Gå til innhold

Vista - Out of memory - ved mye filkopiering

Anbefalte innlegg

Det skjer at jeg kopierer større filer med backup til en ekstern disk osv. Da snakker vi om rundt 50-60GB ved kopiering til og fra to disker.

Da hender det jeg får opp meldingen: Out of Memory. Try again osv fungerer ikke. For å kunne fortsette filkopiering må jeg restarte.

Jeg har 2GB ram, og ramforbruket er ikke på mer enn maks 50% når det skjer.

Er dette en kjent sak med Vista?

Legger ved error meldingen som vedlegg.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er NTFS på begge. Det er ikke det som er problemet. Er fullstendig klar over den begrensingen på FAT.

Det ser ut som det skjer når det er en masse med småfiler i bilde, feks bilder. Det behøver ikke å være en ekstern disk heller, men fra en partisjon til en annen, eller annen intern disk.

Har googlet litt mer, og ser nå at det er ikke et ukjent fenomen med vista dette heller.

Jeg skal i alle fall skrive under på nå, at det som er hovedproblemet til vista er knyttet til filbehandling. Nå har ikke jeg opplevd alt som folk melder om. Uansett så er det en fadese når det kommer til filbehandling. Alt fra uendelig lang tid på overføre filer til minnepenner osv, og nå dette. Siste er ikke noe stort problem, men er uansett jævlig kjedelig å måtte restarte og begynne kopieringen på nytt for å være sikker på at du får med deg alt.

Jeg har vært åpen mot Vista lenge, og det fungerer bra, bedre enn XP på svært mange måter, men filbehandling er køddent på flere områder. :nei:

Lenke til kommentar
Det skjer at jeg kopierer større filer med backup til en ekstern disk osv. Da snakker vi om rundt 50-60GB ved kopiering til og fra to disker.

Da hender det jeg får opp meldingen: Out of Memory. Try again osv fungerer ikke. For å kunne fortsette filkopiering må jeg restarte.

Jeg har 2GB ram, og ramforbruket er ikke på mer enn maks 50% når det skjer.

Er dette en kjent sak med Vista?

Legger ved error meldingen som vedlegg.

9496330[/snapback]

Det som skjer er at Windows Explorer bruker opp allt tilgjengelig virtuellt minne, uten å frigi det.

Det skjer bare hvis det er mange filer, du kan som oftest kopiere mange GB men det må være få filer.

Det du kan gjøre er å begrense mengden litt (max 10GB), så åpner du oppgavebehandling (CTRL+SHIFT+ESC) under Prosesser så ser du at explorer.exe har tatt opp en haug av det virtuelle minne, da høyreklikker du på explorer.exe og velger avslutt prosess, deretter trykker du på Fil> Ny oppgave> Bla igjennom, så finner du Windows mappen og åpner filen explorer.

Da har du manuelt fått explorer.exe til å tømme minne..

Så er det bare å fortsette kopieringen..

Jeg må si det er UTROLIG irriterende å måtte gjøre hver gang man skal kopiere masse filer, så jeg håper virkelig Microsoft får fikset dette rimelig kjapt...

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre er å begrense mengden litt (max 10GB), så åpner du oppgavebehandling (CTRL+SHIFT+ESC) under Prosesser så ser du at explorer.exe har tatt opp en haug av det virtuelle minne, da høyreklikker du på explorer.exe og velger avslutt prosess, deretter trykker du på Fil> Ny oppgave> Bla igjennom, så finner du Windows mappen og åpner filen explorer.

9568507[/snapback]

Bare i tilfelle noen faktisk restarter explorer.exe veldig ofte pga. dette så kan det gjøres litt kjappere. Det er bare å skrive explorer.exe i startmenyens søkeboks så kommer den opp.

Lenke til kommentar
Ja, det er ufattelig mye problemer det har vært med vista knyttet til filbehandlig. Det funka til og med i DOS.

9500073[/snapback]

hehe Dos ja, da du er den rette mann. :)

Se vennligst og skrive robocopy /? I din cmd

Videre se på det:http://support.microsoft.com/kb/932170

Og laste ned utilityspotlight her

mer info http://www.microsoft.com/technet/technetma...ilitySpotlight/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...