Gå til innhold

Valg mellom Intel Core Prosessorer.

Anbefalte innlegg

Heisann

Vurderer å kjøpe meg ny PC og ser på 2 forskjellige prosessorer her.

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

eller

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

hva er forskjellen med dette med Quad osv?

har tenkt å bruke det med hovedkortet

Asus P5N32-E SLI

Hilsen André :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig med vanedyret. Vil ikke gått for Quad-core dersom du skal bruke maskinen primært til spill.

Quad = 4.

9459464[/snapback]

Jeg bruker mye Photoshop Cs2-3 og Corel painter, og mye spilling Battefield 2, Bioshock, Crysis (når der kommer).

Er fortsatt Quad litt for tidlig å gå til? merker nå med den gode gammle prosessoren jeg har, er at i photoshop blir det litt for tungt å handle med store bilder.

Så nå tipper jeg egentlig over til E6850, hvordan er også OC på dette? Har enda ikke funnet noe CPU vifte, forslag? Penger er ikke et problem på det stadiet, jeg vil bare ha ytelse og ikke en smeltet cpu.

Takk for alt hjelp på forhånd :thumbup:

Lenke til kommentar

En Core 2 Duo vil holde i massevis. Du trenger en Quad-CPU dersom du skal til med heftig 3D-rendering, filmrendering osv. - bruk av slike "tunge" programmer som Adobe-pakken skal en C2D klare i lange baner, uten det minste problem.

Mitt tips: Gå for en C2D. Du vil ikke trenge en Quad-CPU for normal bruk før om et par gode år.

Lenke til kommentar
En Core 2 Duo vil holde i massevis. Du trenger en Quad-CPU dersom du skal til med heftig 3D-rendering, filmrendering osv. - bruk av slike "tunge" programmer som Adobe-pakken skal en C2D klare i lange baner, uten det minste problem.

Mitt tips: Gå for en C2D. Du vil ikke trenge en Quad-CPU for normal bruk før om et par gode år.

9460037[/snapback]

Tusen takk for hjelpen =) da er C2D i bestilling.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe peil på dette, så kanskje noen kan forklare litt om forskjellene på disse prosessortypene :)

Jeg trodde en Quad på 2.4GHZ var mye kjappere og bedre enn en Duo på 3.0GHZ..?

Er det ikke slik at Quaden går på hele 9.6GHz(!!), mens Duoen kun går på 6GHz?

Eller er det noe med arkitektur eller noe på CPU'ene som gjør at Duoen er bedre?

Jeg har selv planer om å oppgradere og tittet selv på disse to CPU'ene, og hadde bestemt meg for Quad'en....nå ble jeg derimot usikker :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe peil på dette, så kanskje noen kan forklare litt om forskjellene på disse prosessortypene :)

Jeg trodde en Quad på 2.4GHZ var mye kjappere og bedre enn en Duo på 3.0GHZ..?

Er det ikke slik at Quaden går på hele 9.6GHz(!!), mens Duoen kun går på 6GHz?

Eller er det noe med arkitektur eller noe på CPU'ene som gjør at Duoen er bedre?

Jeg har selv planer om å oppgradere og tittet selv på disse to CPU'ene, og hadde bestemt meg for Quad'en....nå ble jeg derimot usikker  :hmm:

9460881[/snapback]

Jeg kom fram til at jeg valgte bort Quad`en, fordi til Gaiming er Duoen bedre, den kjører på 1333MHz.

Så om et par år kommer Quad`en til å rule gata.

Flere tester og eksperter sier at Duoen er bedre til gaiming, er opp til deg hva du vil gjøre.

Lenke til kommentar

Syns du skal gå for en Q6600 jeg. jeg gamer mye og er kjempefornøyd med mitt valg av cpu. jeg stod åsså mellom valget Q6600 og E6850 og valget falt på Q6600 og angrer ikke. den er mer fremtidsrettet og de store spillene som kommer nå støtter Q6600. tenk deg crysis med dx10 og en Q6600?. det kommer til å bli helt vanvittig skal jeg si deg. E6850 er selvfølgelig ingen dårlig cpu, men skal du ikke oppgradere før om et par år så bør jo valget være enkelt. og E6850 og Q6600 koster det samme.

## overdreven bruk av smileys er fjernet av moderator ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Mhm.. jeg har blitt fortalt at de nye spillene som kommer vil kunne bruke quad. Etter å ha lest og lest i 4 uker har jeg for min del bestemt meg for en Q6600 + Asus P5K deluxe. På dette forumet er det forøvrig en tråd om overklokking av Q6600(på luft kjølig og boxed vifte går Q6600 @ 3+Ghz har jeg lest) + en tråd om P5K kortet. Det virker som mange har valgt denne konfigurasjonen og er svært fornøyde :)

Ellers har jeg også lest meg til at dagens spill vil yte noe bedre på en C2, men med tanke på hva som kommer vil det jo quad kunne brukes fullt ut. Det har noe med multi-threading å gjøre etter hva jeg kan forstå? Dvs at dagens spill ikke får brukt alle 4 kjernene(bare 1) og da vil en core2 med høyere frekvens yte mer, men det vil jo forandre seg så...hehe

Min handle liste om det skulle være av interesse HER

Endret av Cri
Lenke til kommentar

For meg hadde valget lett falt på Quad fremfor Duo. Det er jo to ekstra kjerner med 2,4 ghz hver noe som vil tilsi en teoretisk prosesseringskraft på 9,6 Ghz, mot Duo'en på 6 Ghz. I tillegg vil du klokke prosessoren dobbelt så mye på en Quad enn en Duo siden du klokker fire kjerner og ikke to! Hvis man klokker en Q6600 lett til 3 Ghz med boxedkjøler (som det sies i tråden her) vil man få 12 Ghz - og da snakker vi! ;)

Nei, det er ikke noen spill som greier å utnytte fire kjerner idag og da vil det være overflødig til gaming, men som det tidligere er nevnt vil Crysis være oppdatert nok til at det vil utnytte fire kjerner om du skulle ha så mange til rådighet. Hvis man ikke skifter CPU ofte og vil ha en prosessor som ikke er på vei til å bli satt i skyggen allerede er jo valget vanvittig enkelt?

I tillegg kan det umulig være noen ulempe med fire kjerner i Photoshop fremfor to, selv om ram ofte har mer å si..?

Jeg synes det er bedre å være utrustet for det som kommer, enn å hoppe på noe som funker litt bedre akkurat nå og vil bli akterutseilt om ikke lenge..

Just my point of view :)

Endret av stormx
Lenke til kommentar

Flere kjerner i en prosessor, betyr ikke at frekvensen den kjører på blir ganget med antall kjerner.

2 kjerner på 3.0GHz blir ikke 6.0GHz

4 kjerner på 2.4GHz blir ikke 9.6GHz

Dual-Core på 3.0GHz, blir som to stykker som klipper en plen i f.eks 3km/t.

Quad-Core på 2.4GHz, blir som fire stykker som klipper en plen i f.eks 2.4km/t.

Lenke til kommentar

Mulig Crysis vil støtte Quad, men er det sikkert at en Q6600 vil yte bedre enn en E6850? Jeg antok at han fra Epic Games har litt peiling på hva han prater om, når han sier det vil ta to år før spill vil være optimalisert for fire kjerner. Det er vel ikke slik at et spill som optimaliseres for 2 og 4 kjerner automatisk dobbler/firedobbler ytelse ..

Lenke til kommentar
Flere kjerner i en prosessor, betyr ikke at frekvensen den kjører på blir ganget med antall kjerner.

2 kjerner på 3.0GHz blir ikke 6.0GHz

4 kjerner på 2.4GHz blir ikke 9.6GHz

Dual-Core på 3.0GHz, blir som to stykker som klipper en plen i f.eks 3km/t.

Quad-Core på 2.4GHz, blir som fire stykker som klipper en plen i f.eks 2.4km/t.

9462420[/snapback]

...så kan du si at disse klipperene har en sjef (Programmet) mens plenen er oppgaven klipperene jobber med. Ikke mange sjefer er så flinke at de lar alle klippere operere på samme plen. "Sjefene" som styrer dagens spill-plener klarer bare å passe på at en klipper gjør jobben riktig.

Var dette bare mer forvirrende? Jeg er trøtt skjønner du...

Edit: Så om sjefen bare klarer å passe på en arbeider, er det bedre om han går i 3 km/t enn 2.4 km/t...

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Viss du trimmer gresslipperen som har 4 motorer? vil du ikke dra fortere en gressklipperen med 2 selv om den har blitt trimmet?

Det er vist med ganske mange tester, men "gressklipperene" er bedre på forskellige typer gress. For å si det på en måte som ikke er helt OT, som kanskje passer inn oss felleskjøpet, så vil det si at Quad`en er bedre på tunge programmer og rendring osv. men det er også vist at f.eks. i Unreal Tourument så er Quad bedre enn Duo med OC.

Som de fleste vet og sier er Quad fremtidens CPU, men det vises allerede at det er blitt bruk for den.

Har derfor valgt å kjøpe Quad å kjøre den til 3.6MHz og slå Duo på flere steder, hvorfor ikke bare oppgradere Quad til 1333Mhz eller høyere når den tid er kommet?.

Hilsen André (CPU "noob")

Lenke til kommentar
Viss du trimmer gresslipperen som har 4 motorer? vil du ikke dra fortere en gressklipperen med 2 selv om den har blitt trimmet?

hvis du setter inn to motorer på 150 HK hver vil ikke hastigheten øke som om du hadde 300 HK i bilen din. bilen vil selvfølgelig gå noe raskere men det er i kraftige oppoverbakker og andre steder med høy belastning bilens nye kraft vil komme til nytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...