Gå til innhold

trenger hjelp ver data spill utdaning

kpsoppen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er det flere som har spurt om. Quoter meg selv... :)

Kan egentlig bare råde deg til å få deg en bra utdannelse. En bachelor- eller mastergrad, og gjerne innen spillrettede emner som programmering, 3d/animasjon, tegning/kunst, eller spilldesign. I tillegg burde du drive med spill på fritiden. Lag verdener (levels) i UnrealEd, skriv ned ideer til spill du har hatt i bakhodet en stund, programmér små spill, lag 3d-modeller, etc. Fordyp deg i noe du interesserer deg ekstra mye for. Dette viser at du gidder å gjøre noe utover det skolen krever av deg.

I tillegg er det bra å ha kunnskap om alle typer spill - ikke lås deg fast til en spesiell spillsjanger. Lær deg hva som er bra gameplay - og hvorfor det er nettopp det. Les bøker. Lær deg så mye du makter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Dette er det flere som har spurt om. Quoter meg selv... :)

Kan egentlig bare råde deg til å få deg en bra utdannelse. En bachelor- eller mastergrad, og gjerne innen spillrettede emner som programmering, 3d/animasjon, tegning/kunst, eller spilldesign. I tillegg burde du drive med spill på fritiden. Lag verdener (levels) i UnrealEd, skriv ned ideer til spill du har hatt i bakhodet en stund, programmér små spill, lag 3d-modeller, etc. Fordyp deg i noe du interesserer deg ekstra mye for. Dette viser at du gidder å gjøre noe utover det skolen krever av deg.

I tillegg er det bra å ha kunnskap om alle typer spill - ikke lås deg fast til en spesiell spillsjanger. Lær deg hva som er bra gameplay - og hvorfor det er nettopp det. Les bøker. Lær deg så mye du makter.

Lykke til!

9583859[/snapback]

Jeg studerer ikke spillutvikling selv, men her er noen tips..

Alt. 1:

Send en mail til f.eks. Funcom og spørr!

Alt. 2:

NTNU bygger for tiden opp eget fagfelt innen spill. Så jeg tror de har opprettet (eller kommer til å opprette) studieretninger/studier innenfor temaer relatert til spill..

Alt. 3:

På UiO (som jeg går på) har de ingen egne studier relatert til spill, men sjekk ut:

- Bachelor Informatikk

- Profesjonsstudiet Informatikk - Informasjons- og interaksjonsdesign

- Profesjonsstudiet Informatikk - Simulering og visualisering

- Bachelor Digitale medier

- Bachelor Matematikk, informatikk og teknologi - Computational Science

Noen aktuelle fag på UiO:

- MAT1120 - Lineær algebra

- INF3320 - Metoder i grafisk databehandling og diskret geometri

- MEST2724 - Dataspill i et mediekomparativt perspektiv

- INF1040 - Digital representasjon

- MAT1030 - Diskret matematikk

- INF2220 - Algoritmer og datastrukturer

Det kan være en mulighet å ta 2 semestre i f.eks. Asia med rene spill-fag som en del av graden sin ved UiO... :thumbup:

Endret av ashore
Lenke til kommentar
Nith Spilldesigner. Nå vet ikke jeg hvor bra den skolen er, men er værtfall det du søker

9559305[/snapback]

Er nå fornøyd jeg, er vel en 6-700 studenter ved skolen nå.

Samboeren tar spillutviklingsstudiet nå (mens jeg tar webutviklings-retningen) og hun har fag som C++, .NET, matte, fysikk o.l. En av de første obligene de har nå er å lage "snake", høres egentlig interresant ut. :) (forruten at jeg ikke er fan av matte o.l)

Lenke til kommentar
ville ikke satsett på det.

9609646[/snapback]

Ville ikke satset på Noroff?

Da kan jeg bare si at jeg er student ved Noroff og er faktisk ganske fornøyd med dem. Går forøvrig 3D Design og Animasjon. Skal bli Bachelor i 3d games design. Kjempespennende. Gå på Hjemmesiden dems og ta en titt på det elevene har laget :)

Skolen anbefales på det varmeste fra min side.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i dag på Funcom og kan fortelle deg at det er veldig vanskelig å få jobb som spilldesigner her.

det er en stor fordel om du kan noe programmering og har kjennskap til div. utviklerverktøy. Nå er jeg ikke helt sikker på hva dere lærer på spilldesigner linjer rundtomkring, men jeg vet at høyere utdanning innen IT er foretrukket. + Du må kunne masse om spill.

Selv skal jeg slutte i Funcom når Conan er ferdig. For meg er det en hobby som ble en jobb, og etter 4 år er det på tide å prøve noe nytt og heller gå tilbake til data som en hobby.

Spør meg gjerne om du vil vite mer om spill industrien.

Lenke til kommentar
Jeg jobber i dag på Funcom og kan fortelle deg at det er veldig vanskelig å få jobb som spilldesigner her.

det er en stor fordel om du kan noe programmering og har kjennskap til div. utviklerverktøy. Nå er jeg ikke helt sikker på hva dere lærer på spilldesigner linjer rundtomkring, men jeg vet at høyere utdanning innen IT er foretrukket. + Du må kunne masse om spill.

