Raijin Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Heisann. Har nettopp skaffet meg en brukt ibm x31. denne mangler da baade floppy og cd/dvd-rom. Jeg er ganske fersk naar det gjelder Linux, men jeg liker ideologien bak OS'et og OS'et selv av det jeg har testet saa langt. Skulle gjerne ha hevet inn xubuntu paa laptopen, men jeg aner ikke hvordan jeg skal gjöre dette. Noen som kan hjelpe meg? Mvh, Raijin Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Vel, hvike muligheter har du for input utover tastatur? Finnes det nettverk f.eks? Mener det skal være mulig å installere via nettverk. Tar den USB også? Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 (endret) den har en cf-kort slot, nettverksport, usbporter, firewire. I bios kan man velge aa boote fra removable devices, men jeg tipper det betyr ekstern floppy/optisk drev. Det skjedde ihvertfall ingenting da jeg la innpaa filene fra xubuntu cd'en over paa minnekortet og valgte aa boote fra removeable devices. Takk for raskt svar, foresten Endret 5. september 2007 av Raijin Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Bare hyggelig. Jeg fant en liten oppskrift på IBM X31 på TuxMobile.org. Se her hvordan det gjøres med net-boot. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 takk for link. Tror dette var akkurat det jeg saa etter Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Har oppdatert BIOS'en nå sånn at jeg kan boote fra usb enheter. Men jeg klarer fortsatt ikke å boote linux. Må jeg gjøre noe spesielt for at usb-enheten skal bli bootbar? Holder det ikke at jeg mounter et cd-image av xubuntu og kopierer alle filene som da dukker opp over på minnekortet? Endret 11. september 2007 av Raijin Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Holder det ikke at jeg mounte et cd-image av xubuntu og kopierer alle filene som da dukker opp over på minnekortet? Du må ha en bootloader f.eks. http://syslinux.zytor.com/ Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Dette virket ganske avansert. Må innrømme at dette ikke er mitt spesialfelt. Er alt jeg trenger å gjøre å kopiere syslinux over på minnekortet? Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Ikke for å crashe tråden... Men var det bare jeg som så dette: Det skjedde ihvertfall ingenting da jeg la innpaa filene fra xubuntu cd'en over paa skjermkortet og valgte aa boote fra removable devices. -C- Endret 5. september 2007 av ChristianW Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 er det rart det ikke fungerer? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Ikke for å crashe tråden... Men var det bare jeg som så dette:Det skjedde ihvertfall ingenting da jeg la innpaa filene fra xubuntu cd'en over paa skjermkortet og valgte aa boote fra removable devices. -C- 9430955[/snapback] Vel – «alt» går jo an i Linux, men en installasjon fra skjermkortet er kanskje å ta vel hardt i? Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Prøvde den guiden, Olear, men det funker ikke. Når jeg velger å boote fra minnepinnen er det bare en strek som blinker oppi venstre hjørne. Det skjer ingen andre ting. Jeg får verken opp splash-screen eller all den teksten om at Kernel is alive og det der. Det står i guiden at jeg må innstallere syslinux og mtools. Fant ingen installfil i ziparkivet, men jeg klarte å kjøre syslinux og lage den filen jeg trengte som skulle være på minnekortet. Det var flere versjoner av syslinux.exe-filen, jeg valgte den som var i mappen "win32". Den som lå i dos-mappen gav meg error da jeg prøvde å utføre samme kommando. Videre kopierte jeg alle filene fra xubuntu-imaget som jeg hadde mountet ved å bruke ctrl+a over på minnekortet. Jeg forandret navnet på isolinuxmappen og de to bin- og cfg-filene til syslinux. Det stod i en kommentar til guiden at det ikke var nødvendig å kopiere filene fra syslinux og install mappen til root så jeg skippet det, men kopierte filene fra casper-mappen. Redigerte deretter syslinux.cfg-filen. første gang fjernet jeg "/install/" den ene plassen hvor det stod. Prøvde så å boote, men det gikk ikke. Deretter kopierte jeg alle filene som det opprinnelig stod i guiden at jeg skulle, til root. jeg fjernet også alle tilfeller av "/casper/" i syslinux.cfg-filen. Men likevel fungerer det fortsatt ikke... Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hvis du har en annen pc med cdrom tilgjengelig så last ned System Rescue CD fra www.sysresccd.org og boot med den. Putt deretter inn minnepinnen din og kjør først cfdisk på blokkenheten til minnepinnen (/dev/sd*). Sett partisjon 1 til Bootable. Deretter kjører du syslinux fra den cd'n. Måtte gjøre dette selv for å få en USB-pinne bootbar. -C- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå