Gå til innhold

Snu prinsippet om uadressert reklame!


Støtter du neitakk.no sitt forslag?  

197 stemmer

  1. 1. Støtter du neitakk.no sitt forslag?

    • Ja
      173
    • Nei
      24


Anbefalte innlegg

Reklamen vi får i postkassen fører til store CO2-utslipp, mye unødvendig hogst av regnskoger og annen skog, unødvendig transport og unødvendig søppel.

 

Forslag til ny markedsføringslov skal vedtas i Stortinget våren 2008. I forslaget er dagens ordning med reservasjon opprettholdt, slik at de som ikke ønsker å motta reklame selv må sørge for å si fra om dette ved å sette en ”nei takk”-lapp på postkassa. Kampanjen Neitakk.no krever at dette prinsippet snus, slik at de som ønsker reklame heller markerer dette med å si ja takk.

 

Vær med på å spre budskapet videre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grunnen til at det blir dumpa ned er at ingen vil ha det i utgangspunktet og at det derfor må bli pressa på folk.

Jepp, hele poenget med at de er uadressert er at de sprer reklame på måfå og håper å treffe en potensiell kunde. En stor andel av reklamen blir kastet rett i søpla uten å bli lest en gang. Det er et enormt sløseri med verdens ressurser og unødvendig mye produksjon av søppel. Verdifulle ressurser blir omgjort til problematiske søppelberg uten å ha gjort noen nytte på veien.

 

Jeg kom til å tenke på en ting til: De som vil ha uadressert reklame gjør det ofte for å få tak i en eller flere bestemte reklamer. Mye av det de mottar er ikke det de var ute etter og går rett i søpla. Egentlig vil jeg ha en ennå mer skjerpende lov. Hver mottager bør sette opp en liste over reklamer de faktisk ønsker. F.eks via internett etter via et skjema man henter på posten. Der kan det f.eks stå en liste:

- Rema

- Elkjøp

- Skeidar

- H&M

- osv. Så krysser man bare av hvilke reklamer man ønsker å motta.

Lenke til kommentar

Nå har neitakk-kampanjen vært på TV:

 

Snart 13.000 underskrifter

 

Kampanjen Neitakk.no krever en speilvending av dagens reservasjonsordning for uadressert reklame, sånn at bare de som merker postkassa med Ja takk skal motta reklame. Saken engasjerer: Siden lanseringen på tirsdag har rundt 13.000 personer skrevet under på oppropet på www.neitakk.no.

 

- Posten lyver om miljøbelastning

 

I en pressemelding sendt ut tirsdag kveld hevder Posten Norge at reklame ikke er miljøskadelig. – Løgn, sier Kenneth Prøitz, initiativtaker til kampanjen.

 

Hele saken: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=3311

 

Se innslag fra kampanjelanseringen på God Morgen Norge

 

Klikk deg inn på lenken under og spol fram til 1 time, 18 minutter og 20 sekunder. (eller 1:14:45)

 

http://webtv.tv2.no/webtv/?progId=193056

 

Se innslag på NRK Nyheter

 

Neitakk.no ble omtalt på NRK1 Nyheter på kvelden 9 oktober.

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter/spill/verdi/17644

 

Hør debatt på NRK P1

 

Hør debatten mellom Kenneth Prøitz, initiativtaker til kampenjen Neitakk.no, og Postens kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme på Her og nå på NRK P1. Sendingen er tilgjengelig fra NRKs nettsider. Klikk på "Her og nå 11.10.07" og spol fram til litt over halvveis i opptaket.

 

http://www.nrk.no/programmer/sider/her_og_naa/

 

Hør innslag på Osenbanden

 

Osenbanden på NRK P3 intervjuet Kenneth Prøitz torsdag 11. oktober. Hør innslaget på NRKs nettsider. Klikk på "Osenbanden 11.10.07 17:02". Spol fram til ca. 3/4 ut i opptaket.

 

http://www.nrk.no/programmer/sider/osenbanden/

 

Daglig oppdaterte nyheter om kampanjen Neitakk.no finner du her: http://www.gronnhverdag.no/tema.php?tema_id=21

 

Du mottar denne e-posten fordi du har skrevet under på oppropet på www.neitakk.no og krysset av for at du ønsket å få tilsendt informasjon fra kampanjen.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk nytte av noe av reklamen.

All reklame som kommer på uglansa papir er godt egnet til å tenne opp i ovnen med, bare så synd reklamemakerne ikke ser forskjell på sommer og vinter.

Men en stemme avga jeg uansett.

Det finnes like gode alternativer til opptenning.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Jeg har faktisk nytte av noe av reklamen.

All reklame som kommer på uglansa papir er godt egnet til å tenne opp i ovnen med, bare så synd reklamemakerne ikke ser forskjell på sommer og vinter.

Men en stemme avga jeg uansett.

Det finnes like gode alternativer til opptenning.

 

Jeg har også nytte av diverse fra postkassen når jeg skal fyre opp, men mer nyttige ting som en stakkars lokalavis fungerer helt utmerket. Her er det faktisk også muligheter for å få ut litt aggresjon om det skulle være skrevet en sak som du ikke liker.

 

Ellers er jeg for dette forslaget som jeg synes er helt logisk. Generelt synes jeg all form for reklame og salg kun skal skje på kundens inisjativ (hvordan skrives dette ordet? :hmm: ), noe som også fjerner en del lydforrurensing i form av telefonsalg.

Lenke til kommentar
Hør debatten mellom Kenneth Prøitz, initiativtaker til kampenjen Neitakk.no, og Postens kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme på Her og nå på NRK P1. Sendingen er tilgjengelig fra NRKs nettsider. Klikk på "Her og nå 11.10.07" og spol fram til litt over halvveis i opptaket.

 

http://www.nrk.no/programmer/sider/her_og_naa/

 

Et veldig bra initiativ og det høres også ut som om Prøitz er en meget oppegående person. Han parkerte i alle fall fullstendig dama fra Posten som bare motsa seg selv.

 

Har lenge vært for en slik ordning. Det bør inkludere telefonsalg og reklame på dørmatte. Har i over 6 år uten hell prøvd å stoppe reklame på dørmatta fra Aftenposten. Det er helt umulig.

Lenke til kommentar

Vil man ikke ha reklame er det jo strengt tatt ikke verre enn å klistre på en liten merkelapp på postkassen.

 

Om all reklame skulle forsvinne er det utrolig mange arbeidsplasser som går tapt, alt fra design, produksjon og distrubisjon, så de må jo få seg arbeid et annet sted. Er ofte uutdannete folk og innvandrere som jobber på slike steder, så de kan ikke akkurat velge å vrake i jobber. Men det har vel neitakk en løsning på?`

Lenke til kommentar
Vil man ikke ha reklame er det jo strengt tatt ikke verre enn å klistre på en liten merkelapp på postkassen.

Ja, det reduseres, men det er fortsatt mye reklame i omløp.

 

Dessuten opplever eg at enkelte bud river av klistremerket, eller skriver navnet mitt på reklame. Enkelt tilfeller, og sjeldne, men det skjer.

 

 

Om all reklame skulle forsvinne er det utrolig mange arbeidsplasser som går tapt, alt fra design, produksjon og distrubisjon, så de må jo få seg arbeid et annet sted. Er ofte uutdannete folk og innvandrere som jobber på slike steder, så de kan ikke akkurat velge å vrake i jobber. Men det har vel neitakk en løsning på?`

Så det er greit å hogge trær og forurense med produksjonsutslipp så lenge det gir folk en arbeidsplass?

 

I tillegg mener eg også det bør være et regelverk i forbindelse med medlemsforpliktelser rundt dette med reklame. Mange firmaer og organisasjoner har en avkryssingsboks på registreringsskjemaene sine hvor man forplikter seg til å godta å få tilsendt reklame for å bli medlem/kunde. Noen av disse krever at man godtar reklame for å registrere seg. Reklame via epost så vel som sneglepost.

 

Men hva med telefonkataloger? ;)

 

Forslaget har min stemme.

Lenke til kommentar
Vil man ikke ha reklame er det jo strengt tatt ikke verre enn å klistre på en liten merkelapp på postkassen.

Undersøkelser viser at rundt 80% av husstandene ikke ønsker uadressert reklame men bare en brøkdel av disse har reservert seg. Mange opplever også at lappene blir revet av. Dersom man hadde snudd prinsippet så ville bare 20% trengt lapper på sine postkasser. Med ca 2,5 millioner husstander i Norge vil det si at behovet er 0,5 millioner klistremerker i stedet for ca 2 millioner. Tilsvarende med behov for turer til postkontoret for å skaffe klistremerkene. Jeg mener man bør tenke litt effektivt og la minoriteten få styret med å skaffe seg klistremerker. Samtidig unngår man problemet med avriving av merkene.

 

Om all reklame skulle forsvinne er det utrolig mange arbeidsplasser som går tapt, alt fra design, produksjon og distrubisjon, så de må jo få seg arbeid et annet sted. Er ofte uutdannete folk og innvandrere som jobber på slike steder, så de kan ikke akkurat velge å vrake i jobber. Men det har vel neitakk en løsning på?`

Jeg skjønte at det argumentet ville komme. Her har man en rekke arbeidsplasser som holdes i live av å plage folk, skape miljøproblemer og i tillegg være en stor utgift for de plagede i form av at vi må betale mer for varer. (Til syvende og sist er det kjøperne som betaler prisen for reklamen, ellers hadde det ikke vært noe poeng i å reklamere). Norge skriker etter arbeidskraft for tida. Det er stort sett bare de som vil være arbeidsledige som er det.

 

I tillegg mener eg også det bør være et regelverk i forbindelse med medlemsforpliktelser rundt dette med reklame. Mange firmaer og organisasjoner har en avkryssingsboks på registreringsskjemaene sine hvor man forplikter seg til å godta å få tilsendt reklame for å bli medlem/kunde. Noen av disse krever at man godtar reklame for å registrere seg. Reklame via epost så vel som sneglepost.

Godt poeng! Snuing av prinsippet bør følges opp av et forbud mot slike sleipe triks. I tillegg mener jeg man bør gjøre det lettere for de siste 20% å takke ja til akkurat den reklamen de vil ha og nei til annen reklame. Med både dagens nei-merker og de foreslåtte ja-merkene sier man enten nei til alt eller ja til alt. Jeg mener man burde gi tillatelse til hver enkelt annonsør. F.eks om man ønsker IKEA-katalogen men ikke noe annet. Når jeg tenker meg om vil en slik ordning bli nærmest identisk med adressert reklame der man aktivt abonnerer på f.eks IKEA-katalogen.

 

Men hva med telefonkataloger? ;)

Telefonkataloger er uadresserte og dermed juridisk det samme som uadressert reklame.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...