Selv skal jeg slutte i Funcom når Conan er ferdig. For meg er det en hobby som ble en jobb, og etter 4 år er det på tide å prøve noe nytt og heller gå tilbake til data som en hobby.

Spør meg gjerne om du vil vite mer om spill industrien.

9610495[/snapback]

Selv om jeg ikke er OP så spør jeg gjerne... :)

Jeg går nå spillprogrammeringslinje hos NITH, jeg ender opp med en bachelorgrad i dette, hvor fokus står på C++ programmering, samt fysikk og matte nødvendig for å kunne lage et faktisk spill.

Så, over til spørsmålet mitt:

Hva vil du si trengs for å kunne få en jobb som spillprogrammerer (design er ikke helt min greie, men jeg elsker å programmere) her til lands?

Jeg og andre studiekompiser har lekt med tanken på å starte vår egen bedrift, men skulle den drømmen ikke gå i oppfyllelse, er jeg på jakt etter jobb.

Har du noen tips?

Over til OP:

Jeg går på NITH, dog jeg går programmerings-versionen av det du leter etter (antar jeg), skal de starte opp en spilldesignlinje neste år, tror jeg. Denne kommer til å fokusere på bruk av 3D Studio Max, mer vet jeg ikke.

Lykke til, og bare send meg en PM hvis du (eller andre) lurer på noe om NITH, det er en super skole, og vi storkoser oss. :)

Lenke til kommentar

Hva vil du si trengs for å kunne få en jobb som spillprogrammerer (design er ikke helt min greie, men jeg elsker å programmere) her til lands?

Jeg og andre studiekompiser har lekt med tanken på å starte vår egen bedrift, men skulle den drømmen ikke gå i oppfyllelse, er jeg på jakt etter jobb.

Har du noen tips?

Lær deg mer enn c++. Som f.eks. phyton og SQL bra. Access er også greit å kunne siden en del av designertoolene er basert på det.

Det er nesten alltid bruk for all-round programmerere her

Lenke til kommentar

Har du noen tips?

Lær deg mer enn c++. Som f.eks. phyton og SQL bra. Access er også greit å kunne siden en del av designertoolene er basert på det.

Det er nesten alltid bruk for all-round programmerere her

9611384[/snapback]

Takk for kjapt svar :)

Sitter her i pausen i forelesningen nå, og dette var jo en hyggelig ting å bli møtt av.

Det du sier er at man har mulighet til å få jobb innen spillbransjen i Norge hvis du har en bachelorgrad (som jeg fortalte om) i spillprogrammering, samt god kunnskap i andre språk og i databasehåndtering?

Vil det da holde å kunne disse tingene utenom, eller må man ha en "grad" i det også?

(Sorry for at jeg hijacket tråden, men når man plutselig får sjangsen til å få gode svar anonymt fra spillbransjen i Norge må jeg bare røske tak i sjangsen med en gang.)

Forhåpentligvis kan dette være nyttig for andre å lese dette også :)

Lenke til kommentar

Mjoellnir er dev navnet mitt, så så veldig anonymt blir det ikke for meg i alle fall ;)

Det spørs veldig på hva du har lyst å jobbe med. Vi har flere forskjellige "professions" her som kodere/programerere, QA (testing og kvalitetssikring) og selve produksjonen som består av designere og world/gameplay designere. Designerne er igjen delt opp i quests, NPC, Items og scripting - som er det jeg driver med.

Programerere får mye lettere jobb enn designere.

En bachelorgrad gir deg en fordel når du søker, og kan sikkre deg et intervju.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Takk for kjapt svar, nok en gang. :)

Veldig spennende det du sier, vi får se hva som skjer.

Kos deg videre, og vit at vi alle sammen gleder oss til dere blir ferdig (med Conan, altså).

Hilsen flere av oss på NITH.

9612395[/snapback]

Som Mjoellnir her sier; en bachelorgrad kan sikre deg et intervju. Utdanning er veldig greit å ha. :) Stå på!

Mvh

Jørgen Djuve - Funcom

Lenke til kommentar
Mjoellnir er dev navnet mitt, så så veldig anonymt blir det ikke for meg i alle fall ;)

Det spørs veldig på hva du har lyst å jobbe med. Vi har flere forskjellige "professions" her som kodere/programerere, QA (testing og kvalitetssikring) og selve produksjonen som består av designere og world/gameplay designere. Designerne er igjen delt opp i quests, NPC, Items og scripting - som er det jeg driver med.

Programerere får mye lettere jobb enn designere.

En bachelorgrad gir deg en fordel når du søker, og kan sikkre deg et intervju.

Lykke til :)

9612268[/snapback]

Ikke lett å være anonym lengre er det Mjollnir ;)

Uansett til dere som lurer så kommer vi (NITH) til å ha stand på the experience i år så jeg og andre med studenter vil være der og svare på spørsmål om dere har noe å lure på :)

og ja en Bachelor hjelper men Master hjelper enda mer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...