Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvordan koke ris uten å svi risen

Simen1

Anbefalte innlegg

Det er forbløffende mange som har sagt at de sliter med å koke ris uten å svi risen. Jeg antar at det også er folk her på forumet som sliter med det samme så jeg tenkte jeg skulle presentere mitt o-store-triks for å unngå svidd ris. :)

1. Mål opp vann og hell det i kasserollen (+ salt etter ønske og evt krydder), sett på lokk.

2. Sett plata på maks

3. Mål opp risen (NB. IKKE ha risen oppi ennå)

4. Vent til vannet har kokt opp og sett plata på laveste innstilling (1).

5. kan du helle risen oppi, sett på lokk og vent ca 15 minutter uten å ta av lokket. (Bruk tiden til å tilberede resten av måltidet, dekke på etc)

6. Ta risen av plata uten å ta av lokket. La risen stå og hvile seg 3-5 minutter med lokket på mens du gjør innspurten på tilberedningen av resten av måltidet.

Hele trikset er altså å koke opp vannet før man har oppi risen. Hvis man gjør feil her så vil det isolerende laget med ris gjøre at risen svir seg på bunnen før vannet over risen blir varmt. Plata på maks kombinert med ris i kasserollen gir svidd ris selv om vannet ellers er kaldt. Risen skal altså ikke oppi før vannet koker og plata står på 1. Starter du med risen i vannet så vil det ta uhorvelig lang tid å få vannet til å koke med plata på 1.

Hvis du er rask så kan punkt 1 og 2 byttes om på. Punkt 6 kan skippes men da kan risen bli sittende fast i bunnen og konsistensen blir ikke like bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan klarer folk å brenne risen? Om man brenner risen bruker man for lite vann.

9634876[/snapback]

Eller bare prøver å koke opp vannet med risen i og plata på maks.

Tja, man kan jo spørre seg om det er barnelærdom, og jeg blir like sjokkert hver gang jeg får høre at noen sliter med det. Jeg er jammen ikke sikker på om det står riktig rekkefølge på pakkene, men skal sjekke det når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Det står alt oppi med en gang på alle rispakkene jeg har sett. Risen svir seg aldri for meg lengre - jeg rører så vidt rundt på risen et par ganger under oppkokingen.

Det jeg sliter med er at for mye vann fordamper for raskt, men det ordner seg med litt etterpåfylling.

Ris er svinaktig godt!

Endret av Daehli
Lenke til kommentar

Jeg har også prøvd litt boil-in-bag i det siste. Der er jo enkelt, men porsjoneringa passer ikke helt til meg. Til to personer blir 2 poser for mye og 1 for lite. Jeg liker å kunne dosere selv. Og helt rent blir nå ikke kasserollen etterpå. Man må jo sveipe over den med børsten en gang. Akkurat som om man koker ris løst i kasserollen på riktig måte. Når risen har blitt helt over på tallerkenen eller i en serveringsbolle så fyller man vann i kasserollen. Når man er ferdig å spise så sitter restene så løst at man bare trenger et sveip med børsten for å få den ren.

Riskoker har jeg derimot aldri prøvd. Har ikke lyst til å kjøpe en sånn heller siden jeg ikke har noen god plass å ha den på kjøkkenet.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg riskoker for et par uker siden og må si jeg er veldig fornøyd med den. Det greie er at den er så enkel å operere; man kan sette på risen, tar ett minutt, la den stå for seg selv i 20 minutter, og man har perfekt ris. Dessuten holder den risen varm i noen timer.

Har ikke verden største kjøkken, men man finner alltid plass til en såpass nyttig duppedings :)

Endret av andesam
Lenke til kommentar

Når jeg koker ris, så måler jeg opp ris og vann i en romslig ildfast glassform med lokk. Den setter jeg i min uunværlige Panasonic Genius mikrobølgeovn og velger programmet "Ris" og trykker start. Resten (tid/effekt) gjør maskinen. Så kan jeg gjøre noe annet mens jeg venter på 5 pip som indikerer at det er ferdig.

Bruker Basmatiris som jeg kjøper hos min lokale frukt og grønt-sjappe (5kg=70kr).

Lenke til kommentar
Simen1: Bruker boil-in-bag her i huset! Risen brenner seg ikke, risen koker fritt inni posene og kjelene er like rene* etter bruk som de var før bruk. :)

Edit: *rene.

9638485[/snapback]

Bruker boil-in-bag jeg også, det er genialt. Enkelt å smaker like godt. :)

Og jeg klarer å lage vanlig ris uten å brenne den men boil-in-bag er enklere, lenge leve latskapen.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Leser at mange bruker Boil in a bag og andre dyre merker. Blir ikke dette veldig dyrt i lengden?

Kjøper alltid min ris fra lokale invanderen (basmati).

Min metode er som følger (jeg har til dags dato aldri klart å svi risen):

1. 2x mengde vann for ris

2. sett på plata på max og ha i ris og vann

3. når vannet begynner å koke, sett plata på 3 (6 er maks på min) og ha på lokk

4. rør litt forsiktig i begynnelsen, ikke mye og absolutt ikke etter risen har "tatt form" med små bobler, bare sørg for at det er gjevnt.

5. ganske nøyaktig 17 minutter senere skal du ha perfekt ris. Ta av lokket av og til og se til at det er nok vann.

For enda bedre resultater kan skylle risen i vann i 10 min før koking.

Mens risen koker er det bare å lage resten av middagen, 17 min er ganske passe med tid for meg.

Lenke til kommentar

Med 30,- for 8 poser eller hva nå Toros BIB koster er det en del dyrere i prosent enn det jeg brukte før som var en 4kg sekk til 35,-, men i kroner tror jeg dette betyr at prisen går fra én krone til 3.75,- per porsjon, noe som enkelheten absolutt er verd for meg på dette øyeblikket.

Sporveiskortet koster meg f.eks 24,- dagen, en middag på jobben koster meg 45-55,-, kjøttet jeg spiser til risen koster gjerne 20-50,-, så de ekstra tre kronene den dyrere risen koster meg vil nok ikke ha en merkbar påvirkning på økonomien min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...