firkantspiker Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Hei, jobber for tiden deltid som salgsmedarbeider på en bensinstasjon for et større olje selskap... Min stilling er i kontrakten satt til 11% deltid, ikke så veldig mye, men greit å ha litt å gjøre ved siden av skolegangen, d.v.s. 3. hver helg lørdag kveld og søndag dag. Kontrakten sier om arbeidstid: 5. ARBEIDSTID Arbeidstid ved ansettelsen er i henhold til avtalt arbeidsordning, jfr. arbeidsreglementet §2. Angjeldende stilling er ved tiltredelsen av en slik art at Arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid antas å komme til anvendelse, og stillingen er derfor overtidsberettiget Personalinstruksen sier også om arbeidstid: 4. ARBEIDSTID A) Arbeidstiden er som avtalt i arbeidsavtalen, og den ansatte plikter å følge den til enhver tid gjeldenede skiftplan som er utlevert den enkelte, samt er oppslått på stasjonens oppslagstavle. B) For øvrig ordnes arbeidstiden i overensstemmelse med gjeldende lovgivning/tariffavtale C)Dersom stasjonen finner det nødvendig å endre gjeldenede skiftplan, gjelder en varslingsperiode på 4 uker, etter forutgående drøftelser jfr. Overenskomsten. D) Dersom spesielle forhold gjør det nødvendig å endre den ansattes arbeidstid, har bedriften rett til å endre stillingsstørrelse etc. Iht gjeldene lovgivning/overenskomst I det siste har det vært mye gjennomtrekk av personell og det har blitt problemer med å få nok folk, og for å gjøre saken lettere har vi i sommer hatt en midlertidig ansvarlig daglig leder, nå er ny sjef på plass og ting begynner å bedre seg... Men ting har ikke helt stabilisert seg ennå, en hendelse i sommer gjorde at eiersiden av stasjonen begynte lei av at folk ikke kunne jobbe så mye som de (eierskapet) hadde behov for, og det ble proklamert frekt og freidig at hvis ikke man tok ansvar nå måtte de begynne å beordre folk på jobb. Vi tok tak, men tydelig vis ikke nok, her på fredag ble jeg oppring av sjefen og nærmest beordret på jobb nå til søndag, d.v.s han sa aldri: "jeg beordrer deg på jobb". Men da en kollega av meg spurte han om søndagen var løst svarte han at han hadde beordret meg på jobb. Spørsmålet blir da, hvliken rett har en arbeidsgiver til å beordre noen på jobb, og har man da rett til ekstra betalt selv om man bare arbeider deltid? Huff, dette ble en lang post, håper noen orker å lese alt og takker for alle fornuftige svar, har fulg med juss delen til dette forumet en stund og har en oppfatning av at det er mange dyktige folk der ute... Kommer også til å sende en e-post til NITO, man er jo organisert, for høre hva de har å si til dette, skal prøve å huske å legge ut svaret fra de også... Endret 4. oktober 2007 av raven109 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Nei, det foreligger ikke noen slik rett i utgangspunktet med den arbeidsplanen din. Men det ligger jo mulighet for å revidere skiftplanen din. Så det du kan gjøre da, er å spørre sjefen din om det er behov for stasjonen å få revidert skiftplanen din siden du blir oppringt når du ikke skal jobbe. Hvis du frivillig vil ha mer å gjøre, så er jo det greit. Men hvis ikke, så må du dessverre si opp. Slik jeg jobbet på videregående var annenhverhelg samt annenhver mandag. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 ved behov kan ledelsen endre din arbeidstid og mengde, etter arbeidsmiljøloven må dette skje med minst 2 ukers varsel. vis det skjer med mindre en to ukers varsel må avgjørelsen gjøres i sammråd med den ansatte og den tilitsvalgte i avdelingen/bedriften. du kan ikke bli ringt opp å beordres til å jobbe mer en det som står i kontrakten din. de kan som jeg nevnte over endre arbeidstiden din men med to ukers varsel. vis de ønsker at du skal jobbe mer må de tilby deg en ny kontrakt med høyere stillingsprosent. Lenke til kommentar
