Gå til innhold

Kjedelig design ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du sier det veldig bra selv - det er en kjedelig side. Men du er ikke mer enn 13 år, og hvis du blir dyttet i riktig retning, så er det ikke tvil om at du kommer til å bli en god designer en dag. Har likevel en del viktige punkter du må være oppmerksom på før du fortsetter (skal prøve å være snill, siden jeg har fått litt kjeft på forumet i det siste):

 

- Dropp tabellbasert layout. Lær deg HTML og CSS slik at du klarer å kode det på egenhånd i Code View i Dreamweaver, og aldri bruk en WYSIWYG-editor igjen.

- Når du er fersk i webdesign bør du egentlig holde deg unna Javascript (vet at det er DW som har satt det inn på siden din, men nevner det likevel). Javascript er et utrolig nyttig verktøy når du kan HTML, CSS, serversidespråk og alt det der godt, men ikke før. Du bør vite om andre metoder å lage hover-effekter på enn Javascript før du leker deg med det.

- Har du høyreklikk-block på siden din? Jeg får ikke høyreklikket på siden din, og må bruke en egen funksjon i verktøylinja for å titte på kildekoden din. Aldri noensinne ha høyreklikk-blokkering på siden din, ingen i verden liker det, og de som vil hente noe fra siden din får uansett tilgang til det.

 

Av kommentarer på selve designet har jeg følgende:

- Dropp Comic Sans MS. Greit nok at alle Windows-maskiner har den, men den er ikke en av standardfontene som bør brukes på internett, og den er ikke pen å se på.

- Det ser ut som om du har klippet og limt script fra mange forskjellige nettsider og limt inn på din egen. Etter min mening bør dette unngås, og hvis du først skal ha tellere og slikt bør du lære litt grunnleggende PHP og lage din egen teller.

 

Det er generelt lite å kommentere på designet, men for å illustrere poenget mitt kan jeg komme med en kjapp sammenlikning:

* Interessant design

* Kjedelig design

Det er litt urettferdig å sammenlikne designet ditt med designet til en profesjonell designer, men poenget mitt er det samme:

- Du må lage en header

- Du må skifte temafont

- Du må lære deg HTML og CSS, og etterhvert PHP/ASP/etc.

- Du må lage en penere meny

- Du må konsentrere deg om marger og plassering av elementene på nettsiden din

- Du må lage et godt basisdesign i et program som Photoshop, deretter kode dette i HTML og CSS, og så legge inn innhold. Du må planlegge nettsiden din, og ikke bare gyve løs og designe mens du holder på.

- osv.

 

 

Håper dette var til hjelp, og håper at du kommer tilbake med et nytt og bedre design senere. :)

 

Edit: Dropp splash-skjermen også. Unødvendig og ikke spesielt nyttig heller.

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar
Du sier det veldig bra selv - det er en kjedelig side. Men du er ikke mer enn 13 år, og hvis du blir dyttet i riktig retning, så er det ikke tvil om at du kommer til å bli en god designer en dag. Har likevel en del viktige punkter du må være oppmerksom på før du fortsetter (skal prøve å være snill, siden jeg har fått litt kjeft på forumet i det siste):

 

- Dropp tabellbasert layout. Lær deg HTML og CSS slik at du klarer å kode det på egenhånd i Code View i Dreamweaver, og aldri bruk en WYSIWYG-editor igjen.

- Når du er fersk i webdesign bør du egentlig holde deg unna Javascript (vet at det er DW som har satt det inn på siden din, men nevner det likevel). Javascript er et utrolig nyttig verktøy når du kan HTML, CSS, serversidespråk og alt det der godt, men ikke før. Du bør vite om andre metoder å lage hover-effekter på enn Javascript før du leker deg med det.

- Har du høyreklikk-block på siden din? Jeg får ikke høyreklikket på siden din, og må bruke en egen funksjon i verktøylinja for å titte på kildekoden din. Aldri noensinne ha høyreklikk-blokkering på siden din, ingen i verden liker det, og de som vil hente noe fra siden din får uansett tilgang til det.

 

Av kommentarer på selve designet har jeg følgende:

- Dropp Comic Sans MS. Greit nok at alle Windows-maskiner har den, men den er ikke en av standardfontene som bør brukes på internett, og den er ikke pen å se på.

- Det ser ut som om du har klippet og limt script fra mange forskjellige nettsider og limt inn på din egen. Etter min mening bør dette unngås, og hvis du først skal ha tellere og slikt bør du lære litt grunnleggende PHP og lage din egen teller.

 

Det er generelt lite å kommentere på designet, men for å illustrere poenget mitt kan jeg komme med en kjapp sammenlikning:

* Interessant design

* Kjedelig design

Det er litt urettferdig å sammenlikne designet ditt med designet til en profesjonell designer, men poenget mitt er det samme:

- Du må lage en header

- Du må skifte temafont

- Du må lære deg HTML og CSS, og etterhvert PHP/ASP/etc.

- Du må lage en penere meny

- Du må konsentrere deg om marger og plassering av elementene på nettsiden din

- Du må lage et godt basisdesign i et program som Photoshop, deretter kode dette i HTML og CSS, og så legge inn innhold. Du må planlegge nettsiden din, og ikke bare gyve løs og designe mens du holder på.

- osv.

 

 

Håper dette var til hjelp, og håper at du kommer tilbake med et nytt og bedre design senere. :)

 

Edit: Dropp splash-skjermen også. Unødvendig og ikke spesielt nyttig heller.

9507930[/snapback]

 

Thanks;) Skal tenke på nytt design.. ;p

 

Edit: Hvorfor ikke bruke en WYSIWYG-editor? jeg syns det tar så lang tid å skrive i koden selv.. heh;)

Endret av chop1
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...