Gå til innhold

Trenger hjelp til spareplan..


jammi

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er nå godt under 18 år, men vil gjerne legge opp en spareplan og begynne å følge denne allerede nå. Kan en god del (til min alder å være) om aksjer, markeder og fond. Har tjent en liten slump med penger på store "seige" børslokomotiver (enkeltaksjer), men vil nå gjerne legge en ordentlig plan.

 

 

Har i skrivende stund ca 10-15.000 kr å investere/spare + ca 70.000 (i aksjer) som jeg også kan investere i andre ting. Håper også å få litt penger til konfirmasjon.

 

Har tenkt å satse på fond. Dersom jeg skal inn i enkeltaksjer skal det være store, "safe" selskaper a la Hydro, Orkla og Statoil f.eks.

 

Min foreløpige plan er som følger:

 

40 % i SKAGEN Global

30 % i SKAGEN Kon-Tiki + spareavtale?

20 % i ODIN Maritim + spareavtale?

10 % i HOLBERG Norge + spareavtale?

 

 

 

Det blir nok å sette inn alt samtidig, for så å muligens starte en spareavtale med KON-TIKI, Norge eller Maritim. Synspunkter, noen? Det blir i så fall en avtale med veldig lite penger hvert mnd, men likevel..

 

 

Om noen har synspunkter/tips så bare pøs på :)

 

 

Har forøvrig også et spørsmål: Hvor handler jeg fond/aksjer lettest og billigst, selv om jeg er under 18? Får underskrifter av foreldre.

 

et til faktisk..: Hvem forvalter HOLDBERG, SKAGEN og ODIN på nettet?

Netfonds selger ikke ODIN.

Nordnet selger ikke SKAGEN.

 

Tusen takk for svar!

Endret av jammi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fond går som det suser det.. mer enn eiendommsmarkedet.. men det kan virke mer sikkert med å ha noe som er "fast"

 

ODIN maritim har jeg akkurat gått inn i, og er spent på den.. jeg byttet til den, ifra SKAGEN kon-tiki.. som jeg ikke syns har vokst så mye på 1,5 år.. (27% bare..)

 

Jeg har ikke noen erfaring med HOLDBERG, men ser de har god 5års historikk, men har dårligere enn WarrenWicklund de siste årene..

Så kanskje du skulle gått tilbake til å velge WW norge?

 

Du behøver ikke store innskudd i måneden for å ordne en spareavtale.. jeg ville valgt å dele beløpet på alle sammen, så er du hele tiden inne i alle, og går ikke glipp av noe om en av dem går veldig bra..

 

Om du velger Nordnet så kan du jo prøve East capital balkan eller East capital Russland f.eks..

 

Med East capital Russland, ODIN maritim og WarrenWicklund norge så har du 3 av de 6 beste fondene som forhandles av nordnet i løpet av de 3 siste årene ihvertfall.. og på 5 år så har du 2 av dem..

 

Det er vel hos nordnet det er billigst, og ikke usansynlig også det letteste stedet å handle.. Grensesnittet er veldig brukervennlig i forhold til andre jeg har sett.. Så lenge du får underskrift av foresatte så er det ikke noe problem å være 18 år..

Lenke til kommentar

Hvis du allerede har nettbank så tror jeg det skal gå greit å gjøre det derfra ihvertfall..

 

Jeg har ikke tatt noe kopi av passet mitt, eller annen legitimasjon..

skal du bruke nordnet så er det bare å gå på www.nordnet.no -og bli ny kunde.. du fyller inn noen opplysninger, og skriver ut skjema, som du må underskrive og sende inn..

 

Ikke noe om foresatte der..

 

@Kremt: Luring ;)

Lenke til kommentar
Min foreløpige plan er som følger:

 

40 % i SKAGEN Global

30 % i SKAGEN Kon-Tiki + spareavtale?

20 % i ODIN Maritim + spareavtale?

10 % i HOLBERG Norge + spareavtale?

9449128[/snapback]

Har selv kjøpt i 3 av disse fondene, og har inntrykk av at alle er solide fond, virker egentlig som du har mer peiling enn meg. Det eneste innspillet jeg kan komme på er at jeg personlig ville foretrekke å være mer eksponert mot Norge i tilfelle kronen styrker seg. Men det oppnår du hvis du har tenkt å kjøpe enkeltaksjer som Hydro, Orkla og Statoil.

 

et til faktisk..: Hvem forvalter HOLDBERG, SKAGEN og ODIN på nettet?

Netfonds selger ikke ODIN.

Nordnet selger ikke SKAGEN.

9449128[/snapback]

Har du sjekket de respektive fondenes internettsider?

http://www.skagenfondene.no/

http://www.odinfond.no/

http://www.holbergfondene.no/CDA/homepg.aspx

 

Jeg kjøper fond gjennom Skandiabanken, da er iallfall kjøpsgebyret mindre for Holberg, men man må vel være 18 år for å få konto der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...