Gå til innhold

Moderator gått berserk i worklog delen


Anbefalte innlegg

Hva er dette tullet med at en moderator stenger tråder som bare det i worklog delen for brudd på tre ord regelen, og pumper tråder som har lugget i ro i over et halvt år, bare for å si ifra om 3 ord regelen, denne regelen er jo aldri blitt fulgt opp i worklog delen, hvorfor begynne plutselig nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen spesialregler for denne delen av forumet, og tråder der må også følge reglene.

 

Jeg ser poenget med at man ikke skal behøve å bumpe gamle tråder med en stenging, men på den andre siden er det ikke riktig at en tråd skal få bryte reglene bare fordi den er gammel. Det er foretatt en avveiing på dette området som jeg synes virker fornuftig.

 

Vi har vært ganske strenge på dette med emnefeltet tidligere, så jeg synes det er helt greit å videreføre denne linjen også i worklog-delen. Disse trådene drukner snart, men blir liggende akkurat så lenge at folk fatter poenget - håper jeg :)

Lenke til kommentar

Helt enig, Hellemyr. Jeg tok opp dette ved forrige "razzia" av worklog-forumet (link), men ingen svarte meg.

 

En ting er at de modererer eldgamle tråder. En annen er at det er vanskelig å få til gode emnetitler til slike prosjekter. En tråd som het "Prosjekt: Media Pc !" Ble stengt på grunn av dårlig emnetittel. Men hvordan kan en beskrive en media-PC? Jeg syns Media-PC er en god nok beskrivelse. Emnetittelen skal gi brukeren en forutanelse av hva en kan vente seg i tråden, og når jeg leser meida-PC i emnetittelen, ja da forventer jeg det. Å beskrive hvordan PC-en ser ut i emnetittelen blir heller vanskelig.

 

Hadde en liten diskusjon med Patience om dette på PM. Kan spørre ham om jeg kan kopiere det inn i denne tråden.

 

Skal ikke si at dere skal se helt bort fra emnetitler i dette forumet, men kanskje være litt mindre firkantete. Det har vært tradisjon for å gi prosjektene navn, som for eksempel "MeTube", ""The Chipboard Dream", "ArcticIce", "Project Black Diamond" osv. Dette har fungert glimrende. Jeg klarer iallfall å holde meg oppdatert på de relativt få prosjektene som er på forumet.

 

Vet ikke om det var akkurat dette Hellemyr ville oppnå med tråden, da :p

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor modererer dere ikke etter de andre reglene som er i worklog delen da, som at førstepost skal ha en orntelig bilde i seg, noe som veldig man logger ikke har.

 

Så burde vel også moderatorer følge reglene som Patience som har pumpet noen gamle tråder, som ikke er lov, bare for å si at de bryter meg 3 ords regelen.

Lenke til kommentar

Altså, det vi diskuterer her er rett og slett en liten flis som blåses opp til gastronomiske regnskoger..

 

Det vi alle vet, i hvertfall de av oss som holder en finger på retningslinjene - er at disse reglene vi har, og praktiserer - er for å holde forumet ryddig, oversiktlig, og et informativt community for alle..

 

Denne diskusjonen som forøvrig går helt av hengslene, dreier seg bunn og i grunn om at det er bedre at overskiftene er kryptiske og uforståelige, enn lettfattelige og oversiktlige.

 

Dette er ikke Deviant Art, men et diskusjonsforum.

 

Worklogsdelen blander seg like mye inn i feks "Site 24-timer" og i "Vis nye poster" som alle andre forumdeler. Der er det ingen forskjell. Alle innlegg havner samme sted. Manglene og lite utfyllende overskrifter vises på samme sted, og sier akkurat like lite nonsens som innlegg med ditto overskrifter i andre forumdeler.

 

Dette er nærmere sagt en tverrulering. Ingen har gått hen og sagt at worklogs er unntatt fra retningslinjene. At det i noen tilfeller har gått 6 mnd før en moderator har tatt tak i saken, vitner mer om sløvhet enn overgeneralisering av regler og overtramp.

 

Worklogs modereres likt som alle andre deler i forumet. Og det er ikke noe vanskeligere å finne en overskift i den delen enn hva det er i andre forumdeler. Klart, hvis målet er å gjøre ting håpløse, så blir de håpløse. Men det fins emner som er langt vanskeligere å finne utfyllende overskrifter til, enn hva vi har i worklogs. Og de har klart det, så hvorfor skulle det være så vanskelig å få det til også i denne delen?

 

Retningslinjene gjelder uansett hvor i forumet man måtte befinne seg. Og de gjelder for alle. Hver og en av oss.

Lenke til kommentar
Hvorfor modererer dere ikke etter de andre reglene som er i worklog delen da, som at førstepost skal ha en orntelig bilde i seg, noe som veldig man logger ikke har.

 

Så burde vel også moderatorer følge reglene som Patience som har pumpet noen gamle tråder, som ikke er lov, bare for å si at de bryter meg 3 ords regelen.

9644306[/snapback]

 

Dette er bumping:

Bumping er posting i gamle tråder, slik at de skal komme lengre opp på lister over de siste postede meldingene. Dette blir gjort av enkelte, og slike meldinger inneholder ofte bare "*bump*". Dette vil i første forsøk bli slettet, men hvis brukeren fortsetter bumpingen kan stenging av tråder og advarsler bli brukt. En har likevel lov til å svare på sine egne tråder, dersom en har ny informasjon å komme med. Bumping tillates i den grad at det går minimum 24 timer mellom hver slik post , at det maksimalt to stykker sammenlagt, og at innlegget inneholder minst 14 tegn.

Det står ingen steder i våre retningslinjer at det er ulovlig å bumpe en 6 mnd gammel tråd om man har flere ting å tilføye. Og skulle moderatorer ha en tidsfrist på seg før saken ville ligge død med å moderere og holde orden i forumet?

 

Vedlikehold av forumet er noe vi kan gjøre flere år senere..

 

Om tråden er lagt død, virkelig død, noe de fleste worklogs ikke er i og med at de ofte går over svært lang tid med oppdateringer, så kan det være ufordelaktig. Men når vi modererer i tråder, så legger det seg et autosvar inn som siste post. Det er dette som "bumper" i tråden. Tviler på at det hadde blitt noe mindre vind i seilene om vi bare hadde stengt trådene uten noen som helst kommentar. Men slik det blåses opp her blir man vel antakeligvis bare nødt til å stenge tråder som er 6 mnd eller eldre uten å legge igjen en eneste kommentar.

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Vel dere sletter jo poster som dette, noe som jeg fant etter 10 sekunders leting...

 

Worklogs modereres likt som alle andre deler i forumet. Og det er ikke noe vanskeligere å finne en overskift i den delen enn hva det er i andre forumdeler. Klart, hvis målet er å gjøre ting håpløse, så blir de håpløse. Men det fins emner som er langt vanskeligere å finne utfyllende overskrifter til, enn hva vi har i worklogs. Og de har klart det, så hvorfor skulle det være så vanskelig å få det til også i denne delen?

 

Ok...? Det er jo egene regler for worklog delen, hvorfor modererer dere ikke etter disse reglene da? som at første post skal inneholde bilder.

Lenke til kommentar

Kanskje det er på grunn av alt oppstyret som dukker opp i ettertid?

 

Nei det er nok heller at det er lite moderatorer som ferdes på de kanter. Og de som er der er bare innom i full fart. Og somme har kanskje ikke satt seg inn i disse reglene. Her er jeg enig med deg om at det burde bli strammet opp på..

Lenke til kommentar
Enten full oppfølging av regler eller ingenting sier jeg, det blir for galt at en moderator løper innom en gang iblant og sletter som bare det.

9644701[/snapback]

 

Det sier seg selv at med et team på 40 moderatorer så vil man ikke makte å kontrollere de nær 600 nye trådene og 7500 innleggene som oppstår daglig. Det moderator kommer over, eller det som brukere rapporterer, er det som vil bli moderert. Det vil aldri bli 100%, men vi prøver jo som best mulig å nå det. :)

 

Å argumentere for at om vi ikke makter å moderere alle regelbrudd så bør vi ikke moderere noen regelbrudd i det hele tatt, er jo noe som faller på sin egen urimelighet. Eller hva? ;)

Lenke til kommentar

Tror du har misforstår poenget mit litt.

 

Jeg mener sefølgelig ikke alt eller ingenting for hele forumet, men i worklog delen, som har kalart seg veldig uten dere moderatorer.

 

Skal dere være strenge på tre ords regelen der, så sakl dere også være strenger på de andre reglenen som gjeler.

Lenke til kommentar

Har dere fått inn rapporteringer av trådene i arbeidsloggforumet som angår emnetittel?

 

De ekstra reglene som er utformet for arbeidsloggforumet (bortsett fra de som her helt utdaterte), er faktisk greie. Det er MANGE prosjekter som blir stoppet opp uten at de engang har blitt påbegynt. Dette kunne en hindret om de ekstra reglene hadde blitt fulgt. Jeg har selv rapportert flere slike prosjekter som ikke har blitt påbegynt, og som ikke har bilde i første post. Har rapporteringen hjulpet? Nei.

 

Det største problemet, er at det ikke er en eneste moderator her på HW som engasjerer seg i dette forumet i det heletatt. I de fleste andre områder på HW er det moderatorer som poster og leser. Det er moderatorer som liker spill og holder seg der, det er moderatorer som liker video- og bildebehandling som holder seg der, og det er MANGE moderatorer som holder seg til hardware og som derfor er mye der, osv, osv. Det er ingen moderatorer meg bekjent, som gjevnlig poster på casemod/arbeidslogg/støydemping osv. Det er det på de fleste andre områdene av forumet. Det eneste vi ser til moderatorer i denne delen av forumet, særlig arbeidsloggforumet, er når de en skjelden gang, slik som nå, streifer innom. Da blir det en del rare modereringer etter min mening.

 

Arbeidsloggforumet fungerte veldig greit, også emnetitlene, slik det var nå. Det er iallfall min mening :) Det som ikke fungerte var alle prosjektene som aldri ble påbegynt, men som likevel fikk leve. Jeg kan være enig i at enkelte emnetitler er dårlige, men de aller aller fleste fungerte greit.

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
Det største problemet, er at det ikke er en eneste moderator her på HW som engasjerer seg i dette forumet i det heletatt.

 

Hehe, jeg stikker innom, av og til.. :)

For å si det sånn, den delen av forumet er også en av de "snilleste" i klassen.

Utrolig lite behov for moderering der. (unntatt feilposting i worklogs)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Når det gjelder slike eldgamle emner som har brutt regelen, hadde det muligens vært bedre om dere moderatorer hadde redigert førsteinnlegget i emnet, skrevet det som var galt der med deres signatur og så stengt. På den måten hadde vi sluppet gamle emner som er stengte på førstesiden i worklog-forumet. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...