Gå til innhold

HTPC av spon. Kritkk og innspill på tegning ønskes

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er snart ferdig med The Chipboard Dream og er klar for en ny utfordring, nemlig HTPC til å ha i stua.

Ønsker kritikk på tegningene mine!

post-75844-1191435406_thumb.jpg

Den er ganske dyp, men det tror jeg at jeg kan klare å redusere en del. Ellers er målene på tegningen innvendige mål. Jeg skal bygge av 12 mm spon.

Det blå i forkant er jeg litt usikker på. Det er svakt gjennomsiktig plexi med en blå kald katode på innsiden. Dersom jeg ska ha det der, skal det iallfall være bryter på slik at jeg kan ta det av og på. Tenkte det kunne vært en fin detalj slik at det ikke bare blir helt sort.

På venstre side av DVD-rommen vil jeg ha av-/på-knapp. Kunne tenke meg en litt stor en, og ikke bulgin-/bilxtra-knappene. Det optimale ville vært en plexibit som er lakkert i lik farge som fronten, bortsett fra en liten ytre sirkel som kan lyse blått. Spørs om jeg får det til. Kunne blitt fint, iallfall :) Litt slik som på Samsung(?)-TV-ene.

På høyre side av DVD-rommen vil jeg ha en luke jeg kan åpne for å få tilgang til kortleser, USB, Front Audio, osv.

PÅ undersiden og lite synlige, vil jeg ha brytere for eventuelle katoder.

På toppen vurderer jeg en bZerk-vifte på 250 mm for å skifte ut luften inni kassa. Blir kanskje litt lite med bare CPU-kjøler som roterer på luften.

Jeg vurderer også å lydisolere med isolasjon på 1 mm fra biltema. Dette vil isåfall gå ut over størrelsen på kassen (som jeg helst vil ha ganske liten).

I tillegg ønsker jeg fjernkontroll og VDF-skjerm fra Vendur til å betjene Win XP MCE.

post-75844-1191435822_thumb.jpg

Harddisk vil bli plassert i o-ringer ved siden av DVD-rommen. Som dere kanskje ser, burde det være rom for å gjøre den mindre dyp, noe som kan være en fordel i disse flatskjermtider.

Forslag til ting jeg bør ha med? Forslag til utforming av bryter? Hjelper det med isolasjon? Andre ting? Setter pris på innspill!

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut dette! Finner egentlig ikke så mye som kunne vært bedre. :thumbup:

Angående knapp; du kunne satt en blå diode i midten av en rund plexibit og lakkert over, bortsett fra en stripe ytterst. Da ville dioden lyse ut i kanten uten at du ser den direkte. ;)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Ja, det var noe slikt jeg hadde tenkt meg. LED blir jo også mye bedre enn en katode som jeg tenkte først. Men problemet er jo hvordan jeg skal klare å maskere en liten stripe ytterst ... Idé? Blir jo ikke akkurat en veldig pen sirkel ved å maskere med maskeringstape ...

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Måtte isåfall klippet ut en sirkulær bit av en doppeltsidig tape, men det kunne jo funke om jeg finner en rund gjenstand med passe diameter. Biten må pusses for at lakken skal sitte, men det blir kanskje bare stilig med forsiktig frostet plexi? Lyset blir da mer spredt og dessuten ikke like blendene.

Etter diskusjon med DJ_oivind har jeg kommet frem til at jeg heller tar led istedenfor katoder på den lille avlange åpningen.

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...