orjansen Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Hei, Vi er et nystarta selskap, per i dag 3 ansatte, og er nettopp flyttet inn i nye lokaler. Jobber innen rådgivning og mye hos kunder, så derfor laptoper hos alle. Vi skulle imidlertid hatt en server/filserver som kunne utføre visse oppgaver for oss: - Fungere som en felles lagringsplass for alle - Kobles til printer/scanner etc. - Gjerne ha et "avtalesystem" og en felles "portal" (internt) - Kunne vært en fordel med ekstern tilkobling (eks. VPN) Ettersom vi er i oppstartsfasen har vi ikke budsjettert med å kjøpe ferdig løsning. Har også en brukbar pc stående som kan fungere som server (håper jeg): - Pentium 2,4 ghz - 2gb ram - ca. 1tb hd Tenkte jeg skulle bruke en helg til å sette opp en løsning, hvis jeg klarer det. Men trenger noen innspill på følgende problemstilling og forutsetninger: - Regner med en Linux-distro er det mest aktuelle. Har ingen erfaring med Linux annet enn noen kommandoer på webservere etc. - Vil helst bruke minimalt med daglig drift av denne - Sikkerhet er selvfølgelig viktig, men sitter på relativt sikre linjer her gjennom brannmurer etc. - PC'ene som skal kobles sammen har henholdsvis XP Pro, XP Home og VIsta Premium. Alle forslag mottas mes stor takknemmelighet! Endret 4. september 2007 av orjansen Lenke til kommentar
roglia Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hei! Kan tenke meg den rimligste og enkleste løsningen kan være og satse på Windows Home Server som er i ferd med og bli lansert nå i desse dager. Ta en titt på denne linken... Hjemmesiden For Home Server Norske artikler ang. Home Server. IT Avisen PC World Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Ta en kikk på denne guiden til hvordan man setter opp en filserver svært enkelt med ubuntu linux. Der får du en løsning som er svært enkel, men som også kan utvides til å bli ganske så avansert senere, uten at det koster noe (annet enn tid, selvsagt). Lenke til kommentar
idos Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Du kan også sjekke ClarkConnect... enkel og grei og GRATIS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå