Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Grafikk og Bios problem på nybygd maskin.

Anbefalte innlegg

Har akkurat bygd meg en ny PC.

Følgende komponenter er brukt :

Hovedkort : FOX+ P35A

CPU : Core 2 Quad Q6600

Minne : Mushkin DDR2 4096MB EM2-6400

Grafikk : Club3D Geforce 8800GTS 320MB

Kabinett : Antec Performance One P182

Power : GIGABYTE ODIN Pro_800W

Brenner : SHS-183L

Disk : Samsung 500 GB

Koblet opp på en SyncMaster 930BF 1280x1204 60Hz

Operativsystem XP SP2 med alle oppdateringer

Maskinen ble bygd og installert uten noen problemer.

PROBLEM 1 - BIOS --> LØST

Det første problemet oppsto etter jeg hadde flashet bios på HK fra

6B3F1P19 til 6B3F1P26. Flashet fra dos, og Flash OK som status.

Etter det har jeg på hver oppstart blitt stående i POST med Bad Checksum, press F1 for Setup or F2 for load default and continue.

Presser F1 og går igjennom innstillingene, alt ser ok ut, lagerer og restarter. Alt fungerer ok. men på neste restart er det samme greiene igjen.

Noen gode forslag ?

Problem 2 - Grafikk i spill irriterer meg mer.

På enkelte spill, da spesiellt CS:Source, DOD:Source og Rainbow Six vegas sliter jeg med at grafikken blir smurt utover skjermen når du beveger deg, og til slutt ser jeg ingen ting. Samt når jeg står på statiske menyer med sort bakgrunn, kan jeg av og til få små hvite strek (Type -) som dukker opp og forsvinner (Nesten som på en gammel sort hvit film). Har testet forskjellige oppløsninger og lagt inn siste Nvidia driver men samme skjer hele tiden.

Heller ikke temp eller strøm synes jeg virker så helt ille. Her etter ca 1 time spilling av DOD :

screenshot003nk9.jpg

dodstrand0000zf5.th.jpg dodstrand0001ui5.th.jpg

Ingen problem når jeg snurrer film eller spiller fortress forever. Kjører også 3Dmark06 uten noe feil på grafikk. Score ligger på ca 10000.

Heller ingen merkbare problemer ved vanlig bruk på internett eller kontorapplikasjoner.

Noen kloke hoder der ute som kan peke meg i riktig rettning ?

Endret av Arcus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger til noen flere bilder.

Testet litt med BF2 , og der er grafikken egentlig helt ok. Men jeg får også der prikker / felt som kommer og går.

Prøvde å fange disse med mobilen min.

Her er noen grå felt som flytter seg rundt på skjermen :

clipboard01cp0.th.jpg

Og her har de blitt røde :

clipboard02ps6.th.jpg

Har også hatt ett tilfelle i CS:Source at maskinen hengte seg helt. Da så skjermen slik ut :

dsc00110un9.th.jpg

Er dette software rellatert, eller burde jeg prøve å reklamere på kortet mitt (7 dager gammelt), eller er det noe annet hardware messig som lager trøbbel ?

Lenke til kommentar

*Bump*

Ser ikke ut som noen har noen gode tips. Holder på å ta en backup nå.

Så får jeg teste en reinstall. Blir å teste med XP, Vista og Ubuntu 64, så får jeg i allefall konkludert med om det er software eller hardware relatert.

Lenke til kommentar

Svarer nok mest til meg selv, men mulig det kan være kjekt for noen andre likevell.

Installerte en Vista 32 på maskinen idag, la inn HK drivere og siste nvidia drivere.

Akkurat samme problem. I vistaen kun jeg se de hvite prikkene også i operativsystemet, og enda bedre når jeg startet DOD:source via steam.

For de som lurer på hvordan prikkene ser ut, ligger det en liten mobil video her : Mobilvideo av feil på skjermkortet

Så jeg må nok konkludere at det er noe gruff med skjermkortet eller hovedkortet

Skriver en mail til butikken idag, så får vi se hva de sier.

Lenke til kommentar

Samme feilen sonm du har på det siste bildet du har lagt ved her har jeg opplevd noen ganger i det siste også. Men her er det fordi kortet mitt kjører på aaalt for høy klokkefrekvens noen ganger når jeg skal spille litt store spill. Kjører det på 550/1800 på en 24/7 overklokk, men ligger på 650/2100 når jeg trenger mer effekt å gå på.

Det hender det kommer slike firkanter på hele skjermen når jeg spiller, men jeg har funnet ut at å Alt+Tab inn og ut av spillet løser problemet.

Vet ikke om ditt kort er overklokket eller ikke, men er det originalt ville jeg sendt i retur.

ved overklokking står man til ansvar selv naturligvis :p

Lenke til kommentar

Kortet er orginal og har gitt samme feil siden første gangen jeg startet maskinen etter jeg hadde bygd den.

Evrest sier følgende om kortet :

Skjermkort nVIDIA GeForce 8800 GTS (p356)

BIOS versjon 60.80.18.00.02

GPU klokkehastighet (Geometric Domain) 513 MHz (orginal: 513 MHz)

GPU klokkehastighet (Shader Domain) 1188 MHz (orginal: 1188 MHz)

RAMDAC klokkehastighet 400 MHz

Minnebuss egenskaper

Bustype GDDR3

Busbredde 320-bit

Virkelig klokkehastighet 792 MHz (DDR) (orginal: 792 MHz)

Effektiv klokkehastighet 1584 MHz

Båndbredde 61.9 GB/s

nVIDIA ForceWare Clocks

Standard 2D GPU: 513 MHz, Minne: 792 MHz

Low-Power 3D GPU: 513 MHz, Minne: 792 MHz

Performance 3D GPU: 513 MHz, Minne: 792 MHz

Vet ikke om det sier noe mer for noen ?

Lenke til kommentar

Ny bios ute igjen, så jeg flashet til 6b3f1p28.

Dette løste problemet med bad checksum under post.

Når det gjelder skjermkortet har jeg nå testet alle triksene jeg kan, men kommer ikke noe nærmere en løsning.

Venter på tilbakemelding fra nettbutikken jeg kjøpte fra, regner med jeg får sende det i retur.

Endret av Arcus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...