Gå til innhold

Asus P5E3 Deluxe X38 Mainboard Preview!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har allerede bestillt :love:

 

men nå står det at disse blir noen uker forsinket pga en revisjonsendring. Men noen som vet hvilken versjon disse bildene er fra? :hmm:

 

Er også spent på hva som skjuler seg under den siste kjøleribben da jeg skal ha vannblokker på alt. Det trengst vist da dette kortet ryktes å spre mye varme. Ser ut som om jeg må skaffe meg enda en vannblokk. :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ASUS P5E3 Deluxe: X38 and DDR3 arrives... almost

 

Around the CPU socket area, we find an ample amount of room for the majority of cooling solutions. We utilize the stock heatsink/fan in our base testing but also verify the ability to install several aftermarket socket 775 cooling solutions such as the Tuniq 120 and Thermalright Ultra-120 during our overclocking tests. The 8-pin EPS12V power connector is located on the edge of the board behind the PS/2 keyboard port and does not interfere with our various cooling units. However, based upon our preliminary overclocking tests, if a vertical mounted fan in an air cooling unit such as the Tuniq 120 or water cooling is utilized then additional cooling will be required on the MCH and PWM areas.

 

Kort norsk versjon: Store luftkjølere (Tuniq 120 og Thermalright Ultra-120) passer på dette hovedkortet, men uten vifte (som ved vannkjøling) trenger kjøleribbene rundt sokkel ekstra kjøling.

Endret av Intern
Lenke til kommentar
ASUS P5E3 Deluxe: X38 and DDR3 arrives... almost

 

Around the CPU socket area, we find an ample amount of room for the majority of cooling solutions. We utilize the stock heatsink/fan in our base testing but also verify the ability to install several aftermarket socket 775 cooling solutions such as the Tuniq 120 and Thermalright Ultra-120 during our overclocking tests. The 8-pin EPS12V power connector is located on the edge of the board behind the PS/2 keyboard port and does not interfere with our various cooling units. However, based upon our preliminary overclocking tests, if a vertical mounted fan in an air cooling unit such as the Tuniq 120 or water cooling is utilized then additional cooling will be required on the MCH and PWM areas.

 

Kort norsk versjon: Store luftkjølere (Tuniq 120 og Thermalright Ultra-120) passer på dette hovedkortet, men uten vifte trenger kjøleribbene rundt sokkel ekstra kjøling.

9525145[/snapback]

 

De rapportere også, at i motsetning til tidligere tester, så trekker dette kortet "lite" strøm, og dermed ikke trenger så hysterisk med kjøling som først rapportert. Det klokker også bedre en P35 kortene, uten at dette vart testet grundig ...

Lenke til kommentar

Svært skuffende at Asus også her ikke benytter seg av nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom, noe som nærmest er et krav på hovedkort basert på chipset som X38. De har to stykker, en fra Marvell og en fra Realtek. Det er imidlertid ikke det verste. Det verste er at kontrolleren fra Realtek går over PCI-bussen, ikke PCI-E. Rett og slett sjokkerende. MSI sitt X38 Diamond er ikke stort bedre. Også på MSI-kortet er det brukt en kontroller fra Realtek. Vet ikke om PCI eller PCI-E er brukt, men MSI-kortet har ikke dual Gbps LAN, også noe vi kan kreve av hovedkort i denne prisklassen.

 

Edit: så konklusjonen er at så langt har hovedkortene basert på X38 skuffet meg. Grunnet dette, og at MSI-kortet i tillegg bruker X-Fi, så kommer jeg til å tviholde på 975X enda en stund.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det Maximus Formula kan vurderes :hmm:, så litt digg ut :love:

9565676[/snapback]

Ifølge denne siden ser det ut til at Asus denne gangen har satt på 2x Gbps kontrollere fra Intel. Så hvis dette stemmer er dette et av de aller første hovedkortene der kravet til kvalitet på slike kort er overholdt. Og ja, ser det som et krav at hovedkortprodusentene bruker nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom på hovedkort basert på toppmodell chipset fra Intel. Men, det gjenstår å se til de offisielle spesifikasjonene på dette kortet kommer ut.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Svært skuffende at Asus også her ikke benytter seg av nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom, noe som nærmest er et krav på hovedkort basert på chipset som X38. De har to stykker, en fra Marvell og en fra Realtek. Det er imidlertid ikke det verste. Det verste er at kontrolleren fra Realtek går over PCI-bussen, ikke PCI-E. Rett og slett sjokkerende. MSI sitt X38 Diamond er ikke stort bedre. Også på MSI-kortet er det brukt en kontroller fra Realtek. Vet ikke om PCI eller PCI-E er brukt, men MSI-kortet har ikke dual Gbps LAN, også noe vi kan kreve av hovedkort i denne prisklassen.

 

Edit: så konklusjonen er at så langt har hovedkortene basert på X38 skuffet meg. Grunnet dette, og at MSI-kortet i tillegg bruker X-Fi, så kommer jeg til å tviholde på 975X enda en stund.

Hva vil det bety i praksis at kontrolleren går over PCI-bussen? Vil det påvirke ytelsen i nevneverdig grad?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...