Gå til innhold

Komposisjon eller framføring?

Laughing Madcap

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel... Nytter ikke å være "one hell of a performer" - når låtmaterialet er dårlig heller.

Ett dagsaktuellt eksempel på dette er Kjartan Salvesen.

Han gjorde en god figur i Idol, for der er det bare coverlåter - og man kan fråtse i godt materiale.

Så når debutalbumet kommer, ja så faller luftslottet Kjartan sammen. Dette som følge av dårlig komposisjon. Jeg er redd at heller ikke det nye albumet hans er av grovt nok kaliber til å "redde" karrieren hans.

Jeg tror innerst inne at selv ikke "store" norske band (som Madrugada) ville sluppet unna / gjort det stort med komposisjonene på Kjartans 1. album.

Kjartan viste seg, og har også i live-sammenheng vist seg å være en godt over middels "performer", men faller som sagt gjennom på grunn av tynt låtmateriale.

Ett eksempel på en artist som "flyter på godt materiale" fremfor god fremførelse er slik jeg ser det susanne sundfør. Makan til kjedelig berte på scenen skal man lete lenge etter... Men, hun lager søte små trudelutter - og belønnes for kvaliteten på komposisjonen i disse.

Edit: jeg bruker norske eksempler - fordi det er så sjelden at internasjonale kjente artister mangler ett av ovenstående, og om de gjør det - ja så er de som regel svært lite kjent.

edit2: typo

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke bare er det nesten umulig å komme frem til et skikkelig svar, men begge deler er uansett så viktige at det ikke har noe for seg å diskutere det. Hva skal man liksom med et "korrekt" svar på dette spørsmålet? Bestemme seg for hva man skal fokusere mest på under neste låt man lager? "Hmm, jeg tror jammen jeg toner ned kvaliteten på komposisjonen et par hakk og tar litt ekstra i når jeg spiller den inn". :ermm: Det er ikke sånn det fungerer.

Lenke til kommentar
Ikke bare er det nesten umulig å komme frem til et skikkelig svar, men begge deler er uansett så viktige at det ikke har noe for seg å diskutere det. Hva skal man liksom med et "korrekt" svar på dette spørsmålet? Bestemme seg for hva man skal fokusere mest på under neste låt man lager? "Hmm, jeg tror jammen jeg toner ned kvaliteten på komposisjonen et par hakk og tar litt ekstra i når jeg spiller den inn".  :ermm:  Det er ikke sånn det fungerer.

9539228[/snapback]

Helt enig.

Lenke til kommentar
Selv mener jeg framføringa, fordi en vell komponert låt er ingenting uten god framføring. Hva mener dere?

9479164[/snapback]

Det er bedre å lage gode låter og kun gi ut studioalbum, enn å lage elendig musikk for så å være flinke til å framføre den. For dårlig musikk er dårlig musikk, uansett hvor flinke musikerne er. Bare se på Dream Theater.

Lenke til kommentar
Selv mener jeg framføringa, fordi en vell komponert låt er ingenting uten god framføring. Hva mener dere?

9479164[/snapback]

Det er bedre å lage gode låter og kun gi ut studioalbum, enn å lage elendig musikk for så å være flinke til å framføre den. For dårlig musikk er dårlig musikk, uansett hvor flinke musikerne er. Bare se på Dream Theater.

9541519[/snapback]

framføring er ikke hvordan du er live, framføring er hvordan du presenterer en skrevet låt. f.eks White Stripes og Dolly Partons versjon av Jolene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...