Gå til innhold

[Løst]VLC og styring av subtitles/undertitler


el_cash

Anbefalte innlegg

Er vant med BS.Player og å tidsforskyve subtitles ("subtitle time correction") ved hjelp av Ctrl+Left og Ctrl+Right. Dette er veldig hendig hvis man spiller av noe der subtitles er ute av sync.

 

Prøver meg nå frem med VLC, men kan ikke finne noen tilsvarende måte å synce subtitles. Noen som vet om man kan gjøre dette i VLC?

 

En annen ting; hvis man kan synce subs med VLC, finnes det noen hendig måte å lagre subsene med ny tidskorrigering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjere det i VLC ogso, om eg forstår rett. Hurtigtastane er Ctrl + H og Ctrl + J. Du kan endre hurtigtastane om du vil det, ved å gå inn i innstillingane (View --> Settings), og sjå under Grensesnitt --> Hotkeys. Du må hake av for «Advanced options» nede til høgre, og då vil du finne «Subtitle delay up/down» i lista.

 

Det andre spørsmålet ditt har eg ikkje peiling på.

Lenke til kommentar

Ah, glimrende, der var det mange hendige innstillinger - og akkurat hva jeg var ute etter! Thanks!

 

Litt synd det ikke er noen hendig måte å lagre de innstillingene man gjør med subsene i farten. Har ikke funnet noe program som kan gjøre det på en enkel måte. Eneste mulighet er egne subs-editorer, som ikke akkurat er enkle og brukervennlige nok til å gjøre det mens man ser en tilfeldig film...

Lenke til kommentar
Uff, får det ikke til jeg! Teksten henger litt etter lyden\snakkinga skal jeg da trykke på ctrl+h eller ctrl+j ?

Altså, hvis den henger etter er det h eller j jeg skal trykke på for å få den rett?!

9601500[/snapback]

 

Tja, nå har jeg forandret til annen hurtigtast (ctrl+left og ctrl+right). Men hvis du får opp en tidsindikator når du trykker kombinasjonen, så vet du i det minste at du har korrekt kombinasjon. Det er imidlertid i millisekunder du forandrer (hvis jeg ikke husker feil), så trykk og hold nede til feks 3000 millisekunder (eller tre sekunder, om du vil), så vil du få en rimelig god idé om du har flyttet teksten i riktig retning. :)

Lenke til kommentar
Uff, får det ikke til jeg! Teksten henger litt etter lyden\snakkinga skal jeg da trykke på ctrl+h eller ctrl+j ?

Altså, hvis den henger etter er det h eller j jeg skal trykke på for å få den rett?!

9601500[/snapback]

 

Tja, nå har jeg forandret til annen hurtigtast (ctrl+left og ctrl+right). Men hvis du får opp en tidsindikator når du trykker kombinasjonen, så vet du i det minste at du har korrekt kombinasjon. Det er imidlertid i millisekunder du forandrer (hvis jeg ikke husker feil), så trykk og hold nede til feks 3000 millisekunder (eller tre sekunder, om du vil), så vil du få en rimelig god idé om du har flyttet teksten i riktig retning. :)

9602154[/snapback]

 

Ok, så når jeg vil at teksten skal komme lengre fram i filmen må jeg trykke på j for å få flere sekunder?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Gammel tråd, men likevel. Når jeg syncer underteksten med hurtigtastene på VLC, så funker det bare en liten stund, fordi avstanden mellom lyd og tekts blir bare større og større utover i filmen! F.eks: Etter 1 min så var teksten 5000ms,5 sek, for sein, mens etter 10 min var teksten 30 000ms, 30 sek, for sein! Hva kan gjøres?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...