firkantspiker Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Selvfølgelig kan ting skje som gjør at man må jobbe ekstra ut over vaktplanen, som f.eks. sykdom, sier selvfølgelig ofte ja til å jobbe, og er generelt opptatt av å beholde et godt forhold til ledelsen. Men det er ikke alltid at man har tid eller lyst til å jobbe, og siden det har vært mye "hull" i vaktplanen i det siste tror jeg mine kolleger også er lei av å bli oppringt og spurt om å jobbe. Spurte også en tidligere kollega om dette med beordring, og hun mente at med en gang sjefen tok det ordet i sin munn så blir det snakk om 100% overtidsbetaling. Kan dette stemme, selv om man bare jobber deltid? Dette er tross alt en bensinstasjon og ikke et sykehus el. hvor det er fare for liv å helse. Så målet mitt med dette er å få klarhet i dette og prøve å gjøre det klart ovenfor ledelsen at de ikke kan ture frem som de vil. Takker for gode svar hittill Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Selvfølgelig kan ting skje som gjør at man må jobbe ekstra ut over vaktplanen, som f.eks. sykdom, sier selvfølgelig ofte ja til å jobbe, og er generelt opptatt av å beholde et godt forhold til ledelsen. Men det er ikke alltid at man har tid eller lyst til å jobbe, og siden det har vært mye "hull" i vaktplanen i det siste tror jeg mine kolleger også er lei av å bli oppringt og spurt om å jobbe. Spurte også en tidligere kollega om dette med beordring, og hun mente at med en gang sjefen tok det ordet i sin munn så blir det snakk om 100% overtidsbetaling. Kan dette stemme, selv om man bare jobber deltid? Dette er tross alt en bensinstasjon og ikke et sykehus el. hvor det er fare for liv å helse. Så målet mitt med dette er å få klarhet i dette og prøve å gjøre det klart ovenfor ledelsen at de ikke kan ture frem som de vil. Takker for gode svar hittill 9410277[/snapback] du har ikke krav på overtidsbetaling med mindre du har jobbet lenge nok dvs 9 timer etter arbeidsmiljøloven. med mindre dere har noe annet i avtalen om vanlig arbeidstid. når du blir ringt opp av sjefen kan du si det jeg kommer på jobb vis jeg får 100% overtid for hele skiftet. og som du sier deter ikke en jobb der det er fare for liv(slik som på sykehus) og sjefen din har ingen rett til å beordre deg på jobb. det kan vær at det han sa med beordring kun var en talemåte, men isåfall en veldig dårlig måte å ordlegge seg på. Lenke til kommentar
firkantspiker Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 det kan vær at det han sa med beordring kun var en talemåte, men isåfall en veldig dårlig måte å ordlegge seg på. Uheldig måte å ordlegge seg på når øverste sjefen (eier og drifter 7 stasjoner) sier i et møte for to måneder siden: "hvis dette skjer igjen blir vi nødt til å beordre noen på jobb" "Hva dere gjør på fritiden blir faktisk vår "business"" Sender e-post til NITO i morgen, forventer omtrent de samme svarene som her, men de har litt mer kraft bak utalelsene sine. No offence... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 det kan vær at det han sa med beordring kun var en talemåte, men isåfall en veldig dårlig måte å ordlegge seg på. Uheldig måte å ordlegge seg på når øverste sjefen (eier og drifter 7 stasjoner) sier i et møte for to måneder siden: "hvis dette skjer igjen blir vi nødt til å beordre noen på jobb" "Hva dere gjør på fritiden blir faktisk vår "business"" Sender e-post til NITO i morgen, forventer omtrent de samme svarene som her, men de har litt mer kraft bak utalelsene sine. No offence... 9410495[/snapback] Vitner om dårlig kultur i ledelsen vil jeg hevde. Det er ledelsens oppgave å ha nok folk på jobb, men de kan ikke tvinge noen til å jobbe utover det man har avtalt. (Ihvertfall ikke en som er skoleungdom, og jobber ca. en gang i måneden.) Lenke til kommentar
firkantspiker Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Leses nedenfra og opp Hei igjen, Martin! Jeg har ikke vært på kontoret før nå, så det er mulig svaret kommer litt sent. Dersom AML § 10-6 er oppfylt, kan arbeidsgiver gjennom styringsretten beordre ansatte på jobb. Hvorvidt sjefen bør løse bemanningsproblemene ved at han selv tar en økt, eller beordrer andre blir en vurdering sett opp i mot de enkeltes ansettelsesavtaler og AML § 10-6. Normalt vil nok en leder først og fremst være ansatt for å styre og lede bedriften, slik at det fremstår som mer nærliggende å be de som er ansatt for å jobbe i butikken om å gjøre nettopp dette. -------------------------------------------------------------------------------- Fra: Martin [mailto:[email protected]] Sendt: 4. september 2007 23:23 Til: Lars Kristian Nørgaard Emne: RE: SV: (SaksId:37750) Det å bli beordret på jobb Hei igjen Når det gjelder overenskomsten, står det i kontrakten: Der tariffavtale gjelder vil tariffavtalen mellom LO/handel og kontor på den ene side og NHO/Bensinforhandlernes bransjeforening på den annen side bli lagt til grunn. Aner rett og slett ikke hva som står i denne, og har heller ikke klart å lete den opp på internett de to gangene jeg har prøvd...1 Og som første punkt i kontrakten står: Selskapet har utarbeidet et arbeidreglement som er en del av denne kontrakt. Forøvrig gjelder ikke andre bestemmelser, med mindre det seisfikt er avtalt i merknadsfeltet i denne kontrakt eller direkte følger av lov eller tariffavtale som arbeidet omfattes av. Ellers står det ikke noe mer i verken kontrakt eller personalinstruks om at man kan bli beordret på jobb... I sommer har det som skrevet vært mye gjennomtrekk og alle har arbeidet mye ekstra for å holde butikken åpen, har ikke så veldig mye i mot det for det er greit med litt ekstra inntekt så lenge det ikke blir for mye og dette skjer frivillig. Altså, man blir spurt om å ta en vakt fordi noen har blitt syke el. og takker ja. Men siden vaktlista har vært full av hull hver uke så har folk blitt lei av å bli oppringt og begynner mer og mer å si nei til å jobbe. Noe har gode unnskyldninger og andre har bare lyst til å ha fri for en gang skyld. (Nå håper jeg det blir bedre, det er blitt annsatt mange nye og siste oppdatering av vaktplanen er hel, heldigvis) Men spørsmålet mitt er hvis nå sjefen må ta en ringerunde for å få en til å jobbe en dag og blir kun møtt med negative svar, finnes det da hjemmel for/har han rett til å beordre noen på jobb. D.v.s. å direkte si til vedkommende -Jeg beordrer deg til å gå på jobb i dag! Ikke noe men, du går på jobb! AML § 10-6 (1): "(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det." Arbeid utover avtalt arbeidstid vil typisk kunne finne sted når uforutsette hendinger eller forfall blant arbeidstakerne har forstyrret eller truer med å forstyrre den jevne drift . Er dette dette det som gir dem rett til beordring, stasjonen er døgnåpen, og forfall forstyrrer eller truer med å frostyrre den jevne drift. Har ikke da min sjef, som er ansatt som ansvarlig daglig leder for vår stasjon av Retail sør like mye plikt til å gå på jobb som alle andre da. Og bare for å blande moral inn i spørsmålet, det moralske ansvaret siden han tross alt har fast lønn og mye bedre betalt enn oss på "gølvet"? Noe av grunnen til at jeg tar denne saken nå har litt med at to av de som hadde jobbet hos oss lengst var blitt lei og sa opp, en av disse var også vår tilitsvalgte, mye på grunn av at de følte seg lite verdsatt av ledelsen. Samt jobbet så mange timer gratis for å holde butikken på ett nivå de kunne stå inne for, at det nesten ble forventet av de. Skal møte med sjefen min i morgen for å ta en prat og prøve å klarhet rundt dette, så jeg håper du kan svare meg før tre i morgen. Er tilgjengelig for spørsmål på mail, fra klokken kvart over åtte i morgen tidlig hvis det er noe mer som er uklart. Som svar på det siste du skrev, ja jeg har tenkt på å bytte jobb, men det er ikke nødvendigvis alt som passer når en skal gå på skole i tilllegg. Takk for svar så langt. -------------------------------------------------------------------------------- > > Hei Martin! > Jeg tar forbehold om at jeg ikke kjenner til arbeidstidsreglementet det vises til. Jeg er heller ikke kjent med hvilken overenskomst dere er bundet av på din arbeidsplass. Mitt svar blir derfor med utgangspunkt i det du viser til fra arbeidsavtalen din og arbeidsmiljøloven (AML). > > AML § 10-3 sier: > > "§ 10-3. Arbeidsplan > Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne." > > Arbeidsplanen utarbeides som skiftplan, turnusplan eller lignende. Planen må være slik at arbeidstakerne kan avlese når de har arbeidstid og når de har arbeidsfri. Normalt viser planen når arbeidstakeren skal være på arbeid, slik at all annen tid er arbeidsfri/fritid. Klokkeslettene for skiftets begynnelse og slutt må være påført planen. > Arbeidsgiver har plikt til å samarbeide med arbeidstakernes tillitsvalgte om utarbeidelsen av planen. Samarbeidsplikten er en drøftingsplikt. Selv om det er forutsatt at skiftplaner, turnusplaner osv. fastsettes ved avtale mellom partene, vil samarbeidsplikten ikke gå lenger enn til å drøfte arbeidsplanen med de tillitsvalgte. I tilfeller uenighet vil arbeidsgiver kunne bruke styringsretten til å fastsette arbeidsplanen med mindre noe annet følger av tariffavtalen. > Det fremgår av bestemmelsens tredje punktum at det påligger partene en drøftingsplikt som gir de ansatte reell innflytelse ved utarbeidelse og eventuelle endringer i arbeidsplaner. Bestemmelsen tar først og fremst sikte på arbeidstakere som ikke har tariffavtale som regulerer nærmere hvordan arbeidsplaner skal fastsettes. Bestemmelsen innebærer at en arbeidsavtale om arbeidsplan tidligst kan iverksettes to uker etter at drøftingsmøte eller lignende er avholdt. > > Det følger av AML § 10-6 (1): > "(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det." > > "Avtalt arbeidstid" er den arbeidstid som følger av arbeidstakerens arbeidsavtale eller tariffavtale. Formuleringen dekker både arbeidsforhold hvor det er avtalefestet en kortere daglig og ukentlig arbeidstid enn lovens alminnelige arbeidstid, samt arbeidsforhold hvor det er avtalt redusert arbeidstid eller hvor den ansatte arbeider deltid. Dersom arbeidstaker arbeider ni timer per dag og 40 timer per uke, vil den avtalte arbeidstid samsvare med den alminnelige arbeidstid. Arbeid utover avtalt arbeidstid vil typisk kunne finne sted når uforutsette hendinger eller forfall blant arbeidstakerne har forstyrret eller truer med å forstyrre den jevne drift eller når slikt arbeid er nødvendig for at ikke anlegg, maskiner, råstoffer, produkter skal ta skade, eller når det er oppstått uventet arbeidspress. Videre kan overtid finne sted når det på grunn av mangel på arbeidskraft med spesiell kompetanse, sesongmessige svingninger e.l. har oppstått særlig arbeidspress. > > Det springende punkt her er hvorvidt vilkårene i § 10-6 er oppfylt. Dersom det her foreligger uforutsette hendinger kan det godt være at arbeidsgiver har rett til å be deg jobbe ut over avtalt arbeidstid. > > Selv om du må jobbe ut over avtalt arbeidstid, vil du ikke ha krav på overtid i henhold til AML. Det følger av § 10-6 (2): > > "§10-6 (2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid." > > Det er ikke overtidsarbeid i lovens forstand dersom det pålegges eller avtales arbeid utover en avtalt arbeidstid som er lavere enn lovens alminnelige arbeidstid, men det følger av første ledd at vilkårene for overtid må være til stede også for slikt arbeid. Lovens overtidsbegrep er knyttet til arbeidstidens lengde, og det spiller i denne sammenheng ingen rolle når på døgnet arbeidet blir utført, bortsett fra at det er begrensninger i adgangen til å arbeide natt og søndager. > > > I disse dager er det etterspørsel etter arbeidskraft, så dersom du er misfornøyd i den jobben du har i dag, og føler at du kommer liten vei med ledelsen, kan det jo være et greit signal å begynne å jobbe et annet sted. > > Lykke til! > > > > > > -----Opprinnelig melding----- > Hei, > jobber for tiden deltid som salgsmedarbeider på en bensinstasjon (klippet vekk personlig info) > > > > Min stilling er i kontrakten satt til 11% deltid, ikke så veldig mye, men greit å ha litt å gjøre ved siden av skolegangen, d..v.s. 3. hver helg lørdag kveld 15:00 til 23:00 og søndag dag 07:00 til 15:00. > > Kontrakten sier om arbeidstid: > 5. ARBEIDSTIDArbeidstid ved ansettelsen er i henhold til avtalt arbeidsordning, jfr. arbeidsreglementet §2. Angjeldende stilling er ved tiltredelsen av en slik art at Arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid antas å komme til anvendelse, og stillingen er derfor overtidsberettiget > > Personalinstruksen sier også om arbeidstid: > 4. ARBEIDSTIDA) Arbeidstiden er som avtalt i arbeidsavtalen, og den ansatte plikter å følge den til enhver tid gjeldenede skiftplan som er utlevert den enkelte, samt er oppslått på stasjonens oppslagstavle.B) For øvrig ordnes arbeidstiden i overensstemmelse med gjeldende lovgivning/tariffavtaleC)Dersom stasjonen finner det nødvendig å endre gjeldenede skiftplan, gjelder en varslingsperiode på 4 uker, etter forutgående drøftelser jfr. Overenskomsten.D) Dersom spesielle forhold gjør det nødvendig å endre den ansattes arbeidstid, har bedriften rett til å endre stillingsstørrelse etc. Iht gjeldene lovgivning/overenskomst > > I det siste har det vært mye gjennomtrekk av personell og det har blitt problemer med å få nok folk, og for å gjøre saken lettere har vi i sommer hatt en midlertidig ansvarlig daglig leder, nå er ny sjef på plass og ting begynner å bedre seg... > Men ting har ikke helt stabilisert seg ennå, en hendelse i sommer gjorde at eiersiden av stasjonen begynte lei av at folk ikke kunne jobbe så mye som de (eierskapet) hadde behov for, og det ble proklamert frekt og freidig at hvis ikke man tok ansvar nå måtte de begynne å beordre folk på jobb. > Vi tok tak, men tydelig vis ikke nok, her på fredag ble jeg oppring av sjefen og nærmest beordret på jobb nå til søndag, d.v.s han sa aldri: "jeg beordrer deg på jobb". Men da en kollega av meg spurte han om søndagen var løst svarte han at han hadde beordret meg på jobb. Satt også igjen med følelsen av å ha blitt beordret på jobb etter telefonsamtalen. > Spørsmålet blir da, hvliken rett har en arbeidsgiver til å beordre noen på jobb,og har man da rett til ekstra betalt selv om man bare arbeider deltid? > > > Har også laget en tråd i jussforumet til diskusjon.no bare for å kunne få noen svar på dette helga og bli kvitt litt frustrasjon. > Ta gjerne en titt: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=823775 > > Endret 14. april 2010 av firkantspiker Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Syns egentlig det var et godt og dekkende svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå