hansenolsen Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 I "Slaget om den forbudte by" vartes det opp med familieintriger, farger, mer intriger, pomp, prakt og, ikke minst, Hong Kong-action. Les mer Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg ble litt skuffet da jeg så denne for et par måneder siden, det var ikke så mye action jeg hadde håpet på, og det var litt mye drama. Hadde forventet griserå action på høyde med Hero og Crouching... Ikke vanskelig å bli forvirret av alle de forskjellige personene, nei :| men, jeg likte filmen, til tross for en sær start, som også tok lang tid Lenke til kommentar
Henrik Salthe Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Er det noen som vet hvorfor denne filmen på norsk heter "Slaget om den forbudte by", når den forbudte by første ble bygget 400 år etter at filmens handling utspiller seg? Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Ja det hadde vært kult å vite Den heter da faktisk 'Curse of the Golden Flower' på engelsk, og 'Man cheng jin dai huang jin jia' på originalspråket. Lurer på hva det betyr. For alt jeg vet kan Curse of... også være helt feil Lenke til kommentar
Henrik Salthe Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Ja det hadde vært kult å vite Den heter da faktisk 'Curse of the Golden Flower' på engelsk, og 'Man cheng jin dai huang jin jia' på originalspråket. Lurer på hva det betyr. For alt jeg vet kan Curse of... også være helt feil Iflg. Wikipedia er den tittelen på kinesisk visstnok "When Golden Armour Covers the Entire City". Skjønner ikke helt hvor wikipedia får dette med "when" fra, og etter mitt skjønn betyt tittelen, relativt direkte oversatt "Hele byen fullstendig dekket (av) gullrustning". man = hele cheng = by jin = fullstendig dai = dekket / bære huangjin = gull jia = rustning Om det er noen andre med kinesiskskills her; tittelen med tegn er som følger (krever kinesisk språkstøtte installert på maskinen): 满城尽带黄金甲 Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Er det noen som vet hvorfor denne filmen på norsk heter "Slaget om den forbudte by", når den forbudte by første ble bygget 400 år etter at filmens handling utspiller seg? Her har nok utgiver i Norge gjort en stor tabbe. Eller kanskje de rett og slett fant ut at en slik tittel ville trekke flere tilskuere. Hvem vet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg