Tordenflesk Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Hei. Jeg holder på å lage en enkel start-side for meg selv, og har satt opp søke-bokser for Google, Wikipedia og ISOHunt. Jeg har nå knapper til høyre for boksene så jeg ser hvilken som er hvilken. Jeg vil heller at det skal stå 'Google' i Google-boksen osv. og slippe knappen. Hvordan løser jeg dette? Endret 9. september 2007 av Tordenflesk Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Slik at det står "Google" i Google-boksen? Slik som det står "Søk på Gamer.no" på Gamer.no? Og at teksten fjernes når du trykkjer i boksen? Og kva er i zip-fila? Gidder ikkje å laste ned osb. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 value="Google" Så bruker du noe javascript for å få det bort når folk klikker der. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Så bruker du noe javascript for å få det bort når folk klikker der. 9460877[/snapback] Jepp Noe sånt: window.onload = clearField; function clearField() { var searchField = document.getElementById('searchtext'); var defaultText = searchField.value; searchField.onfocus = function () { if (searchField.value == defaultText) { searchField.value = ''; } else { searchField.select(); } }; searchField.onblur = function () { if (searchField.value == '') { searchField.value = defaultText; } }; } Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Sviker: Zip inneholder siden. JonT: Skal JS legges inn for hver boks, og hvor i koden skal jeg evt. legge den? Endret 9. september 2007 av Tordenflesk Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Koden skal legges i en egen fil, og linkes inn via script elementet <script type="text/javascript" src="js/clearfields.js"></script> i <head> Rett fra hukommelse, mulig jeg skrev noe feil. - Her, siden du skal ha flere søkefelt med samme funksjonalitet ville jeg brukt en getElementByClass funksjon og så gjort det samme for alle. Du finner garantert noe om du søker Endret 9. september 2007 av Steinmann Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Her, siden du skal ha flere søkefelt med samme funksjonalitet ville jeg brukt en getElementByClass funksjon og så gjort det samme for alle. 9461420[/snapback] Er du sikker på at getElementsByClass funker i alle nettlesere? Mener å huske Opera nettop la til noe sånt i nettleseren sin, og Opera pleier å ligge et par hakk foran IE. Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Jeg har litt vansker for å forstå hvor jeg skal legge elementet. Jeg får heller ikke postet koden siden forumet hevder at "noen filer mangler" Dette er uansett hva jeg har så langt: Endret 9. september 2007 av Tordenflesk Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 JonT: Må nok kopiere den metoden fra et rammeverk om man ikke bruker et selv ja. Denne tråden bør flyttes til javascript forumet. Rapportert. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Hokkus, pokkus, fillijokkus! Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"><html lang="nb-no"> <head> <meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=utf-8"> <title>Something</title> <script type="text/javascript"> window.onload = onLoadFunction; function onLoadFunction() { clearField('google'); clearField('wikipedia'); clearField('torrent'); } function clearField(id) { var searchField = document.getElementById(id); var defaultText = searchField.value; searchField.onfocus = function () { if (searchField.value == defaultText) { searchField.value = ''; } else { searchField.select(); } }; searchField.onblur = function () { if (searchField.value == '') { searchField.value = defaultText; } }; } </script> </head> <body> <form action="http://www.google.com/search" method="get" accept-charset="utf-8"> <input id="google" type="text" value="Google" name="q"> <input type="submit" value="Submit"> </form> <form action="http://www.wikipedia.org/search-redirect.php" method="get" accept-charset="utf-8"> <input type="hidden" name="language" value="en"> <input id="wikipedia" type="text" value="Wikipedia" name="search"> <input type="submit" value="Submit"> </form> <form action="http://isohunt.com/torrents/" method="get" accept-charset="utf-8"> <input id="torrent" type="text" value="ISO Torrents" name="ihq"> <input type="submit" value="Submit"> </form> </body> </html> Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Hokkus, pokkus, fillijokkus! Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"><html lang="nb-no"> <head> <meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=utf-8"> <title>Something</title> <script type="text/javascript"> window.onload = onLoadFunction; function onLoadFunction() { clearField('google'); clearField('wikipedia'); clearField('torrent'); } function clearField(id) { var searchField = document.getElementById(id); var defaultText = searchField.value; searchField.onfocus = function () { if (searchField.value == defaultText) { searchField.value = ''; } else { searchField.select(); } }; searchField.onblur = function () { if (searchField.value == '') { searchField.value = defaultText; } }; } </script> </head> <body> <form action="http://www.google.com/search" method="get" accept-charset="utf-8"> <input id="google" type="text" value="Google" name="q"> <input type="submit" value="Submit"> </form> <form action="http://www.wikipedia.org/search-redirect.php" method="get" accept-charset="utf-8"> <input type="hidden" name="language" value="en"> <input id="wikipedia" type="text" value="Wikipedia" name="search"> <input type="submit" value="Submit"> </form> <form action="http://isohunt.com/torrents/" method="get" accept-charset="utf-8"> <input id="torrent" type="text" value="ISO Torrents" name="ihq"> <input type="submit" value="Submit"> </form> </body> </html> 9464364[/snapback] Og jeg som ville lære det selv. hehe Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Og jeg som ville lære det selv. hehe 9464531[/snapback] Var litt avansert akkurat de javascript greiene. Men du må jo uansett formatere siden og bør også legge javascriptet og CSS-en i en egen fil (for å spare nedlastingstid) Lenke til kommentar
d4rg0 Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hei Ville bare si at dere gjør det veldig tungvindt... Med alt for mye javascript for denne søte lille funksjonen. Følgende vil virke lettere : <input type='text' id="goooogle" value='Google - Do no Evil' onclick='this.value=""' onblur='if(value == "")value = "Google"; test(this.id)'/> Og da kan en i script i headeren (eller ekstern fil) f.eks. ha følgende : function test(id) { alert(id); } Bare for å vise at en ikke bruker opp "onblur" Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 unobtrusive anyone? Lenke til kommentar
d4rg0 Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 hehe, den måtte vel komme ja...sorry. men så send den til en funksjon da, eller la ajax overvåke siden som foreslått, men igjen, meningen var bare å vise at koden var litt lang i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 hehe, den måtte vel komme ja...sorry.men så send den til en funksjon da, eller la ajax overvåke siden som foreslått, men igjen, meningen var bare å vise at koden var litt lang i utgangspunktet. 9596942[/snapback] Den lange koden er absolutt ikke unødvendig lang. Den er langt mer fleksibel, ryddig og ikke minst båndbreddebesparende siden ting bare trengs å defineres én gang på hele nettstedet (funksjonen trengs kun å bli lastet ned én gang, uansett hvor mange sider med denne funksjonaliteten man ser på). Det er derfor, akkurat som med CSS, at man legger all skriptingen i egne filer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå