Finholt Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Aller først bare viser jeg til denne tråden under lagringsmedier: "Raid 0 med to partisjoner fra hver sin disk?" For å gjøre den delen av historien kort slik at du/dere ikke trenger å lese den tråden): Systemet er satt opp som følger:Starte opp PC-en der CD-en som fulgte med hovedkortet stod i. Der fikk jeg valg om å legge inn drivere på diskett, og laget en diskett med raid drivere til XP. Starta på nytt, gikk inn i bios, enebla raid generelt og for de to sata portene jeg skulle bruke. Starta på nytt, trykka F10 for å sette opp de to diskene i raid 0 og sette de til boot. Starta så på nytt med XP CD-en inni, trykka F6 helt i starten slik at jeg kunne få lagt til raid driverne, fikk lagt inn de og lagt inn XP og alt funka fint, har lagt inn flere progs nå etterhvert. Nå får jeg som regel blåskjerm ved oppstart. Det hender seg det går greit, går bra kanskje mellom 1-2 av 10 ganger. Alt går som vanlig, får opp skrivebordet og den driver og laster inn litt forskjellig, og så kommer dette: (blåskjerm) 1024x768 Deretter booter den på nytt, og slik går det enten til jeg stopper det, eller til det faktisk funker en gang. Og om det holder så funker sjelden tastatur og mus. Det skjedde en gang at den begynte å kontrollere seg sjøl, fjerna noe drit sjøl, men det hjalp ikke. Dette skjedde på påloggingsskjermen til XP, før en får logga på, og alt ble viste med kvit tekst i av sånn kode skrifttype (på den lyseblå xp-bakgrunnen), men som sagt, hjalp der og da til neste oppstart, men nå er det like dann igjen. Da jeg sleit med å få lagt inn raid drivere til XP i starten (fordi jeg ikke visste hvordan), og jeg bare hadde satt harddiskene i raid i bios og jeg starta opp med windows CD-en i, så kom en lignende blåskjerm (fordi raid driverne til xp ikke var lasta inn). Windows laster først inn en rekke drivere selv, og om man tasta F6 i starten så fikk man valg om å legge inn noe ekstra via diskett. Hvis jeg ikke hadde gjort det, så kom en lignende blåskjerm opp, men da konkretiserte den at det gjaldt disk eller disk kontroller, og de kodene var kanskje noe annerledes. Det siste jeg kan huske jeg gjorde før det klikka, var at jeg lasta ned noen oppdateringer. Det var WMP 11, og noe greier til Office, samt en .NET Framwork 1.1 hotfix. Den hotfix'en fant jeg og fjerna igjen, men like dann. Er det noe med raid greiene som gjør at det kræsjer litt? Jeg har lagt merke til at det hender seg det kommer en litt ufin lyd fra diskene en sjelden gang iblant. Jeg vet ikke om det er fra kun den ene eller om det er fra begge, men det er en slags hakke/skippe lyd. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare, men kan virke som at det er når den skal aksessere disken eller noe slikt. Men dette vet jeg ikek for sikkert altså. Er i såfall det normalt, eller er det en feilindikasjon i såfall? Noen måte å sjekke det på? Ellers, forslag? Jeg vet ikke hvor mye nyttig info jeg har kommet med, men bare spør isåfall! Takker for all hjelp jeg kan få! Endret 28. september 2007 av Finholt Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Ser at ingen har svart på denne posten. Her er et par ting du kan prøve ut. De vil nok ikke løst problemet, men vil kanskje hjelpe deg å avgjøre om det er raid diskene som er problemet eller ikke. *Du har sikkert lest http://support.microsoft.com/kb/329293 *Hvis du har en del ram, prøv å disable swapfila i windows. (evt. sett swap fila til en ikke raid disk eller en usb minnepenn). Oppstår feilen fortsatt? *Oppstår feilen hvis du ikke kjører raid? (kanskje litt mye jobb å teste ut dette...) *Du har kjørt "chkdsk /f /r" ? Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Takk for respons! *Du har sikkert lest http://support.microsoft.com/kb/329293 9598001[/snapback] Nå har jeg det, dette er ikke prøvd, men skal gjøre det når jeg kommer på hybelen igjen. Men, "display adapter driver", er det drivere til skjrmkortet eller til skjermen? Det fulgte med noe kalibreringsprogramvare med skjermen, kan dette krasje med drivere til grafikkortet? *Hvis du har en del ram, prøv å disable swapfila i windows. (evt. sett swap fila til en ikke raid disk eller en usb minnepenn). Oppstår feilen fortsatt? Vil tru jeg har nok minne ja (2GB), men da trenger jeg nok litt veiledning til hvordan jeg skal gå fram. Internt har jeg ikke annet enn de to raid-diskene. Har USB-penn, evt. ekstern HD (usb). Men jeg kan sjekke opp punkt én her først. *Oppstår feilen hvis du ikke kjører raid? (kanskje litt mye jobb å teste ut dette...) Dette blir eventuelt siste utvei om jeg ikke får det til ellers.. *Du har kjørt "chkdsk /f /r" ? Det aner jeg ikke en gang hva vil si , så der er svaret nei.. Hva vil det si? Systemet: Hovedkort: Asus P5N32-E SLI PLUS Prosessor: Intel Core 2 Duo E6750 RAM: 2x BallistiX PC6400 1024MB CL4 Grafikk: Asus GeForce 8600GT Silent Harddisker x2 (raid 0): Seagate Barracuda Endret 29. september 2007 av Finholt Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Disable swap fil: 1. trykk høyre museknapp og velg "egenskaper" på "min datamaskin" ikonet. 2. Velg "Avansert" bokmerket, trykk så "Instillinger" under "Ytelse". 3. Velg "Avansert" bokmerket, trykk "Endre" under "Virtuelt minne". chkdsk: 1. velg "kjør" fra startmenyen. 2. skriv "cmd" og trykk enter. 3. skiv "chkdsk c: /f /r" i det sorte vinduet som poppet opp. Displayadapter driver er driveren til skjermkortet. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) 680I ja for se om jeg kan hjelpe litt. Stop 0x00000050 or PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA - This message occurs when you install a faulty or incompatible device driver or a driver for a system service. Uninstall the newly installed device or service, obtain the correct driver for your version of Windows. Sjekk drivere. http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board...SLanguage=en-us Minne guide som jeg har lagd. Følg den dette må være riktg på 680i. Det er link til raid setup der og. Kjør denne. http://www.hdtune.com/ Sjekker ytelse og feil. Når bluscreen skjer husk tidspunkt. Så gå in her. Start-kjør-eventvwr.msc(enter) Se etter rød-gul ikon på tidspunt bluescreen skjedde. Dobbelklikk se om det er info gjerne et filnavn. Da kan vi finne hvem driver det er snakk om. For og lagre dette til en fil. Gir mere info om hvor feil kommer fra. Kontrollpanel-system-avansert-oppstart og gjenoppretting Systemfeil Ta bort hake start på nytt. liten minnedump. %SystemRoot%\Minidump Blir largret c:\windows\minidump Disable swap fila som nevnt. Så defragmere(restart) Opprett sideveksel fil igjen(swap fil eller pagefile.sys som den heter) Noen program og spill må ha den. Endret 29. september 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Tusen takk for all hjelp! Jeg kom tilbake til hybelen for litt siden. Det første jeg gjorde var å slå på PC-en. Det endte med blåskjerm de fire første bootene, den femte gangen gikk det bra. Da tok jeg og avinnstallerte kalibreringsverktøyet som fulgte med skjermen. Dette het Forte Manager. Da det var avinnstallert kjørte jeg omstart (krevdes), og denne gikk smertefritt. Jeg avventer litt før jeg går på det som er nevnt her, gir tilbakemelding! Igjen, tusen takk! Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 1. chkdsk /f /r --- gjort --> ingen feil på diskene 2. eventvwr.msc --- gjort --> ingen feil vist i "crash-tidspunkt" 3. Kontrollpanel-system-avansert-oppstart og gjenoppretting --- Systemfeil ------ Ta bort hake "start på nytt". liten minnedump. %SystemRoot%\Minidump ------ ikke gjort 4. disable swap-fil --- Disable swap fil: ------ 1. trykk høyre museknapp og velg "egenskaper" på "min datamaskin" ikonet. ------ 2. Velg "Avansert" bokmerket, trykk så "Instillinger" under "Ytelse". ------ 3. Velg "Avansert" bokmerket, trykk "Endre" under "Virtuelt minne". ------ ikke gjort 5. Du har sikkert lest http://support.microsoft.com/kb/329293 ---gjort!! Driveren som var på CD-en som fulgte med kortet hadde versjon 158.19 for 2k/xp. Da jeg klikka på "oppdater driver" under maskinvare, fant den ikke noen ny versjon. På nettsiden til asus fant jeg i dag versjon 162.18, og har akkurat lagt inn denne. Den fant jeg her: "Download" --> Drivers --> søk på "16218". Én for 2k/xp og egen for xp64. Har hatt tre omstarter på rad uten blåskjerm, så det lover godt. Venter en stund til før jeg evt. setter tråden som løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå