Gå til innhold

Dynamisk disk. Hvordan fikse dette?

tgrude

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Seagate som jeg har mye viktig data på, som jeg brukte sist for en mnd tid siden. Idag skulle jeg sette den i ny maskinen den lot seg installere og alt, men dukket ikke opp i Windows.

Siden jeg ikke har partition magic, og heller ikke vil ha pga dårlig erfaring.

Så bruker jeg diskbehandling gjennom datamaskinbehandling.

Der finner jeg Disk 0, med en gul varselstrekant, og det står dynamisk, samt ekstern på denne. Jeg har mulighet til å konvertere til standarddisk men da mener windows at all data vil bli tapt. Noe som ikke er ønskelig i det hele tatt..

Jeg greier ikke å huske hvorfor den står som dynamisk. Men jeg vet har brukt den i denne modusen før.

Hva gjør jeg? Vær snill å svar. :roll:

Edit: Jeg vet den fungerer, det er også en vanlig gammel ATA disk.

mvh

Thomas

Endret av tgrude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste på noen andre sider at jeg hadde et eller annet slags raid oppsett. Og siden den andre disken hadde kræsjet her om dagen, så ville altså ikke denne alene vise som disk i windows.

"Det er tilnærmet umulig å konvertere en dynamisk disk tilbake til basic.

Og, hvis du ikke har noen form for redundans (f.eks. RAID 1), og du har en dynamisk disk som spanner flere fysiske disker hvorav en av dem tar kvelden = You're pretty much f*cked...."

Så jeg tok noen howto's på nettet og fant et genialt lite program som het Power Data Recovery. Det henter ut all dataen og tar backup.

Når dette er ferdig, skal jeg konvertere til vanlig system, så legge filene tilbake. Tungvint? Ja. Men det funker.

Lenke til kommentar

Jeg har ordnet Dynamisk disker back to basic, for noen her på forumet, med å bare forandre system ID rett i sector0. Så det går veldig bra.

Hos deg , siden det har vært i raid, er problematisk, men jeg har ikke prøvdt det.

Derfor jeg vil sette stor pris om du etter du har brukt recovery programmet, så kan vi bruke 10min på det før du sletter og konvertere til basic.

Det vil være nyttig, for andre og.

Lenke til kommentar

ehm, ikke helt sikker på hva du mener nå.. skal jeg vente med å konvertere tilbake til basic?

for, er sikkert minimum en time til backupen er ferdig.

edit: men.. jeg mener bestemt jeg aldri rørte raid, bare det jeg trodde dynamisk var. var det teite forrige hk mitt som begynte å tulle i biosoppstarten. derfor måtte jeg bruke dynamisk i windows, eneste som funka. så derfor gjorde jeg det.

nå som jeg har ny pc, så kom dette problemet.

Endret av tgrude
Lenke til kommentar

Når du er ferdig med å recover, skriver du her at du er ferdig.

Hvis noen av oss er oppe og lese, så svarer vi. Hvis ikke så går du videre med å konvertere, og ikke bryr deg mer.

Jeg tenkte på det at det er ikke sikkert at du hadde raid eller at du bare hadde utvidet volumet på noe vis. Uansett det er en database som ligger på en av diskene og som savner den andre disken.

Ikke aktuelt å bruke mye tid på det, bare å forandre system ID på den.

Det er allerede en bruksanvisning jeg har lagt ut her for noe du må bruke.

Jeg tror ikke det vil funka, men som sagt, ingen mister noe.

Lenke til kommentar

aha.. ja, jeg er grønn på akkurat det der. jeg kan ikke huske å ha hatt noe i raid så var sikkert bare utvidet volum som du sier.

jeg visste ikke det var så lettvint som bare å forandre en system id, du må vise meg den howtoen. det hadde jeg satt veldig stor pris på, også for fremtiden. :)

men ja, skal si ifra når det er ferdig. men akkurat nå ser det ut som at det kan ta hele natten. måtte dele backupen på to disker. hmfr stargate sg1 *mumle*. tar evigheter..

Lenke til kommentar

Ok, jeg skal samle all den info du trenger og legge her, så du kan prøve deg på det.

Det er mange men og men rund dette, men frykten for Dynamiske disker er TOTALT overdrevet hvis du bare har en disk, på samme måten som man har ikke behov for en dynamisk disk hvis man har ikke tenkt å bruke mulighetene.

Men det er slik at mange ganger, blir mange disker dynamiske, rett fra windows sin side, uten at bruker er klar over det.

Som sagt du skal bruke dskprobe som du finner i support tools i din win plate.

Det er allerede en del bilder jeg har lagt ut.HER Se på det og jeg kan ordne med noen til slik at du prøver.

Lenke til kommentar

Disken som du skal dobbelt klikke på i dskprobe, er disknr som du på forhånd har lest i Diskbehandlingen.

Det står gjerne på venstre side hvilken disknr er hva.

Se på den første bilde her.

Det er noe slik du skal se hos deg, og det er 42 som skal bli 07.

post-90860-1189292256_thumb.jpg

post-90860-1189292278_thumb.jpg

post-90860-1189292290_thumb.jpgEtter du har skrevet 07, klikk på sectors

post-90860-1189292302_thumb.jpgKlikk på write

post-90860-1189292317_thumb.jpg

post-90860-1189292335_thumb.jpg

post-90860-1189292349_thumb.jpgHer får du taste ja og da er disken blitt basic.

Det er selvfølgelig mye mer som kunne undersøkes, kopieres, osv, men her er ikke saken annet enn å prøve.

Vær oppmerksomt på at dskprobe er kraftig verktøy, og du ser ikke forandringer for du rebooter. Windows hvet ingeting om det du driver med. :yes:

Men diskprobe kan brukes til mye mer enn det da, men det blir...........

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Har du sett på maken.. jo, det funka bare lækkert.

Men åssn i all verden vet du alt dette? regedit er jo barnevennlig i forhold til dette.. glad jeg ikke konverterte, og formaterte. nå kan jeg jo bare slette backupen, alt er jo der det skal være.

mange mange takk. dette skal jeg virkelig ta lærdom av..!

Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurte på, siden det virker som du virkelig kan dette..

stasjonsbokstavene er totalt kaos, dvs hulter til bulter.. til om med partisjonene er ute av posisjon. går det an å rette opp at f.eks windows er c: og forandre resten etter eget behov..?

jeg får ikke lov i noen program i windows..

Lenke til kommentar
... totalt kaos, dvs hulter til bulter.. til om med partisjonene er ute av posisjon....... 

9455745[/snapback]

Hehe, du er morsom------partitioner er ute av posisjon...hehehe!

Det er klart at du kan få ordnet opp i del. Det er alltid de ...men og men....da

Det vil hjelpe at du legger ut bilde fra diskbehandling, slik at vi ser på partitioner.

Primært det er system og oppstart som burde ikke forandres, de andre kan forandres, men dog du kan få små problemer, etter hva du har installert osv.

Men ser vi på partitioner, så kan du få litt hjelp, men dog slik at du går sakte framover, slik at du tester etter hvert.

Lenke til kommentar

Ah, men da går det sikkert bra. Jeg fikk til å forandre på partisjoner, bare ikke selve windowspartisjonen. (forståelig nok.)

Jeg vet jeg har hatt det der problemet før, flere ganger faktisk. Det var faktisk bare en løsning på det. Og det var å rive ut alle harddisker, installere windows, så sette inn diskene igjen. For ellers ble windows på I: eller F: eller noe annet tull.. utrolig teit igrunn. Akkurat som nå, er Windows på I: :roll:

Endret av tgrude
Lenke til kommentar

I?

Da har du sikkert windows på en partition SOM er ikke den samme som systemet ditt.

Det kan du kontrollere i diskbehandlingen---står windows partition som oppstart, mens en annen står som system?

Når du installerer windows: det betyr ingenting om du har 500 disker koplet på maskinen så lenge du hvet ---hvilken partition som er den ACTIVE- og at du har en oversikt over disker og partitioner skrevet ned på papir.

Og ikke lurer deg med bokstavene. De bokstavene du ser i fra Windows ER IKKE de samme sett fra bios sin side.

Det betyr at det beste måten å gjenkjener partitioner når du starter en Windows installasjon er størrelse.

JEG lager ALDRI like partitioer når mange disker er koplet på Pc-en, og har altid Volumenavn på dem. Volume navn + størrelse, så kan du fikle så mye du vil.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Du, det har jeg ingen fornuftig svar på. Tror jeg hadde 5-6 partisjoner.

Men det var helt nyinstallert windows, så jeg gjorde bare om windowspartisjonen til systempartisjonen og forhåpentligvis når jeg installerer windows på nytt så blir det c:

Men det får bli i morgen, for det gidder jeg ikke nå, for nå hopper jeg til køys.

Men takk for hjelpa, adios.

Endret av tgrude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...