Gå til innhold

Test av HTC TyTn II (P4550)


Anbefalte innlegg

HTC TyTn II (P4550)

 

kaiserfront.jpg

 

Nå er den endelig her, og jeg er nok ikke den eneste som er blitt forelsket i enda en HTC-telefon. TyTn II som den så fint kalles (vil tro at det vil bygges opp et TyTn-serie etter hvert) er en fin erstatter for 1. generasjon og byr på en del nytt.

For de som ikke er så kjent med HTC kan jeg nevne at selskapet stammer fra Taiwan og produserer telefoner i det øvrige prissjiktet, altså til businessfolk og sånn som meg som bare ”har bruk for” alt de kan tilby. Denne leveres med Windows Mobile 6 Professional, som er den nyeste versjonen til en mobil med trykkfølsom skjerm. WM6 kan minne mye om Vista sine grafiske oppgraderinger i menyene, men er mye enklere i bruk.

 

 

Spesifikasjoner

Prosessor: Qualcomm MSN 7200, 400MHz

Minne: Rom: 256 MB – RAM: 128 MB SDRAM

Skjerm: 2,8” (240x320px – QVGA)

Dimensjoner: 112mm (L) x 59mm (B) x 19mm (D)

Nettverk: GSM (Quad-band), GRPS, EDGE, UMTS, HSDPA (3,6Mbps)

Tilkoplinger: Bluetooth 2.0, Wlan (802.11b/g), GPS innebygd (samt uttak for ekstern antenne)

Kamera: 3 MP med autofokus

Minne: ca. 200 MB internminne, microSD (SD 2.0 kompatibel)

 

 

Design og byggekvalitet

På dette området så overgår HTC seg selv synes nå jeg. Mobilen er riktignok ganske stor, men i forhold til hva du får er denne regne fyrstikkesken sammenliknet med Nokia E90. Denne går nedi en vanlig lomme…

Designmessig er denne mye tøffere og stilfull en den første TyTn og denne virker også veldig solid. Selv med tilt-funksjonen kan jeg ikke merke noen svakheter. Rett og slett gjennomført!

 

Under ser dere 2. generasjon vs 1. generasjon av TyTn og mot S710.

 

nygammel2fd1.th.jpg kaisers710key2tw3.th.jpg kaisers710keygs5.th.jpg

 

5-veis-navigasjonsknappene er på denne mye bedre enn på S710 og det at hurtigtastene for nettleser og mail er flyttet ned sammen med resten gjør den enklere å betjene. Tastaturet minner en del om TyTn sitt, men er behageligere å bruke. Kan som sagt skyldes tilt-funksjonen da skrivingen går som en lek.

 

Denne gangen var vel så å si alt man kan tenke seg inkludert i esken, jeg kan nevne ting som:

 

• Batteri

• lader

• USB-kabel

• Stereoheadset

• Veske

• Batteri

• Brukerhåndbok

• 2 CD’er med programvare

 

Til og med en beskyttelsesfilm for skjermen var inkludert. Kjøper du denne så lukt på esken når du har åpnet den – det lukter ny bil!

 

 

Teknologi

Ved å bare lese spesifikasjonene skjønner de fleste at det er snakk om et teknomonster.

Det meste er innebygd i denne herlige terminalen, så surfing vil alltid gå greit unna (enten med WLAN eller 3G/EDGE) og tilkoplinger til det ene og det andre.

Denne har jo Windows Mobile så tilleggsprogramvare er det mye av. Det mest populære må nok være TomTom siden GPS er innebygd her og prosessoren, samt godt med RAM/ROM gjør sitt så det kan fungere optimalt. Etter en kjøretur med Garmin Nuvi kan man ikke si at denne telefonen hvertfall henger etter. Vil man ikke betale i dyre dommer for navigasjonsprogramvare er Google Maps helt ok.

 

 

Nyttige funksjoner

Denne har alt! Synkronisering av kontakter, media, kalender etc. med datamaskinen eller mailen er topp. Ingen andre er bedre på dette enn Windows Mobile rett og slett når det kommer til samspill mellom en mobil og en data.

Kameraet er jo noe annet enn det vi kjenner fra denne verdenen tidligere. God oppløsning med autofokus på laget gjør at bildene blir klare og kan nesten sammenliknes med noen fra Sony Ericsson K800i. Denne har jo ikke blits eller fotolys, så den er best ute i dagslys.

Det er også flust med ekstra programvare man kan kjøpe eller laste ned gratis (ja, faktisk ganske mye som er freeware). Ingenting er som å dra fram telefonen og spille litt Super Mario.

 

Som alle andre har denne såklart Office inkludert og Acrobat Reader.

Jobber man med litt tyngre programmer så merker man at prosessoren og ram/rom'en virkelig sparker ifra i forhold til tidligere modeller som fort blir i tregeste laget.

Prøv gjerne Skype på TyTn II og sammenlikn det med en annen modell - forskjellen er stor!

Det meste er inkludert, men jeg savner en visittkortleser, den har jeg ikke funnet. Mulig at den er droppet?

Dette er en iallfall komplett undeholdning- og kontorterminal.

Perfekt for den som er på farten og ikke kan dra opp en laptop overalt.

 

 

Konklusjon

Dette er telefonen for de som har bruk for disse funksjonene eller bare vil ha et artig og dyrt leketøy.

 

Terningkast: 6

 

 

Under følger noen bilder til, samt et bilde som er tatt med kameraet.

 

tiltdr2.th.jpg kaiseriphonen2da4.th.jpg kamerabildexv7.th.jpg

 

(Beklager dårlig bildekvalitet, kommer flere og bedre bilder til uka)

Endret av datating
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...