ticsyboy Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 hei! jeg vil lage meg en email server. hva trenger jeg og hvordan gjør jeg det? Jeg har domene. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Jeg vil anbefale deg å ikke gjør det. På e-postservere trenger du ekstrem oppetid, og jeg har hørt det er ganske vanskelig å sette opp skikkelig. Desuten er det ganske praktisk med fast IP noe de fleste ikke har. Kjøp heller fra en webhost. Lenke til kommentar
ticsyboy Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 det er ingen problem, jeg vil ikke at folk skal advare meg om ting, men hjelpe meg. noen som vet hva jeg trenger? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Først bør du spesifisere kva type tjenester og kapasitet du vil ha 1) Kor mange brukere på systemet 2) Oppetidbehov 3) Resursser/kapasitet tilgjengeleg Det "enklaste" og gratis er å sette opp ein liten linux-boks ut frå dette oppsettet: http://www.hypexr.org/linux_mail_server.php Då har du også webmail og masse anna morro Windows har f.eks exchange (men dette koster store penger) og Mdaemon (som også ikkje er gratis) Men det skal finnes ein del gratis/shareware-alternativ: http://www.supershareware.com/software/win...ail-server.html (går ikkje god for nokon av dei då eg ikkje har testa nokon av dei) Liten advarsel må på plass: Ein mailserver er eit ynda mål for spammere, så ved liten datakunnskap så er mailservere noko som berre fører med seg trøbbel og eventuelt stengt nettlinje grunna spam. Endret 2. september 2007 av Jankee Lenke til kommentar
ticsyboy Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 takk;) men hvilken er best av de to microsoft serverene dah? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 mdaemon trur eg er å foretrekke, etter kva eg ser på http://www.upstream.se/?page=16&setlanguage=eng&language=eng så ser det ut til at ein versjon med 6 mailbokser koster ca 1000 Svenske kroner, fullversjonen med ubegrensa kontoer er på 23K. MS exchange-server med 5 clienter ser ut til å koste 13K eks mva Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hvis du vil bare vil ha en mail server for å ha muligheten til å sende og motta email med ditt domene ville jeg sett nærmere på google apps. Men, dersom du vil sette opp en server fordi du vil lære eller synes det er gøy å drifte den selv ville jeg begynt med å lese litt om postfix + sendmail. Når man setter opp en mail-server er det også viktig at man tar ansvar og sikrer den skikkelig. (SMTP auth iallefall) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Vil anbefale en linux-boks med postfix eller exim. Deler av denne guiden bør kunne hjelpe deg et godt stykke på vei, men vær klar over at du må ha kontroll på alt når du setter opp en mailserver. For mye prøving og feiling er ikke et alternativ, da serveren din fort kan bli svartelistet e.l om du setter opp helt feil. http://www.dnsstuff.com/ er også veldig kjekk for å se om alt ser riktig ut "utenfra". Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Jeg vil anbefale deg å ikke gjør det. På e-postservere trenger du ekstrem oppetid, og jeg har hørt det er ganske vanskelig å sette opp skikkelig. Desuten er det ganske praktisk med fast IP noe de fleste ikke har. Kjøp heller fra en webhost. 9405885[/snapback] Det er faktisk feil! Dersom en mailserver er nede, vil serveren forsøke å levere mailen på ny ved et senere tidspunkt, og gjør dette flere ganger. Det vanlige er vell å stille inn retry på mellom 2 og 4 dager. Alle servere som orntlig konfigurert vil gjøre dette. Spam servere derimot er ofte lagd slik at de ikke prøver å levere mer enn en gang, men hvem gråter om de går glipp av litt spam? Så en mailsererver som kjører 24/7 får ingen problemer om den blir borte noen timer pga. f. eks. strømbrudd eller reboot. Faktisk så er webserver en mye mer kritisk server enn en mailserver. Jeg har selv kjørt mail server i mange mange år, og aldri hatt problem med at den dropper mail. Den har opplevd mange strømbrudd og tilsvarende. Til og med to flytinger uten problemer. Den ene gangen hadde jeg glemt å bestille flytting av min sdsl linje, så da måtte den stå noen uker på et sted jeg tidligere hadde jobbet. En mail server kan gjerne være nede en dag eller to uten at du skal gå glipp av noe viktig mail. Bruker selv Exim og kan anbefale den. Det er ikke vanskelig å installere en mail server slik Fruktkake påstår. De jeg har prøvd fungerer som regel helt ok out of the box, med minimal konfigurering som nesten hvem som helst kan klare å gjøre. Men videre mer avansert konfigurering krever selvsagt mer kompetanse. Mange ISPer tilbyr fast IP til ca en 100-lapp i måneden, som som blir billigere enn å bra webhost. Ikke hør på folk som kommer med slike negative utsagn. Det er mye bedre å prøve og feile enn å aldri prøve. Såfremt dette er din eget private domene, så regner jeg med at det ikke er kritisk funksjon som må være tilgjengelig 24/7. Å prøve å sette dette opp selv gjør ikke noe annet enn at du har muligheten for å lære noe. 1 Lenke til kommentar
T2000 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Har kjørt egne mailservere i flere år, og oppetid er som tidligere nevnt i tråden ikke noe problem. I oppsettet mitt hos domeneshop for mail har jeg satt opp min egen server med høyeste prioritet i MX-record, og domeneshop med en lavere prioritet. Det som skjer hvis min server ikke skulle være online er at mail mottas hos domeneshop som virker som en backup for egen server, og med en gang jeg er online igjen synkes mailen og overføres til min server. Kjører pr i dag Kerio Mailserver og er veldig fornøyd med denne. Et godt alternativ hvis mailserveren skal kjøres på Windows-server er hMaiServer som er gratis. -TD Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hvordan gjør dere ved sending av mail da? Bruker dere ISPen sin mail server som relay, eller hvordan løser dere problemet med at noen mailservere nekter mail fra servere hvor domenet ikke samsvarer med reverse oppslaget? Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hvordan gjør dere ved sending av mail da? Bruker dere ISPen sin mail server som relay, eller hvordan løser dere problemet med at noen mailservere nekter mail fra servere hvor domenet ikke samsvarer med reverse oppslaget? 9422733[/snapback] Må nok ha revers-oppslag for at det skal være noe vits i å sette opp selv ja. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg sendte en liten mail til hostmaster hos ISPen min og spurte om jeg kunne få satt opp revers DNS, og fikk kort tid etterpå en hyggelig mail tilbake hvor det var opplyst om at det var gjort. Hører også om folk som sier de kjører mailserver uten problemer uten revers-oppslag, men ville selv ikke turt å stole på en slik mailserver. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg sendte en liten mail til hostmaster hos ISPen min og spurte om jeg kunne få satt opp revers DNS, og fikk kort tid etterpå en hyggelig mail tilbake hvor det var opplyst om at det var gjort. Hører også om folk som sier de kjører mailserver uten problemer uten revers-oppslag, men ville selv ikke turt å stole på en slik mailserver. 9426162[/snapback] Jeg prøvde det og det var ikke mange mailene som kom fram da nei. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 hva mener du egentlig med at de krever reverse-dns? For dersom mail serveren utelukker all mail som kommer fra mail servere med reverse-dns som ikke stemmer overens med mail adresse, vil jo ingen ISP mail servere fungere for generell mail bruk heller. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 hva mener du egentlig med at de krever reverse-dns? For dersom mail serveren utelukker all mail som kommer fra mail servere med reverse-dns som ikke stemmer overens med mail adresse, vil jo ingen ISP mail servere fungere for generell mail bruk heller. 9426617[/snapback] Revers dns vil jo bare si at man sjekker hvilket domene som tilhører ipadressen. I dette tilfelle er ipadressen den som mailserveren har når den sender mail til andre servere. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 hva mener du egentlig med at de krever reverse-dns? For dersom mail serveren utelukker all mail som kommer fra mail servere med reverse-dns som ikke stemmer overens med mail adresse, vil jo ingen ISP mail servere fungere for generell mail bruk heller. 9426617[/snapback] Revers dns vil jo bare si at man sjekker hvilket domene som tilhører ipadressen. I dette tilfelle er ipadressen den som mailserveren har når den sender mail til andre servere. 9426937[/snapback] Jeg vet jo hva reverse dns er. Men dersom den sjekker at reverse dns oppslag stemmer med domenet som mailen kommer fra, vil serveren dropp utrolig mye mail, inkludert all mail som kommer fra div. ISP servere som sender mail for kundene siden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Reverse DNS sjekker ikke om serveren stemmer overens med domenet eposten kommer fra. Derimot sjekker den at vertsnavnet(ellers hostname) som epost-serveren identifiserer seg som stemmer med ip adressen den kobler til i fra. Da unngår man tilfeldige epostservere på diverse private linjer o.l. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Ok. Da forstår jeg. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hmm. Lurer på hvordan dette fungerer i praksis. Det kan være litt skummelt. Slik som det muligens har vært i mitt tilfelle. (fikset nå) reversedns: vanntett.net exim rapporterer: boksensnavn.vanntett.net som ikke stemmer overens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå