gxi Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Noen som vet mer eller mindre sikkert svaret på følgende: Er det lov å montere ekstralys for fjernlys, og deaktivere de originale lysene, eller lage kobling slik at kun ett av to par av fjernlys kan lyse samtidig. Bakgrunn: Jeg vil ha kraftigere fjernlys på bilen, dvs. jeg vurderer å putte på et par Hella Comet 200 Xenon. Disse er såpass kraftig at de tar over 70% av total lovlig lysstyrke (480lux/100%) for fjernlys, og med originalt fjernlys + originalt nærlys (teller det med?) blir det vel over 100%. Min kobling vil isåfall bestå av en bryter som man kan velge mellom hvert av lysparene, men ikke ha alle 4 tent samtidig. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Høres ut som den lovlige måten å gjøre det på. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Er nok ikke lovlig nei, grunnen er at du setter bilens orginale fjærnlys ute av funksjon noe som ville gitt stryk på en tenknisk kontroll. Dessuten nærlysene regnes ikke med i den samlede lysstyrken av fjærnlysene, så du kan trygt koble ekstralysene på normal måte. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Jeg spurte biltilsynet om bruk av vendebryter for noen år siden. Jeg fikk til svar at det gikk helt fint, så lenge det ikke var mulig å overskride 100%. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Planen min er å bruke såkalt "vendebryter" hvor jeg kan velge hvilket par som skal tennes, så såvidt jeg kan tenke meg går ikke det under definisjonen å sette de originale lysene ut av funksjon. Jeg har funnet både det ene og det andre med mine søk på nettet. Dvs. motstående opplysninger. De mest pålitelige kildene (bl.a har jeg lest litt igjennom lover og forskrifter) tilsier at det er lovlig. Btw. Er det noen som har noen erfaringer å dele om Hella Comet 200 Xenon? Er det verdt å betale 5000kr for et par? Leveres de originalt med 4500 eller 6000K? Endret 27. september 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Leo_: Akkurat det får stå for vedkommendes regning, du kan ikke koble ut bilens lykter til fordel for andre lykter, møter du opp på en EU kontroll eller blir stoppen i en teknisk kontroll med en slik kobling så får du påpakning om det blir oppdaget. Bilens eget lysutstyr skal fungere i henhold til regelverket, gjør det ikke det så er det en mangel. Endret 27. september 2007 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 At det fungerer holder vel at det er mulig å slå på, men da samtidig slokke ekstralysene? Tittelen min ble kanskje litt misvisende, men jeg mener altså en switchemulighet fra førerplass hvor det er mulig å switche mellom hvert lyspar. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Får jeg en bil inn for PK, som har vendebryter som lar føreren veksle mellom originale, og hjelpefjernlys, vil jeg ikke sette noe feil på det. Bilens orginale lys er fremdeles montert og kan betjenes etter ønske og etter min oppfattning også forskriftsmessig. Jeg forutsetter her da at bilens orginale fjernlys kan aktiveres fra førerposisjon under kjøring på et sådan vis at de ikke kommer i konflikt med gjeldene regler og typegodkjenning for den aktuelle bilen. Lenke til kommentar
joka Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 hvis de originale lyktene er av, og kun lys i ekstralysene som normalt sett er montert i midten vil dette bli en skummel bil å møte... kan forveksles med en motorsykkel. kanskje dette er lov hvis nærlysene står på når ekstralysene lyser.... brøytebiler har lov til å koble ut lyktene, da de uansett er gjemt bak plogen. ot å ha over 100% av det lovlige er uproblematisk etter det jeg har erfart. jeg har 3 ekstralys på min bil.. tar av en av de før pkk. jeg har blitt stoppet i teknisk kontroll og fått beskjed å ta av den ene... (jeg har for mye lys selv med 2 lykter men det bryr de seg ikke om) Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Men de originale nærlysene vil jo fortsatt lyse, og dermed blir man jo ikke tatt for å være motorsykkel, samme hvor tett man plasserer ekstralysene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Leste på arbeid i dag at biler nyere enn 1994 har ikke låv til å ha mere enn 75%, altså 360 Lux. Arket dette stod på var utsendt fra vegvesenet men var gammelt så det kan være mulig det er endret. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 hvis de originale lyktene er av, og kun lys i ekstralysene som normalt sett er montert i midten vil dette bli en skummel bil å møte... kan forveksles med en motorsykkel. 9595655[/snapback] Det er i såfall veldig feil bruk. Når to møtende kjøretøy er så nære værandre at avstanden mellom lyktene får noe å si, er de alt for nære til å benytte fjernlys. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) "4. Lykter eller refleksanordninger (unntatt på motorsykkel med sidevogn) som har samme funksjon og som det er to eller flere av, skal være montert i et like antall og parvis være plassert jevnhøyt, en på hver side og i like stor avstand fra kjøretøyets ytterste kanter. Lysene eller refleksene fra disse skal ha samme farge og tilnærmet samme lysstyrke. Lykter som har samme funksjon, må være koplet slik at de bare kan lyse samtidig." Endret 28. september 2007 av Autofil Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 To forskjellige par med fjernlys trenger ikke ha samme funksjon. De kan f.eks være innstillt til fo forskjellige lengder. Ene settet kan være for bruk over Dovre, altså der det er lange rettstrekninger og lite trafikk. Det andre settet har gjerne større spredning og egner seg best der strekkene ikke er så veldig lange. Sistnevnte er greiere å bruke overens med litt trafikk, siden man kan vente lengre før man blender ned for motkommende kjøretøy. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 To forskjellige par med fjernlys trenger ikke ha samme funksjon. De kan f.eks være innstillt til fo forskjellige lengder. Ene settet kan være for bruk over Dovre, altså der det er lange rettstrekninger og lite trafikk. Det andre settet har gjerne større spredning og egner seg best der strekkene ikke er så veldig lange. Sistnevnte er greiere å bruke overens med litt trafikk, siden man kan vente lengre før man blender ned for motkommende kjøretøy. 9597960[/snapback] Hvis jeg ikke tar feil er dette bare lov på tyngre kjøretøy. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Jeg tror nok lovens beskrivelse: "som har samme funksjon" ikke skiller mellom om fjernlysene lyser som "pencil-beam", eller sprer mye. Fjernlys er nok fjernlys. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 "Pencil beam" ekstralys er er ikke E godkjent bare så det er nevnt, mao ikke tilatt brukt på offentlige veier. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Autofil: Hvor/hvilken lov/forskrift er det sitatet hentet fra? Lenke til kommentar
superb Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Planen min er å bruke såkalt "vendebryter" hvor jeg kan velge hvilket par som skal tennes, så såvidt jeg kan tenke meg går ikke det under definisjonen å sette de originale lysene ut av funksjon. Jeg har funnet både det ene og det andre med mine søk på nettet. Dvs. motstående opplysninger. De mest pålitelige kildene (bl.a har jeg lest litt igjennom lover og forskrifter) tilsier at det er lovlig. Btw. Er det noen som har noen erfaringer å dele om Hella Comet 200 Xenon? Er det verdt å betale 5000kr for et par? Leveres de originalt med 4500 eller 6000K? 9590553[/snapback] Har disse lyktene, et sinnsykt bra lys av de. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 hvis de originale lyktene er av, og kun lys i ekstralysene som normalt sett er montert i midten vil dette bli en skummel bil å møte... kan forveksles med en motorsykkel. 9595655[/snapback] Med to frontlykter tett sammen ligner den vel mer på en traktor enn en motorsykkel, men både bil og traktor har jo parkerings/markeringslys som viser bredden på kjøretøyet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå