2400XT mest pga at det er en kjøligere chip? Interesant å høre mer om. CPU valget ditt er spennende. Kan du kort forklare meg forskjellen på en Core2duo E og T CPU? Jeg antar T yter bedre, men som du også vet...en HTPC må ikke nødvendgivis ha det råeste hvis skjermkortet hjelper til. angående kabinett, er det en fordel med 12 cm vifter. Antec NSK2480 men kommer med sølv front som er litt teit. må opp i 1500,- for og få dette med svart front link den kommer forestem med en fin psu da på 430W. dette kan du sette 2 stk 12cm noctua vifter i siden på og regulere de litt ned Hmmm...jo, det så faktisk veldig pent ut. Men det får nok dessverre strykkarater pga at jeg vil få to "stygge" drev stikkende ut forran. Lian Li kabinette har bygget inn slik at du skuler dem med en "plate" forran hvert drev og en pen knapp under. Hadde det kabinette der hatt en dør eller noe å skjule drevene hadde det vært veldig aktuelt. Men du har mye gode innspill! Lytter til hva du har å si. AKIRA Endret 18. oktober 2007 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) skjøner det der med PCI sporene på hovedkortet, faktisk litt iriterende. går jo mye i pci kort til det meste så rart at de lager det slik, samme gjelder for gigabyte sine kort klart det er viktig at man ikke har stygge drev som stikker fram men tror at Antec Fusion Black 430 har slik deksel og knap system, er lit skeptisk til lian li, er ofte lett aluminium og skrangler litt. så er det ganske dålig stillt med luftsirkulasjon. dette med lian li er et sårt tema for noen så skal ikke gå så dypt inn i ting gunnen til at jeg nevner ati kort er at 2400 og 2600 får mye skryt som htpc kort. etter det jeg ser i prisguiden er det visst dårli med passive 2400 kort men MSI har et veldi spennende passivt 2600XT hvor kjølinga faktisk er på baksiden av kortet noe som frigjør en PCI slot LINKY E4400 er valgt siden den har ok power, er billig og har høy multiplier som gjør at billig minne er mulig selv om du får lyst og skru opp frekvensen litt. sikkert ingenting i veien for og kjøre en slik cpu på 2,5ghz uten noen større varmeproblemer. T-prosessorer er bærbare prosessorer og bruker en annen sockett 479M, er mulig og kjøre dette i maskina men da går prisen litt opp. det med lyd er jeg ganske svak på. men eget lydkort er et must, bruker selv bare et 2.1 kort og 2.1 høyttalere tror faktisk at et antec fusion kabb kombinert med det msi skjermkortet og en schyte mini kjøler hadde gjørt et du kunne kjørt allt passivt. men schyte mini er selvfølgelig ikke i norge enda men bør være rundt hjørnet snart. her er den teste i et fusion kabb enda en link merk at kabb har en slik skille vegg som lar deg føre luft over cpu kjøleren Endret 18. oktober 2007 av leifeinar Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 klart det er viktig at man ikke har stygge drev som stikker fram men tror at Antec Fusion Black 430 har slik deksel og knap system, er lit skeptisk til lian li, er ofte lett aluminium og skrangler litt. så er det ganske dålig stillt med luftsirkulasjon. dette med lian li er et sårt tema for noen så skal ikke gå så dypt inn i ting Jeg har aldri eid ett Lian Li, så ikke gjort meg noen positive eller negative erfaringer. Eneste jeg vet at siden de kom på markedet har de ofte stått for det "litt ekstra" som andre ikke har hatt. dessverre var det kabinette du linket til ikke brukanes heller. Den har bare en drev slott. Jeg skal ha to. Blu-ray og HD-DVD. (eg tar eit hopp over heile format kriga!) gunnen til at jeg nevner ati kort er at 2400 og 2600 får mye skryt som htpc kort. etter det jeg ser i prisguiden er det visst dårli med passive 2400 kort men MSI har et veldi spennende passivt 2600XT hvor kjølinga faktisk er på baksiden av kortet noe som frigjør en PCI slot LINKY Jeg har lest litt mer på nette og det er mye diskusjon og "krangling" om 2600 vs 8600. Men jeg syntes det hele kom ganske klart frem på testen her: ATI 2600 vs Nvidia 8600 Hvor 2600 nesegruser nvidia på alle områder. Jeg skifter nå båt og går for ett 2600 kort! E4400 er valgt siden den har ok power, er billig og har høy multiplier som gjør at billig minne er mulig selv om du får lyst og skru opp frekvensen litt. sikkert ingenting i veien for og kjøre en slik cpu på 2,5ghz uten noen større varmeproblemer. T-prosessorer er bærbare prosessorer og bruker en annen sockett 479M, er mulig og kjøre dette i maskina men da går prisen litt opp. Jeg kommer aldri til å justere klokkefrekvenser eller noe. Men her stusser jeg litt. Hvis T er mobil plattform, er ikke den også blitt laget for å kjøre litt kjøligere og passe i trange "rom". Det virker da mer logisk for meg å gå for en T CPU da? Eller er det noe logisk jeg har gått glipp av? det med lyd er jeg ganske svak på. men eget lydkort er et must, bruker selv bare et 2.1 kort og 2.1 høyttalere I starten vil jeg nok bruke ett onboard lydkort og HDMI/SPDIF ut. De fleste slike kan sende DTS, Dolby osv raw ut så forsterker kan ta seg av jobben. Men med tid og stunde må det inn ett lydkort som takler HD codecs. Jeg tør nesten tippe at et slikt kort også kommer med HDMI ut. Noe annet ville være merkelig. Fortsatt gode innspill, og som du ser...de har effekt! AKIRa Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) jo, du har rett med T vs E serie, handler vel om undervolting, en mobile cpu gjør dette selv, mens en E cpuer som oftest stuckpå 1,28V. derfor stresser jeg dette med hovedkort som kan undervoltes. min E6600 pppå 2,4 ghz kjører greit på 1,08V. er STOR forskjell på 0,2V når det gjelder temps. en E4400 som gå på 2,0 funker ganske sikkert på under 0,9V. er forresten en meget god konkurent til det hovedkortet. kan dra volten mye lavere her, https://prisguiden.no/product.php?productId=75903 Endret 20. oktober 2007 av leifeinar Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Oppdatert hardwaren litt. Lagt til en PSU og bestemt meg for CPU og plukket ut RAM. Også lagt til fremtidig lydkort og ett midlertidig TV kort. Tror det begynner å nærme seg kjøpetid da altså! Er det noen som har noe store innvendinger mot at dette skal over tid kunne dra HD materiale? Er PSUen kraftig nok? Fremtidsplanene er å sette inn ett Blu-ray drev og ett HD-DVD drev. Men uten ett rent HDMI løp så kan det vente. AKIRA Lenke til kommentar
Bza Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) CPU:Tror det er like greit å gå for en lett og ledig CPU. Dette var den laveste klokke hastigheten jeg fant hos komplett. Bør jeg shoppe noe enda lettere og enklere ett annet sted? Intel Core 2 Duo T7200 2.0GHz PC667, 4MB BOXED Dersom det var CPU-valget ditt så er det et dårlig valg i kombinasjon med Gigabyte-kortet. Den CPUen er socket 479 og passer kun til ABIT-kortet. For å velge noe til Gigabyte-kortet må du velge en fra E-serien til Core2Duo. For den samme prisen er E6850 den beste, men en E6750 holder nok i massevis (1500kr). Endret 29. oktober 2007 av Bza Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 CPU:Tror det er like greit å gå for en lett og ledig CPU. Dette var den laveste klokke hastigheten jeg fant hos komplett. Bør jeg shoppe noe enda lettere og enklere ett annet sted? Intel Core 2 Duo T7200 2.0GHz PC667, 4MB BOXED Dersom det var CPU-valget ditt så er det et dårlig valg i kombinasjon med Gigabyte-kortet. Den CPUen er socket 479 og passer kun til ABIT-kortet. For å velge noe til Gigabyte-kortet må du velge en fra E-serien til Core2Duo. For den samme prisen er E6850 den beste, men en E6750 holder nok i massevis (1500kr). Takk for at du sa ifra! Men jeg går nok for E4400 da. Med ett skjermkort som hjelper til å dekode HD så trenger jeg ikke ekstremt kraftig CPU som tar mer strøm og går varmere. Jeg må ha det så kjølig som overhode mulig. AKIRA Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 schyte ninja mini er forresten kommet på lager hos microplex http://www.microplex.no/product.aspx?pid=SCYSCMNJ1000 Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Hva tror dere om vifte styring. Kan man via bios styre 4 kabinett vifter og en CPU vifte? Eller må jeg kjøpe noe ekstra vifte styrings modul? AKIRA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå