Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er mopeden verd pengene?


JFM

Anbefalte innlegg

Hei

I morgen (fredag 04.10) henter jeg meg moped. En Yamaha DTR 50ccm 2006mod. Den er helt ny fra forhandler. Men er som sakt en 2006mod. Med andre ord: jeg blir første eier. Forkandler skulle egentli ha 22.000kr for sykkelen. Jeg fikk den pruta til 20.500kr +at jeg får med en hjelm da.

Er dette et godt kjøp?

 

BTW: er 16år og har hatt lappen i to uker.

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, et godt kjøp er å spare pengene 2 år, og så bruke de på bil.

 

Noe av det jeg angrer mest over her i livet er at jeg surret bort nesten 25 lapper på moped som 16 åring etter konfirmasjonen.

 

Nå er jeg forsåvidt snart 23, så er vel kanskje ikke det jeg angrer mest på sånn "overall", men økonomisk sett; uten tvil.

Lenke til kommentar
Nei, et godt kjøp er å spare pengene 2 år, og så bruke de på bil.

 

Noe av det jeg angrer mest over her i livet er at jeg surret bort nesten 25 lapper på moped som 16 åring etter konfirmasjonen.

 

Nå er jeg forsåvidt snart 23, så er vel kanskje ikke det jeg angrer mest på sånn "overall", men økonomisk sett; uten tvil.

9636025[/snapback]

 

Det er faktisk ikke bare du som sier det. Pappa mener også det. Han sier at det eneste positiv er at jeg får erfaring ute i trafikken.

 

Men sett bort fra det. Er det et godt kjøp?

Lenke til kommentar
Nei, et godt kjøp er å spare pengene 2 år, og så bruke de på bil.

 

Noe av det jeg angrer mest over her i livet er at jeg surret bort nesten 25 lapper på moped som 16 åring etter konfirmasjonen.

 

Nå er jeg forsåvidt snart 23, så er vel kanskje ikke det jeg angrer mest på sånn "overall", men økonomisk sett; uten tvil.

9636025[/snapback]

 

Det er faktisk ikke bare du som sier det. Pappa mener også det. Han sier at det eneste positiv er at jeg får erfaring ute i trafikken.

 

Men sett bort fra det. Er det et godt kjøp?

9636081[/snapback]

Ja, det ser ut som et godt kjøp til den prisen der, siden den er ny, og det er fra forhandler ja.. :)

 

 

Fatter'n sier det samme ang. det med moped/lettsykkel

 

edit: Men husk.. Med det samme du triller sykkelen ut av sjappa synker den i verdi med flere tusen.. jeg ville ivertfall ikke ha kjøpt en ny sykkel...

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar

Hvordan foreslår dere at man skal komme seg rundt uten moped eller noe annet å kjøre på når man er 16 år? Skal man for eksempel på fotballtrening så er det jo sjelden at det er en buss som stopper rett utafor døra di og slipper deg av der du skal trene, og akkurat til rett tidspunkt. Skal man bli kjørt av foreldre med bil så må de ha tid, samt at de må kjøre dobbelt så lang da de må frem og tilbake to ganger. Dette blir også mye dyrere enn å kjøre moped. Man skaffer seg også nyttig trafikkerfaring med å kjøre selv, slik at man kan spare noen tusen på billappen i kjøretimer.

 

Men litt on-topic. Prisen du fikk var nok ikke så dårlig. Steller du pent med den, tar anbefalt mengde med service etc. så slipper du å tape unødvendige tusenlapper på manglende vedlikehold og skjønnhetsfeil når du skal selge den.

 

Jeg kjøpte meg ny moped da jeg var 15. Nå er jeg 18 og har billappen, og jeg angrer meg ikke for at jeg kjøpte moped. Uten mopeden skjønner jeg ikke hlt hvordan jeg skulle kommet meg rundt. Husker godt den store friheten jeg følte da jeg var 16 og fikk mopedlappen. :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Takk for alle komentarer og innspill. Nå drar jeg snart på skolen. Jeg er ferdig der klokka 13.45. Så kommer pappa og henter meg. Vidre drar vi til banken for å kente penger. Så kjører vi til forhandler og henter sykkelen og fikser forsikring osv... Jeg skal kjøre hjem fra forhandler på mopeden. Det er ca 5mil. Gleder meg så syyyykk!!

Lenke til kommentar
skal mopeden trimmes?

effektanlegg?

u-plombert?

sylinder?

9648835[/snapback]

 

Har ikke gjort noe enda. Når jeg får den innkjørt skal jeg fjerne plomberinga i "svanehalsen", eller hva det nå heter. De sier at jeg vil få ca 80 på mopeden da. Stemmer det?

 

Edit: Jeg kjenner en god mekaniker som jeg skal få til å gjøre dette for meg. Siden sykkelen på dyses også.

Men jeg har veldig liten peil på moped, bil og motor

Endret av JFM
Lenke til kommentar
skal mopeden trimmes?

effektanlegg?

u-plombert?

sylinder?

9648835[/snapback]

 

Har ikke gjort noe enda. Når jeg får den innkjørt skal jeg fjerne plomberinga i "svanehalsen", eller hva det nå heter. De sier at jeg vil få ca 80 på mopeden da. Stemmer det?

 

Edit: Jeg kjenner en god mekaniker som jeg skal få til å gjøre dette for meg. Siden sykkelen på dyses også.

Men jeg har veldig liten peil på moped, bil og motor

9648919[/snapback]

Du kjøper en steike ny flott sykkel, og det første du tenker på er å fjerne plomba?

 

:confused:

Lenke til kommentar
skal mopeden trimmes?

effektanlegg?

u-plombert?

sylinder?

9648835[/snapback]

 

Har ikke gjort noe enda. Når jeg får den innkjørt skal jeg fjerne plomberinga i "svanehalsen", eller hva det nå heter. De sier at jeg vil få ca 80 på mopeden da. Stemmer det?

 

Edit: Jeg kjenner en god mekaniker som jeg skal få til å gjøre dette for meg. Siden sykkelen på dyses også.

Men jeg har veldig liten peil på moped, bil og motor

9648919[/snapback]

Du kjøper en steike ny flott sykkel, og det første du tenker på er å fjerne plomba?

 

:confused:

9650155[/snapback]

 

Skal seff vente til den er innkjørt. Hvordan bør jeg ellers trimme? Vil ikke bruke så mye penger på trim...

Lenke til kommentar

Her er en trimguide:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Trimming

 

Vi gjør oppmerksom på at trimmede kjøretøy ikke kan benyttes på offentlig vei!

 

For å sjekke hva vi har av deler/kan skaffe, gå tilbake til hovedside,

velg priser eller delebestilling.

 

Honda

SFX

 

Step 1.

Exhaustanlegget er det første som bør byttes fordi dette er tilpasset den ytelsen som scooteren har fra fabrikken når den er ny. Det finnes i forskjellige utgaver fra f.eks Malossi, Giannelli eller Kundo.

 

Step 2

Honda SFX scootere har en CDI unit (tenningsmodul) med turtallssperre, og et exhaustanlegg som begrenser effekten. Det samme gjelder for variatoren som berenser utvekslingen. Original CDI uniten (tenningsmodulen) kan byttes til f.eks Malossi og turtaller vil da lett komme over 10,000 omdr/min, standard motorer har max 7,000rpm på topp turtall.

 

Step 3

Variatoren foran har begrenset vandring og begrenser derfor utvekslingen. Den enkleste veien forbi dette problemet er å bytte variatoren med f.eks Malossi eller Kundo. I variatoren sitter det 6 ruller som kan byttes ut og dette for å endre tidspunktet for når girengen skal finne sted. De finnes i forskjellige vekter .feks 5.1gr -6.3gr etc og dette er også med å kompenserer for vekten på de som kjører evnt. også om det er mye bakker eller flatt landskap. Dette må prøves ut og finnes ikke noen fasit for hva som er 100% rett for alle.

 

Step 4

Utvekslingen (omdrevingssett) bør byttes om det er satt på de overnevnte deler fordi den eller kan få for mye turtall. Selvfølgelig også for å spare motoren for unødvendig høyt turtall. Malossi eller Kundo leverer dette med ca 15% økning i utvekslingen.

 

Step 5

Om de ting som er nevnt ovenfor er gjort er det fornuftig å bytte forgasser til slutt. Malossi (Dellorto) leverer en 19mm beregnet til SFX .

 

Motorhispania

Furia 6v

 

Trimpotte med trimdemper (bakre lyddemper) er det første man bør bytte, denne øker farten til ca 90-95 km/t. Akselrasjon øker også betydelig. Neste som bør byttes er sylinderkit og med fordel også forgasser samtidig. Med alt sylinderkit-trimanlegg-forgasser og korrekt dreving kan sykkelen gå 110-120 km/t.

 

 

RX 50 Racing.

 

Trimpotte med trimdemper (bakre lyddemper) er det første man bør bytte, denne øker farten til ca 90-95 km/t. Akselrasjon øker også betydelig. Neste som bør byttes er sylinderkit og med fordel også forgasser samtidig. Med alt sylinderkit-trimanlegg-forgasser og korrekt dreving kan sykkelen gå 110-120 km/t.

