Gå til innhold

Norges første nettavis med brukergenerert innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nå i samarbeid med Center for Citizen Media startet arbeidet med Norges første nettavis som kun skal bestå av brukergenerert innhold altså borgerjournalister.

Dette er Norges første (etter hva jeg og Center for Citizen Media kan se) nettavis som bare baserer seg på borgerjournalister.

Avisa skal tilby leserne leseverdig stoff som er seriøst, men som også vil romme skjeve blikk og annerledes vinklinger, gjerne med provoserende innhold.

Men "Vær Varsom Plakaten" skal selfølgelig følges.

Å bidra med stoff til avisa kan hvem som helst gjøre men du være åpen, raus og nysgjerrig, men samtidig uredd og ha et kritisk og freidig syn på samfunnet. Vi skal satse på kvalitet og utfordrer brukerne våre til å bidra med kvalitetsstoff til avisen.

Derfor trenger vi også en redaksjon, som vil ha til oppgave og sørge for at innholdet har en skriftelig standard.

Avisa skal kunne ha allt mulig slags nyheter, enten fra inn og utland eller lokalt.

Derfor lurer jeg på om noen vil hvere med på dette spenende prosjektet.

Enten som borgerjournalist eller moderator osv...

Lurer også på om dere har noen forslag til navn eller andre ting.

Endret av tubheiaboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er et interessant prosjekt men hvem er det som skal lage dette, videreutvikle og designe? Hvilket system skal brukes for publisering osv? Er alt dette ferdigutviklet?

Kim..

9525903[/snapback]

Publiseringsystemet er ennå ikke bestemt, men det står mellom PHPCow og Joomla med Ijoomla.

Webhotell og domene vil bli sponset.

Designet er ikke utviklet, ettersom det ikke har blitt bestemt hvilket system som skal brukes.

Endret av tubheiaboy
Lenke til kommentar
Er ikke greit å lage sitt eget publiseringssystem hvis det er plan at det skal bli en stor nettavis? :idea:

9525945[/snapback]

Joda, men har begrenset med penger til prosjektet.

Vis ikke noen ildsjeler her på diskusjon.no vil hvere med på prosjektet og utvikle en løsning da. :D

Lenke til kommentar

Det krever dyktighet og tid å utvikle et så avansert system. Ser f.eks webkaféen de har vel snart holdt på i et år. De er ikke ferdig enda. I det prosjektet sitter kanskje den største kompetansen i dette forumet. i alle fall til å begynne med gjorde det, det.

Kim...

Lenke til kommentar
Det krever dyktighet og tid å utvikle et så avansert system. Ser f.eks webkaféen de har vel snart holdt på i et år. De er ikke ferdig enda. I det prosjektet sitter kanskje den største kompetansen i dette forumet. i alle fall til å begynne med gjorde det, det.

Kim...

9526172[/snapback]

Ja, det er derfor jeg vil benytte meg av en allerede eksisterende løsning.

Lenke til kommentar
Denne idéen kom jeg på med for en stund siden, men IQ har tatt over det prosjektet

Søk etter digitalmagasinet her på forumet, kanskje dere skulle gå ilag å produsere to aviser?

9526212[/snapback]

Digitalmagasinet handler vel mest om teknologi, men denne borgeravisa vil handle om alle slags nyheter.

Har msnenen til IQ, men må forhøre meg med sponsorene og Center for Citizen Media, som fikk meg til å starte dette prosjektet om det er greit.

Meningen er at dette skal bli en uavhengig nettavis, det vanlige folk kan publisere nyheter og meninger og bli såkalte borgerjournalister.

Dessuten tror jeg ikke du var først med ideen, den første borgeravisa kom ut på nettet i 1999, og etterhvert har det blitt flere, men det er ingen ordentlige borgeaviser i Norge.

Endret av tubheiaboy
Lenke til kommentar
Lager du mat til flere personer under et selskap kan du kalle deg kokk

Nei nei og atter nei. Ikke hvis det ikke var en bestemors spøk, "og hvordan står det til med kokken heheheh?"

Dette blir det samme som å si at du er selger siden du har solgt noe på finn.no.

Alle disse begrepene er titler på profesjonelle stillinger man har i _ekte_ arbeid. Som man tjener penger på, når man er ansatt av noen. Det blir for dumt og forvirrende om man skal bruke disse begrepene i vildens sky.

Når du skulle søkt deg jobb i en avis og sier at du er journalist, så spør sjefen, og hvor har du jobbet? Så finner'n ut at du hverken har vært ansatt som journalist noe som helst sted, og heller har du ingen journalist utdannelse, mens det eneste du har gjort er å skrive innlegg på en side som lar vanlige folk skrive saker, så vil han tolke det du sa som en løgn.

Samme er det med Høyskolen. For å ha godkjent praksis som journalist fra før må du ha vært ansatt i avis, nettavis, fagblader eller tidsskrifter med fulltids stilling, altså i 8 timer hver dag, i minimum 6 mnd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Cetramarius: Borgerjournalistikk er et godt begrep. ABC Nyheter har bl.a. brukt dette begrepet på forfattere av sine borgersaker.

tubheiaboy: Kjedelig at dere skulle gå for Joomla eller whatever. Dette tror jeg dere skal få angre.

Ellers virker løsningen uferdig og uprofesjonell. Engelsk/Norsk skriker lite arbeid. Designet er rotete og fargene interessante, men lite gjennomført.

Og Brukeravisa.com? Brukeravisen.no <-

Lenke til kommentar
Cetramarius: Borgerjournalistikk er et godt begrep. ABC Nyheter har bl.a. brukt dette begrepet på forfattere av sine borgersaker.

tubheiaboy: Kjedelig at dere skulle gå for Joomla eller whatever. Dette tror jeg dere skal få angre.

Ellers virker løsningen uferdig og uprofesjonell. Engelsk/Norsk skriker lite arbeid. Designet er rotete og fargene interessante, men lite gjennomført.

Og Brukeravisa.com? Brukeravisen.no <-

9624481[/snapback]

hei du, det er ikke Joomla som brukes.

og ja er selv heller ikke helt fornøyd med siden.

Holder på med PHPCow og når jeg får lagt det ut vil siden få mer nettavis preg, fordi PHPCow er et publiserings løsning beregnet på nettaviser (nesten som escenic content engine) som mange av nettavisene i norge nå bruker.

Og .no domene det kommer!

Endret av tubheiaboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...