Gå til innhold

"For godt til å være vondt" kortfilmmanuskript


Anbefalte innlegg

Manuskript tittel: For godt til å være vondt

Budsjett: Forløbig 25.000

Sjanger: Action

Soundtrack: (kun jazz) Jens Wedelboe

Fra idé til manus: 2 måneder - still going

Format: pdf

Sider: 30

 

Trenger så sårt tilbakemelding på mitt siste kortfilmmanuskript - manuskriptet har jeg ikke slengt sammen på 5-timer, bare så det er sagt. All tilbakemelding, både kritisk og veldig kritisk er velkommen...

 

post-29397-1189529339_thumb.jpg

 

Mini synopsis:

Kortfilmmanuskript - som jeg har jobbet med i hele sommer – handler om to samfunnsutstøtte ungdommer som forvikler seg inn i et helvetes drama, som begynner så enkelt som et par enkle lapper.

 

PLANLAGT PRODUKSJON: I LØPET AV JANUAR, FEBRUAR...

For_GODT_til___v_re_VONDT.pdf

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også noe annet jeg la merke til;

vet ikke hvordan "skriptstandarden" er i Norge (jeg driver på utenlands), men alle navn bør være i STORE bokstaver. Det samme gjelder KEY PROPS og diverse ting som er viktig å få fram i scenen, være seg spesiell make-up, biler som blir brukt osv osv osv....

 

Også til høyre for karakternavnene har du beskrivelser i parantes. Funker forsåvidt greit og enkelt, men der skal det egentlig være directions, ala, V.O eller O/S (voice over og off screen).

 

Hvis du vil kan jeg sende deg noen maler som er kjempelette å skrive i (word), ellers kan jeg bare anbefale å skaffe seg Final Draft, et genialt skriptprogram med MASSE bugs. Men det er regnet som "bransjestandard".

 

Leser skriptet når jeg har tid og gir tilbakemelding ;)

 

 

edit: Så at du har skrevet locations i store bokstaver. Og at du har karakterene i store bokstaver når du introduserer dem. Jeg anbefaler å ha alle navn i store bokstaver hele tiden. Dette gjør pre-production og production så sinnsykt mye lettere. Breakdown av skript osv...Mye lettere for alle invlolverte å vite hvem, hva og hvor som må være med i scenen. Bare et tips ;)

Endret av hallvis
Lenke til kommentar
Har ikke tid å lese den nå, men det første jeg så at du burde nummerere scenene dine. Dette gjør arbeidet lettere for alle; grips, lyd, kamera, kostymer make up osv osv osv....

9477111[/snapback]

 

Nja, man skal strengt tatt ikke nummerere scenene før manuset produseres. Når det er på det stadiet det er akkurat nå, så skal det etter Hollywood-reglene ikke være scenenummer. =)

Lenke til kommentar

Bare en kort kommentar til manuset. Det går på hvordan jeg som "fremmed" forstår og leser det du skriver.

 

Jeg skulle gjerne sett mer beskrivelser av personenes følelser, sinsstemning, reaksjon osv. Litt vanskelig å forklare egentlig. Mer av situasjonen RUNDT dem, som gir en idè om hvilke følelser man får i en slik situasjon.

 

Kan ta et eksempel:

ROBERT

Eh-eh-eh-eh-eh.. Robert!

De repeterende ordene "eh" sier meg veldig lite. Situasjonen han er i gir meg en viss idè om hvordan scenen kan se ut, men ikke nok. Jeg tenker på hvordan en skuespiller eller en koregraf vil lese og forstå dette.

 

Jeg ser heller for meg en kort beskrivelse av hans sinnsstemning, hva som skjer opp hodet på karen, og hva som skjer rundt ham. Gi skuespilleren noe å spille på! ... rett og slett:)

 

F.eks: "Redd, nesten vill i blikket. Situasjonen er presset og surrealistisk, sjokkartet. Desilusjonert)

 

Nå vet jeg ikke om dette er slik du ser den scenen for deg ... nettopp fordi manuset var litt vanskelig å tolke på noen steder :)

 

Håper det var nyttig kritikk!

Lenke til kommentar

En produsent jeg snakket med en gang fortalte meg at alt som ble skrevet måtte være direkte. Det vil si at man ikke kunne skrive hvordan en rollefigur følte inni seg. Alt vi leser er alt vi ser, vi ser ikke hvordan en rollefigur føler innvendig, men vi ser hva som skjer eksternt.

 

Hvis Person A føler seg redd, ville det ikke være lurt å skrive sånn:

 

"Person A føler seg redd og ser vilt rundt seg."

 

Men noe sånt:

 

"Person A ser vilt og rundt seg og er urolig."

 

På den måten kan skuespilleren prøve å tolke scenen mer personlig og forsøke å oppføre seg i henhold til situasjonen, framfor å spille redd, for det vil virke falskt. Det kommer også mye an på kontekst og en god manusforfatter vil ikke utelate mye tvil på akkurat dette området (utenom der man med vilje skal være tvetydig).

 

Et annet eksempel:

 

"Person B ser en løve løpende mot seg, blir livredd og flykter."

 

Blir det ikke bedre hvis:

 

"Person B ser en løve løpende mot seg, reagerer og flykter."

Lenke til kommentar
*zip*

 

"Person B ser en løve løpende mot seg, blir livredd og flykter."

 

Blir det ikke bedre hvis:

 

"Person B ser en løve løpende mot seg, reagerer og flykter."

9537027[/snapback]

Jo du har nok rett. Mitt poeng er at skuespillerne trenger noe å spille på. Og er helt enig med deg i at de ikke trenger en "kommando" (spill redd f.eks). Da vil de prøve å fylle en klisjefylt følelse som de sikkert kunne gjort mye bedre med en annen beskrivelse av situasjonen / ordet.

 

Leste en bok om dette en gang, men husker ikke hva den het... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...