 

Suzuki

Katana AY 50 Luftkjølt-vannkjølt.

 

Ved bytte til Kundo Kinetic 70 cc potte øker farten inntil 30 km/t. Akselrasjon øker også betydelig. Neste som bør byttes er omdreving og deretter sylinderkit.

 

Suzuki

Zillion 50.

 

Ved bytte til Kundo Kinetic 70 cc potte øker farten inntil 30 km/t. Akselrasjon øker også betydelig. Neste som bør byttes er omdreving og deretter sylinderkit.

 

 

Suzuki

ZR 50 X1/SK/SL.

 

Vi har 45mm sylinder og 50mm sylinder. 45mm sylinderen har utblåsning på høyre side, på zr50x1 må enten orginalpotten tilpasses fordi den ikke har samme vinkel mot sylinderen. På zr50sk og zr50sl passer orginal potten. Vi har også trimpotte som går ut på høyre side som passer på alle 3 modellene. Orginal forgasseren kan brukes men det er selvfølgelig en fordel å bytte til 21mm dellorto. Toppfart med 45mm er ca 80-100km/t

 

50mm har utblåsning på venstre side og da kan ikke orginal potten brukes lenger.

Trimpotte til 50mm sylinderen har vi også på lager. Den passer da til alle tre ZR-modellene. Forgasser bør byttes til 21mm dellorto. Toppfart med 50mm er ca 105-120 km/t.

 

Yamaha

Aerox.

 

Denne er plombert hovedsakelig i exhaustrør-potte, variator og sylinder.

Trimpotte og variator bør samtidig byttes først. Deretter forgasserset,

omdreving og til slutt sylinderkit. Malossi har også forsterket drivreim.

 

Yamaha

Slider.

 

Denne er plombert hovedsakelig i exhaustrør-potte, variator og sylinder.

Trimpotte og variator bør samtidig byttes først. Deretter forgasserset,

omdreving og til slutt sylinderkit. Malossi har også forsterket drivreim.

 

 

Priser finner du under priser eller bestilling (om du har passord-brukernavn) og hva som er på lager.

Generelt

Bruk syntetisk motorolje, gjerne Malossi.

Monter tennplugg med høyere varmeverdi enn orginal, om en scooter har f.eks BP6HS kan gjerne BP7HS eller BP8HS benyttes.

Ved montering av trimsett, om det er pil på toppen av stempelet skal den vende mot exhausten. Kanaler-vindu-hull på stempelet skal alltid peke mot insug/forgasser.

Husk innkjøring: Ca 50 mil med støpejerns sylindere og ca 25 mil med hardcrom sylindere.

 

Disse inngrepene MÅ/KAN kun gjøres på kjøretøy som ikke benyttes til kjøring på offentlig vei. Bruk syntetisk motorolje. Monter tennplugg med høyere varmeverdi enn orginalt (1-2nr høyere).

Ved montering av trimsett, husk at pil på toppen av stempelet (ikke alle stempel har pil!)alltid skal peke mot eksosport. Åpninger på stempelet skal alltid peke mot insug/forgasser.

Husk innkjøring: Ca 50 mil med støpejerns sylindere og ca 25 mil med hardcrom sylindere

 

Kilde: Mc-deler.com

Lenke til kommentar
Forresten, du..

 

Mopeden går vell ikke i mer enn 45 km/h med plomba på vell?

 

 

Fikk min nye scooter idag, og det virker som om motoren dør når jeg kommer opp i 45, er omtrent som om den kutter helt ut.. uansett om det er nedoverbakke, da subber den hvis jeg gir gass.

9661564[/snapback]

Sikker elektronisk sperre på den som gjør at tenninga kutter når den kommer opp til 45 km/t. Derav "subbingen" i nedoverbakker.

Lenke til kommentar
Forresten, du..

 

Mopeden går vell ikke i mer enn 45 km/h med plomba på vell?

 

 

Fikk min nye scooter idag, og det virker som om motoren dør når jeg kommer opp i 45, er omtrent som om den kutter helt ut.. uansett om det er nedoverbakke, da subber den hvis jeg gir gass.

9661564[/snapback]

Sikker elektronisk sperre på den som gjør at tenninga kutter når den kommer opp til 45 km/t. Derav "subbingen" i nedoverbakker.

9662510[/snapback]

Er det noen måte å få bort dette på? Får nesten lyst til å slenge scooteren i veikanten når den begynner sånn..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...