Gå til innhold

Kjøpt hdd,hvordan skal få den til å funke?

Anbefalte innlegg

hei, jeg var å henta hdd som jeg kjøpte.. https://prisguiden.no/product.php?productId=60818

jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få den til å funke..

har satt inn sataporten eller hva det heter.. men jeg fant ut at man kunne sette inn 3 forskjellige ting i hdds.. jeg så litt rundt inni PC-en og fant ut at jeg hadde alle gangene til å sette det inn i hdd

det er SATA jeg har og det er SATA disk, men er usikker på hvordan jeg skal få den til å funke..

og jo, harddisken begynner å "jobbe" eller den starter å kjøre, men får den ikke opp..

hva skal jeg gjøre? noen som gidder å guide meg litt fra.. kan prøve å ta bilde så dere skjønner hva jeg mener med 3 forskjellige ting å sette inn, men det må bli litt senere.

takk til alle som prøver å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken har tre kontakter - en til data og to til strøm. Du skal nok bare bruke en av strømkontaktene av gangen - enten 4-pins molex eller den lange SATA-strøm-kontakten.

Windows skal i utgangspunktet finne disken automatisk, men det kan hende du må inn i disk management for å initialisere den. Høyreklikk min datamaskin og velg behandle. Finn diskbehandling og se i listen over disker (nedre halvdel på høyre side). Høyreklikk på disken uten partisjoner og velg enten initialiser/formater eller ny partisjon.

Det kan hende menyvalgene varierer litt. Jeg sitter på Vista og der er ting litt anderledes.

Lenke til kommentar

har prøvd å gå inn på diskbehandling, men dette er alt jeg får opp:

http://bildr.no/view/108509

harddisken jeg har kjøpt og satt inn er på 1TB

Har du brukt begge strømkontaktene så finner du den i hvertfall ikke :p

9597365[/snapback]

hvorfor ikke? kan være at jeg kobla i begge 2 når jeg fikk den.. kan den bli ødelagt av det? har ikke i begge nå lenger, men hadde det en gang bare..

Endret av loevl
Lenke til kommentar

Har sett noen disker med en lapp som sier at begge strømkontaktene ikke må brukes samtidig. Vet ikke om det fører til at den blir ødelagt.

Du må sjekke i BIOS at SATA er enabled. Prøv eventuellt andre SATA kontakter.

Hvis disken ikke vises i BIOS så er det heller ikke sjangs for å finne den i Windows.

Lenke til kommentar

åpna PC-en og så på hdd, måtte da skru opp PC-en, men uansett, stod i LITEN skrift.

warning noe om å bruke begge sata strøm hulene eller noe kan skape uønska resultat.

for å sjekke i bios så må jeg starte maskinen på nytt og så trykke f12 eller f2?

isåfall sliter jeg litt.. pga tastaturet "starter" ikke når jeg skrur på maskinen.. funker ikke får jeg kommer til innloggingen

Endret av loevl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...