Gå til innhold

Netshop - hvor ble det av kundevennligheten?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har hatt store problemer med kundebehandlingen hos Netshop etter å ha fått en bærbar PC (NetBook CL56) med feil på touchpad.

 

Kort sammendrag:

Jeg har kjøpt en PC fra Netshop som aldri har fungert tilfredsstillende. Den har vært inne til reparasjon 3 ganger, hvor jeg den siste gangen krevde heving. Saksbehandling har tatt svært lang tid, og Netshop har vært vanskelige å få tak i.

 

Saken:

 

 

Kjøpte PC i mars 2005. Den hadde et problem som gjorde at når jeg satte maskinen i standby og vekket den igjen, sluttet touchpaden å fungere. Ettersom jeg på den tiden var i Sjøforsvaret, fikk jeg ikke sendt inn maskinen før august 2005.

 

Etter dette har jeg sendt inn maskinen 3 ganger. Den første gangen reinstallerte Netshop Windows, andre gangen byttet de chassis og tredje gangen ble det såvidt jeg vet ikke gjort noe mer enn å installere Windows på nytt. Hver gang jeg har fått maskinen i retur har jeg umiddelbart opplevd det samme problemet.

 

3. gang jeg sendte inn maskinen (juli 2007) krevde jeg heving av kjøpet. Det fikk jeg ikke, begrunnet med at det ikke fantes feil på maskinen. Etter å ha vært i kontakt med Forbrukerrådet fikk jeg høre at jeg uansett hadde krav på heving, grunnet urimelig lang behandlingstid. Før jeg sendte inn maskinen ble jeg bedt om å vente ettersom han som skulle se på den var på ferie, og når jeg sendte den inn tok det over 2 måneder før jeg fikk den tilbake.

 

Det første som skjedde når jeg skrudde på maskinen etter 3. gangs "reparasjon" (september 2007) var at Windows skulle bli installert fra et "halv-ferdig" oppsett, og under dette fungerte ikke touchpad i det hele tatt. Etter å ha installert drivere fikk jeg igjen det samme problemet med at touchpad ikke reagerte etter standby. Jeg installerte også Windows XP på nytt, la inn offisielle og oppdaterte drivere for lyd, wlan og grafikk, og opplevde de samme problemene som før.

 

 

 

Andre problemer med kundebehandlingen:

 

  • Han som har hatt saken har dratt på ferie flere ganger i løpet av den 3. gangen maskinen var innsendt. Her burde Netshop hatt rutiner for å få fortsette å behandle saken.
     
  • Jeg forsøkte å få maskinen sendt tilbake til meg 2 ganger, i over en måned, uten at noe skjedde. Til tider visste ingen på Netshop hvor maskinen befant seg.
     
  • Jeg ble -garantert- en oppringning etter å ha purret på maskinen, da jeg forsøkte å få den sendt tilbake og de ikke visste hvor den befant seg. Jeg ble aldri kontaktet, og da jeg selv ringte de fikk jeg beskjed om at jeg skulle bli oppringt neste dag. Dette skjedde heller ikke.
     
  • Nesten hver gang jeg har ringt Netshop, har det tatt lang tid (30-45 minutter) å komme frem hvis det i det hele tatt har vært noen på returavdelingen som kunne ta telefonen.
     
  • Det er flere ganger blitt påstått at maskinen er utenfor reklamasjonsrett, selv om saken begynte få måneder etter innkjøp, og jeg sendte en mail om at jeg hadde samme problemet før det var gått 2 år, hvor jeg så ble bedt om å avvente svar fra Netshop. Jeg har i tillegg et bevis på 3 års garanti, som tydeligvis ingen på Netshop vet finnes.

 

 

Slik saken står nå, har jeg en PC som ikke fungerer, som har vært sendt inn 3 ganger. Jeg ønsker heving av kjøpet så fort som mulig. Nå har jeg fått PC-en tilbake, og har sendt inn filmer til Netshop av PC-en som ikke fungerer. Vurderer å ta saken via Forbrukerrådet og evt. TV2 hjelper deg/Forbrukerinspektørene dersom saken ikke utvikler seg.

 

Har noen tidligere tråder som omhandler denne PC-en:

 

 

Ekstrem leveringstid fra NetShop (De begynte bra :) )

Rot hos NetShops retur (Fikk forresten høre at de ikke hadde oversikt over tidligere returer - er dette virkelig mulig?

Netshop og garanti (Viser at de mangler oversikt over lovverk og egne rutiner)

 

 

 

Noen synspunkter på denne saken?

 

 

edit: forsøkte å rydde litt opp i formatteringen

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er faktisk enig med deg med tanke på kundevennlighet. Bestilte en skjerm for snart en måned siden. Presiserte hvilken skjerm jeg skulle ha, og ba dem forsikre seg om at det var riktig skjerm.

 

Gjett hvilken skjerm jeg fikk? Joda, feil skjerm...

 

Har sendt skjermen tilbake, men siden har jeg ikke hørt noe. De har tydeligvis ikke fått den. Har etterlyst den et par ganger, uten at jeg får noe respons på returen min.

 

Gir gjerne en webshop en sjanse, men nå de bruker så utrolig lang tid, blir jeg forbannet.

 

sorry for min lille digresjon...

 

Vedrørende din sak, synes jeg det er helt sinnsykt at du ikke skal få hevet kjøpet. Det er latterlig elendig kundeservice på Netshop virker det som.

 

Det er litt morsomt når hva jeg får opp når jeg trykker på Netshop og retur:

"Den raskeste og beste returhåndteringen"

 

Synes bare du skal ta saken via forbrukerrådet med det samme, når Netshop ikke gjør som de er pliktige til.

Lenke til kommentar
Siden du har bestemt deg for å heve, samt har vært i kontakt med Forbrukerrådet, er det vel bare å sende krav til Forbrukerrådet til megling hvis ikke Netshop lar deg heve.

9499350[/snapback]

 

Jeg tror det kan være løsningen, men hadde håpet å slippe å ta det steget. Har egentlig ikke tid til dette i det hele tatt, men til nå har jeg brukt mangfoldige timer på saken. Har du (eller andre) gått gjennom Forbrukerrådet, og kan fortelle litt om hvordan det artet seg?

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Okey, prøver å spore inn igjen. Slik jeg ser det nå, har jeg tre alternativer:

 

1) Forbrukerrådet

2) FBI/TV2 Hjelper deg

3) Vente og se om Netshop løser saken (har sendt inn videobevis, så slik sett ligger ballen hos Netshop igjen)

 

Jeg har ikke lyst å bruke mye tid på dette, så alt. 2 er ikke så interessant med det første. Er det noen som har erfaringer med Forbrukerrådet, og kan fortelle om dette er en krevende prosess?

Lenke til kommentar

FBI/ TV 2 hjelper deg er en utbrukt trussel, og er du veldig heldig så hjelper dem deg. Uansett så ikke sats på disse programmene, sender mye useriøst her også.

 

Vente og tro at Netshop vil løse dette av seg selv, spesielt når de ikke vil gi deg heving, er å tro på julenissen. Kanskje det blir annerledes med denne tråden her.

 

Beste er å ta det til Forbrukerrådet. Ja, det kan være en lang prosess, men hvis du får medhold så stiller du sterkt.

 

Har personlig opplevd at psdata.no ga seg og ga meg et nytt kort etter at jeg sendte skaen til forbrukerrådet. De mente det kun var to års reklamasjonsfrist på skjermkort. Når jeg sendte en veldokumentert klage som inneholdt referanser til forarbeid, dommer, juridisk litteratur og til produsentens egen garanti (som var gått ut) så ga de seg. Skal understrekes at jeg ikke nevnte noe av dette før jeg sendte saken til forbrukerrådet.

 

Uansett så hvis du sender inn en klage så vil denne klagen bli registrert på firmaet. Får et firma nok klager på seg så blir det lettere for de som jobber der å danne seg et bilde av bedriften.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg har hatt store problemer med kundebehandlingen hos Netshop etter å ha fått en bærbar PC (NetBook CL56) med feil på touchpad.

 

Kort sammendrag:

Jeg har kjøpt en PC fra Netshop som aldri har fungert tilfredsstillende. Den har vært inne til reparasjon 3 ganger, hvor jeg den siste gangen krevde heving. Saksbehandling har tatt svært lang tid, og Netshop har vært vanskelige å få tak i.

 

Saken:

Kjøpte PC i .........

 

 

......  Har noen tidligere tråder som omhandler denne PC-en:

Ekstrem leveringstid fra NetShop (De begynte bra :) )

Rot hos NetShops retur (Fikk forresten høre at de ikke hadde oversikt over tidligere returer - er dette virkelig mulig?

Netshop og garanti (Viser at de mangler oversikt over lovverk og egne rutiner)

 

Noen synspunkter på denne saken?

9497346[/snapback]

 

Men nå back to business!

 

Stå på din sak, da du har rett. At denne webshoppen prøver å stå emot er jo ikke noe nytt, og sku jeg være deg sku jeg ta saken videre.

Du har jo din del på det klare, det er det ikke noe tvil om, syns jeg.

Stå på, du har min støtte!

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Beste er å ta det til Forbrukerrådet. Ja, det kan være en lang prosess, men hvis du får medhold så stiller du sterkt.

9499737[/snapback]

 

Jeg har forresten allerede ringt FBR og spurt om råd, uten å opprette en sak. Han mente at hevingsgrunnlaget var der uansett om det var en feil eller ikke, ettersom de hadde brukt så lang tid på å behandle saken.

 

Men nå back to business!

 

Stå på din sak, da du har rett. At denne webshoppen prøver å stå emot er jo ikke noe nytt, og sku jeg være deg sku jeg ta saken videre.

Du har jo din del på det klare, det er det ikke noe tvil om, syns jeg.

Stå på, du har min støtte!

9499741[/snapback]

 

Takk for det :) Skal holde tråden oppdatert med hva som skjer videre.

 

Jeg kunne forresten tenke meg å kreve en oppklaring fra Netshop når det gjelder garantien. Den skal iflg. markedsføringsloven være en utvidelse av forbrukerkjøpsloven, og de skal etter henveldelse kunne opplyse om garantivilkårene. Jeg forsøkte dette tidligere, men som dere ser i denne tråden vred de seg unna et egentlig svar.

Lenke til kommentar
OK, jeg trodde Forbrukerrådet var en slags første instans og Forbrukertvistutvalget var der man gikk dersom de ikke klarte å mekle. Er ikke forliksrådet for mer generelle saker?

9499918[/snapback]

 

Er mange som blander mellom forbrukerrådet og forbrukerombudet. Forbrukerrådet er en frivillig organisasjon som har ingen som helst myndighet. De sauser på og er stort sett enig med forbrukeren uansett hva det gjelder. Forbrukerombudet har myndighet til å pålegge ting, men der er det som regel mer større ting som villedende markedsføring osv som de steller med. Forbrukertvistutvalget har også myndighet, men da må det som du sier innom forbrukerrådet først. Det er tidkrevende, og da kan det jo være greit å gå rett til forliksrådet.

Fremgangsmåten jeg ville fulgt er å sende maskin tilbake med krav om hev av kjøp. Så venter du en mnd, og får du ikke svar, så anmelder du dem for svindel. Med en anmeldelse kommer du kjappt gjennom til forliksrådet.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjene, som sier følgende:

 

#13: Respekter dine moderatorer. De her er for å holde orden i forumet, ikke for å skremme dere vekk. Stenges en tråd, har dette en grunn. Om du er uenig i stengingen av tråden, ta det opp med moderatoren som stengte den via e-post eller private meldinger. Fører ikke dette fram, kan forumstyret kontaktes på e-post. Kraftig hetsing og uthenging av moderatorer fører til utestengelse uten varsel. En klage skal være begrunnet, være saklig og skal fremlegges i beherskede vendinger. Blir du sinna, er det lurt å vente 10 minutter før du sender en klage.

 

Om man mener en moderator er kjøpt og betalt, sender man en epost til [email protected] med en godt begrunnet klage, denne vil bli behandlet 100% seriøst av en administrator.

 

Å slenge ut påstander rundt moderatorers kredibilitet i en tråd fører til 1 ting, slettet post.

Lenke til kommentar
OK, jeg trodde Forbrukerrådet var en slags første instans og Forbrukertvistutvalget var der man gikk dersom de ikke klarte å mekle. Er ikke forliksrådet for mer generelle saker?

9499918[/snapback]

 

Er mange som blander mellom forbrukerrådet og forbrukerombudet. Forbrukerrådet er en frivillig organisasjon som har ingen som helst myndighet. De sauser på og er stort sett enig med forbrukeren uansett hva det gjelder. Forbrukerombudet har myndighet til å pålegge ting, men der er det som regel mer større ting som villedende markedsføring osv som de steller med. Forbrukertvistutvalget har også myndighet, men da må det som du sier innom forbrukerrådet først. Det er tidkrevende, og da kan det jo være greit å gå rett til forliksrådet.

Fremgangsmåten jeg ville fulgt er å sende maskin tilbake med krav om hev av kjøp. Så venter du en mnd, og får du ikke svar, så anmelder du dem for svindel. Med en anmeldelse kommer du kjappt gjennom til forliksrådet.

9499959[/snapback]

Det er jo MINST like lang ventetid i forliksrådet som i FTU. Og førstnevnte slipper du å anmelde for også...samt at saken kanskje løser seg før og...

 

FTU er eneste 100% rette instans for saker som omhandler forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Har i tidligere Postet sagt at jeg skal kjøpe meg NetShop's ENVY Lan Edition modell, dette har jeg nå gjort.

Hvorfor det tok så lang tid før jeg bestillte den var på grunn av at Minnebrikken fra Mushkin hadde store utsettelser.

Etter at jeg hadde bestillt fikk jeg greie på dette. Og tok med engang kontakt med Netshop Oslo, og spurte om de kunne bytte om til OCZ Minnebrikker. Dette sa dem ikke var mulig å gjøre. Var skuffet.

Men fant ut at jeg bestillte fra Netshop i Sandefjord, og spurte dermed engang til, og fikk jaggu meg ikke Ja! Utrolig bra!

 

Fra før av hadde jeg blant annet bedt om at de, Netshop, skulle sette inn 2 stk. Noctua 120 mm vanlige vifter. Noe de også gjorde.

 

Hvorfor jeg sender en slik Post, er fordi det er sjeldent at et Nettbasert firma bruker så god til på en kunde! Ikke bare brukte de god tid, men jeg fikk også svar ofte på dagen!

 

Hadde egentlig tenkt å bygge en PC selv, og bestillte fra Komplett, PSdata og Microplex.

Passet på at alle Komponentene ikke hadde utsettelses dato'er.

Microplex'en sin levering kom først, noe overaskende. Deretter følgte PSdata opp.

Komplett sin levering var noe treg.

Alt i alt var alt helt grie forhandlere.

 

Synes NetShop er den mest Kundevennlige.

Ringte, fikk pratet med en gang. Sendte mail fikk mail tilbake samme dag.

Utrolig bra.

nå skal sant sies at jeg ikke har fått PC-en enda, men hittil har det vært en fryd å kjøpe PC hos NetShop.

Lenke til kommentar

Jeg hadde også en god opplevelse når jeg kjøpte PC-en. Ringte på onsdag ettermiddag og sa hva jeg ville ha, de satte sammen komponentene, og den var på postkontoret fredag morgen.

 

Har stort sett opplevd hyggelige kundebehandlere, også på retur, men det har tatt veldig lang tid, og de har ikke klart å finne en feil som tar meg 5 minutter å fremkalle.

 

Får håpe du ikke får problemer med PC-en din :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...